Sila sugescie? Asi sa začnem báť. Budem si musieť dávať pozor, na čo myslím a o čom píšem.

Sila sugescie

Pondelok ráno.

7:25

„Choď sa už obúvať, o päť minút odchádzame,“ zahlásila som smerom k tínedžerovi.

7:35

„Kde mám kľúče?“ pobehuje bezradne tínedžer po byte.

7:40

„Idem ešte na záchod,“ zahlásil tínedžer stále bez kľúčov.

„Tak ja idem už pre auto, počkám ťa von. A nezabudni si úbor na telesnú,“ zakričala som na tínedžera na záchode.

7:45 – Odchod

7:55 – Chvalabohu, pred školou

Tínedžer vystupuje z auta.

„A kde máš telesnú?“

„Zabudol som.“

Keďže za zabudnutie úboru učiteľ dáva päťku a jedna už padla, dostať ďalšiu pred koncom školského roka, by nebolo celkom vhodné.

A tak, hoci ste aj budúci Matej Tóth, hráte prvú ligu za Slovan alebo z vás vyrastá nová Petra Vlhová, môže sa vám ľahko stať, že si trikrát zabudnete úbor a máte trojku z telesnej. Ale možno aj Matej Tóth si zabúdal telesnú.

Alebo si zabudnete zošit, učebnicu a bác. Z jednotkára je zrazu dvojkár či trojkár, záleží od stupňa zábudlivosti. Percentá nepustia. Tie sú nekompromisné.

„Товарищ учительница, пожалуйста, извините меня, потому что я забыла тетрадь.“

Pamätáte? Táto veta sa už len tak nezabudne. Zostane pod kožou. Toľkokrát sme ju opakovali na ruštine, keď sme si zabudli zošit. S knihou sa s nami podelil sused v lavici, vytrhol nám papier zo zošita a bolo. A vtedy bolo všetko minimálne na 120 %.

Nuž, každá doba má tie svoje percentá.

Ale späť k úboru.

Takže, ako blbo obetavá matka, pred veľkou prestávkou som zobrala úbor, sadla do auta a hybaj do školy.

Na železničnom priecestí, čakajúc, kým prejde vlak zľava doprava a potom sprava doľava a ešte jeden zľava doprava, len tak z nudy, pozriem do spätného zrkadla.

Aha, Andrej Bičan.“ Za mnou v aute.

„Neuveriteľné,“ pomyslela som si.

V sobotu som ho spomínala v mojom článku a aha ho. Spomeň čerta…

Od tej „trdlomakovskej“ udalosti (cca 5 – 6 rokov dozadu), o ktorej som minule písala, som ho nestretla. Až teraz.

Vlaky prešli a pohla som sa vpred. Jedným očkom som sledovala, či ide za mnou. Na križovatke ale odbočil.

Prišla som pred školu a čakala na tínedžera pred vchodom.

A nevídali, objavil sa Andrej Bičan. A tak sme tam stáli bok po boku a čakali na deti.

Celý čas som rozmýšľala, že ja viem a on nie. A jedno moje JA mu chcelo túto zvláštnu náhodu – nenáhodu porozprávať. Ale kým toto moje JA bojovalo s tým druhým JA, prišla jeho dcéra a vzápätí zmizli.

Žeby sila sugescie? Asi sa začnem báť.

Budem si musieť dávať pozor, na čo myslím a o čom píšem. Alebo myslieť len na samé dobré veci. Alebo radšej nemyslieť. To je asi najistejšie. V dnešnej dobe jediná istota, ktorá nám zostala.

Možno mi chcel vesmír povedať, že som výnimočná. Že mám zvláštnu moc. Že dokážem privolať búrku, zmeniť chod dejín. Z bordelu spraviť poriadok, zo špinavého prádla čisté, z dvoch potravín navariť obed o troch chodoch alebo čosi také.

Ale hlavne mi ten vesmír pripomenul, že som vám dlžná správne riešenia príkladov z minulej soboty.

Nuž, niektorí ste aj trafili jeden výsledok, niektorí aj dva, ale netrafili princíp. (článok o  príkladoch TU)

Okrem jednej úspešnej riešiteľky, ktorá to dala na jednotku s troma hviezdičkami. Gratulujem pani Márii Dományovej. Zatiaľ Vám žiadne „trdlo makové“ nehrozí.

A teraz sľúbené správne odpovede:

  1. Podľa istého princípu sme rozdelili trojciferné prirodzené čísla do dvoch skupín:

Do 1. skupiny patria napríklad čísla:

158, 237, 689, 982, 731, 420, …

Do 2. skupiny patria napríklad čísla:

244, 385, 596, 897, …

Odhaľte princíp rozdelenia a rozhodnite, ktoré z nasledujúcich čísel je zaradené do nesprávnej skupiny (len jedna odpoveď je správna):

  1. A) 632 – 1. skupina
  2. B) 357 – 1. skupina
  3. C) 841 – 2. skupina
  4. D) 779 – 2. skupina

Riešenie:

V prvej skupine sú čísla, ktoré sú tvorené číslicami zoradenými buď vzostupne, alebo zostupne.

V druhej skupine ostatné.

Správna odpoveď je C, pretože číslo 841 je tvorené z číslic, ktoré klesajú od najväčšej po najmenšiu. Čiže toto číslo patrí do 1. skupiny

_____________________________________________

  1. Podľa istého princípu sme rozdelili podstatné mená do troch skupín.

Do 1. skupiny patria napríklad slová:

auto, okolie, koala, úvaha, …

Do 2. skupiny patria napríklad slová:

prst, srdce, hrdza, tĺčik, strážnik, …

Do 3. skupiny patria napríklad slová:

mama, dohoda, okno, ananás, lopata, …

Odhaľte princíp rozdelenia a rozhodnite, ktoré z nasledujúcich slov je zaradené do nesprávnej skupiny (len jedna odpoveď je správna).

  1. A) sklo – 1. skupina
  2. B) kŕdeľ – 2. skupina
  3. C) sobota – 3. skupina
  4. D) učiteľ – 3. skupina

Riešenie:

V prvej skupine sú slová, v ktorých je viac samohlások ako spoluhlások.

V druhej skupine sú slová, v ktorých je viac spoluhlások ako samohlások.

V tretej skupine sú slová, v ktorých je rovnaký počet samohlások aj spoluhlások.

Správna odpoveď je A, pretože slovo „sklo“ patrí do 2. skupiny

_________________________________________

 A teraz ma už nerušte.

Idem silno myslieť na to, že som zdravá, krásna, múdra a bohatá : – )

Silvia Grecová

Viac textov od Silvie nájdete tu: #zivotologia

Korektúra: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorkaMáte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: 

https://www.facebook.com/Corectus/

Mohlo by vás zaujímať