Sila sugescie
Pondelok ráno.
7:25
„Choď sa už obúvať, o päť minút odchádzame,“ zahlásila som smerom k tínedžerovi.
7:35
„Kde mám kľúče?“ pobehuje bezradne tínedžer po byte.
7:40
„Idem ešte na záchod,“ zahlásil tínedžer stále bez kľúčov.
„Tak ja idem už pre auto, počkám ťa von. A nezabudni si úbor na telesnú,“ zakričala som na tínedžera na záchode.
7:45 – Odchod
7:55 – Chvalabohu, pred školou
Tínedžer vystupuje z auta.
„A kde máš telesnú?“
„Zabudol som.“
Keďže za zabudnutie úboru učiteľ dáva päťku a jedna už padla, dostať ďalšiu pred koncom školského roka, by nebolo celkom vhodné.
A tak, hoci ste aj budúci Matej Tóth, hráte prvú ligu za Slovan alebo z vás vyrastá nová Petra Vlhová, môže sa vám ľahko stať, že si trikrát zabudnete úbor a máte trojku z telesnej. Ale možno aj Matej Tóth si zabúdal telesnú.
Alebo si zabudnete zošit, učebnicu a bác. Z jednotkára je zrazu dvojkár či trojkár, záleží od stupňa zábudlivosti. Percentá nepustia. Tie sú nekompromisné.
„Товарищ учительница, пожалуйста, извините меня, потому что я забыла тетрадь.“
Pamätáte? Táto veta sa už len tak nezabudne. Zostane pod kožou. Toľkokrát sme ju opakovali na ruštine, keď sme si zabudli zošit. S knihou sa s nami podelil sused v lavici, vytrhol nám papier zo zošita a bolo. A vtedy bolo všetko minimálne na 120 %.
Nuž, každá doba má tie svoje percentá.
Ale späť k úboru.
Takže, ako blbo obetavá matka, pred veľkou prestávkou som zobrala úbor, sadla do auta a hybaj do školy.
Na železničnom priecestí, čakajúc, kým prejde vlak zľava doprava a potom sprava doľava a ešte jeden zľava doprava, len tak z nudy, pozriem do spätného zrkadla.
„Aha, Andrej Bičan.“ Za mnou v aute.
„Neuveriteľné,“ pomyslela som si.
V sobotu som ho spomínala v mojom článku a aha ho. Spomeň čerta…
Od tej „trdlomakovskej“ udalosti (cca 5 – 6 rokov dozadu), o ktorej som minule písala, som ho nestretla. Až teraz.
Vlaky prešli a pohla som sa vpred. Jedným očkom som sledovala, či ide za mnou. Na križovatke ale odbočil.
Prišla som pred školu a čakala na tínedžera pred vchodom.
A nevídali, objavil sa Andrej Bičan. A tak sme tam stáli bok po boku a čakali na deti.
Celý čas som rozmýšľala, že ja viem a on nie. A jedno moje JA mu chcelo túto zvláštnu náhodu – nenáhodu porozprávať. Ale kým toto moje JA bojovalo s tým druhým JA, prišla jeho dcéra a vzápätí zmizli.
Žeby sila sugescie? Asi sa začnem báť.
Budem si musieť dávať pozor, na čo myslím a o čom píšem. Alebo myslieť len na samé dobré veci. Alebo radšej nemyslieť. To je asi najistejšie. V dnešnej dobe jediná istota, ktorá nám zostala.
Možno mi chcel vesmír povedať, že som výnimočná. Že mám zvláštnu moc. Že dokážem privolať búrku, zmeniť chod dejín. Z bordelu spraviť poriadok, zo špinavého prádla čisté, z dvoch potravín navariť obed o troch chodoch alebo čosi také.
Ale hlavne mi ten vesmír pripomenul, že som vám dlžná správne riešenia príkladov z minulej soboty.
Nuž, niektorí ste aj trafili jeden výsledok, niektorí aj dva, ale netrafili princíp. (článok o príkladoch TU)
Okrem jednej úspešnej riešiteľky, ktorá to dala na jednotku s troma hviezdičkami. Gratulujem pani Márii Dományovej. Zatiaľ Vám žiadne „trdlo makové“ nehrozí.
A teraz sľúbené správne odpovede:
- Podľa istého princípu sme rozdelili trojciferné prirodzené čísla do dvoch skupín:
Do 1. skupiny patria napríklad čísla:
158, 237, 689, 982, 731, 420, …
Do 2. skupiny patria napríklad čísla:
244, 385, 596, 897, …
Odhaľte princíp rozdelenia a rozhodnite, ktoré z nasledujúcich čísel je zaradené do nesprávnej skupiny (len jedna odpoveď je správna):
- A) 632 – 1. skupina
- B) 357 – 1. skupina
- C) 841 – 2. skupina
- D) 779 – 2. skupina
Riešenie:
V prvej skupine sú čísla, ktoré sú tvorené číslicami zoradenými buď vzostupne, alebo zostupne.
V druhej skupine ostatné.
Správna odpoveď je C, pretože číslo 841 je tvorené z číslic, ktoré klesajú od najväčšej po najmenšiu. Čiže toto číslo patrí do 1. skupiny
_____________________________________________
- Podľa istého princípu sme rozdelili podstatné mená do troch skupín.
Do 1. skupiny patria napríklad slová:
auto, okolie, koala, úvaha, …
Do 2. skupiny patria napríklad slová:
prst, srdce, hrdza, tĺčik, strážnik, …
Do 3. skupiny patria napríklad slová:
mama, dohoda, okno, ananás, lopata, …
Odhaľte princíp rozdelenia a rozhodnite, ktoré z nasledujúcich slov je zaradené do nesprávnej skupiny (len jedna odpoveď je správna).
- A) sklo – 1. skupina
- B) kŕdeľ – 2. skupina
- C) sobota – 3. skupina
- D) učiteľ – 3. skupina
Riešenie:
V prvej skupine sú slová, v ktorých je viac samohlások ako spoluhlások.
V druhej skupine sú slová, v ktorých je viac spoluhlások ako samohlások.
V tretej skupine sú slová, v ktorých je rovnaký počet samohlások aj spoluhlások.
Správna odpoveď je A, pretože slovo „sklo“ patrí do 2. skupiny
_________________________________________
A teraz ma už nerušte.
Idem silno myslieť na to, že som zdravá, krásna, múdra a bohatá : – )
Silvia Grecová
Viac textov od Silvie nájdete tu: #zivotologia
Korektúra: Katarína Málková
Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu:
https://www.facebook.com/Corectus/