fbpx

Naučte sa meditovať a čistiť tok svojich myšlienok od nepotrebných, škodlivých podnetov.

Riadená alebo vedená meditácia

Odvšadiaľ počúvame, že by sme mali meditovať. Akoby to bola nejaká móda, či čo. Ako to vnímate vy? Ako sa pozeráte na túto tému? Odrádza vás to? A možno ste meditovať skúšali, ale nebolo to ono? Alebo nemáte na to čas, ale chystáte sa? A možno ste z tých, ktorí si túto činnosť už stihli obľúbiť a praktizujete ju? Riadená alebo vedená meditácia a jej účinky na naše zdravie sme zaradili ako súčasť programu aj na našu SOOGOOD víkendovku tela a mysle. Meditácii povenujem v dvoch článkoch. Na víkendovku máme ešte 4 voľné miesta. Môžete sa pridať tu: VIAC INFORMÁCIÍ

Poďme sa pozrieť, čo všetko sa pod slovom meditácia môže skrývať…

Meditácia nie je vôbec žiadny novodobý trend, aj keď o nej stále viac počúvame. Práve naopak, meditácia má prastarý pôvod a často sa spája hlavne s náboženstvami, ako hinduizmus, kde sa mnísi snažia dostať do stavu osvietenia – nirvány. Avšak meditácia nie je viazaná na náboženstvo, ezoteriku alebo jogu. Je to len účinný nástroj, ktorý v rôznych náboženstvách a spirituálnom svete využívali a dodnes využívajú. Stáva sa bežnou súčasťou modernej doby, ktorá kladie nároky na naše duševné a fyzické zdravie.

Riadená alebo vedená meditácia a jej účinky na naše zdravie

Môžeme povedať, že meditácia je vedomá práca s našou mysľou. V samotnej podstate je to opak práce, a teda oddych našej mysle od vonkajších podnetov a tréning sústredenia sa na vnútorné prostredie. Niekedy sa uvádza ako ponorenie sa alebo návrat do vnútorného ticha, čo je bezmyšlienkový stav. V dnešnej preinformovanej a uponáhľanej dobe myseľ dostáva príliš veľa netriedených podnetov, ktoré ju preťažujú, a hlavne nedostáva priestor na svoju regeneráciu. Preto je veľmi potrebné naučiť sa manažovať tok svojich myšlienok a súčasťou toho je aj očista od nepotrebných, respektíve škodlivých podnetov.

Riadená alebo vedená meditácia
Pridajte sa k nám v termíne 20. – 22.5.2022. Informácie o SooGooD víkendovke nájdete aj kliknutím ne tento obrázok.

Náš mozog má omnoho vyššiu kapacitu, než akú bežne vieme využívať.

Prečo teda hovoríme o preťaženosti? Skôr je to o nefunkčnom používaní mysle a jej potenciálu, nedostatočnej regenerácii a tréningu. Podobne ako s naším fyzickým telom dokážu správne vyvážený tréning a správna starostlivosť robiť divy, a to výkonnostne, ale aj s výzorom. Viete si určite porovnať dvoch jedincov rovnakého veku, jeden sa naučil starať sa o svoje telo a dávať mu dostatok aktívnych podnetov, odpočinku a výživy, preto je plný energie a plne funkčný. Na strane druhej zhumpľovaný jedinec, ktorý sa o seba nestará, respektíve si škodí a má kopec chorôb a bolestí (nehovorím tu o dedičných chorobách, ale zo životného štýlu a nevedomosti).

Aj mozog a myseľ potrebuje správnu starostlivosť.

Nestačí byť len na príjme, treba zvažovať, čo použiť a čo je prínosom a čo, naopak, poslať ďalej. Dnes už je dostatok výskumov, ktoré potvrdzujú neuroplasticitu mozgu. Znamená to, že mozog sa dokáže regenerovať, robiť ďalšie spojenia a meniť v každom veku. Taktiež kvantová fyzika hovorí o hmote ako o energii, ktorá sa vie presúvať v časopriestore. Sila myšlienky a jej energie má väčší potenciál, ako nás učili, respektíve neučili v škole. Preto sebarozvoj a osvojovanie si návykov, ktoré nás vedia podporiť na ceste životom, je nekončiaci proces. Čo nám otvára rôzne predtým nepochopiteľné či „nemožné“ javy.

Je známe, že nie všetky myšlienky, ktoré nám prichádzajú zvonka či od nášho vnútorného kritika, si potrebujeme alebo by sme si mali zobrať za svoje.

Ak ich prijmeme, tak sa stávajú naším cítením, konaním a bytím. A to, čo sa opakuje, sa stáva zvykom a zapisuje sa ako autopilot do podvedomia. Výber by mal byť naším vedomým rozhodnutím a pochopením, že myšlienky sú dôležitou súčasťou tvorby nášho života, a preto ich treba filtrovať a usmerňovať. Niekto neverí, že sa to dá, niekto sa nechce meniť, a niekto, aj keď skúsil a snažil sa, tak to možno nešlo hneď a vzdal sa. Niekto zase neprišiel na to, čo chce, len na to, čo nechce.

Jednoducho povedané, potrebuje to pravidelný a dlhodobý tréning a štúdium seba samých, aby sme sa vedeli dostať do hlbších sfér nášho podvedomia, kde sú naše programy zapísané a vedeli ich prepísať k nášmu prospechu. A o tom je život – o progrese, nie dokonalosti.

Samozrejme, dnes rozlišujeme mnoho rôznych typov meditácií, ale podstata všetkých je podobná – uvoľnenie a regulácia toku myšlienok. Teda odpočinok a zrelaxovanie mysle, doslova duševná očista.

Riadená alebo vedená meditácia v praxi
Využite posledné 4 miesta na SooGooD. Viac informácií získate aj kliknutím na tento obrázok. Tešíme sa na vás…

Cieľom je odpútať sa od ich významu, a tým sa oslobodiť od ich nechcenej nadvlády.

Ak sa to zoberie na vyšší level, tak sa postupne dá naučiť myšlienky si prispôsobovať a vyberať podľa našich cieľov, zámerov a túžob.Tak ako si vyberáme, čo si každé ráno oblečieme a v čom sa cítime dobre, tak by sme si mali vyberať, čo zjeme, teda vhodnú a výživnú stravu, podobne si vieme vyberať a usmerňovať aj naše myšlienky.

Čím pokojnejšia je myseľ, tým sa ladí do pomalších frekvencií, ktoré podporujú zdravie, tvorivosť a našu sústredenosť.

V bežnom bdelom stave sa pri netrénovanej mysli nachádzame prevažne v tzv. hladine beta (14 a viac Hz), kde prebieha hlavne analyticko-logické myslenie a je značne potlačená tvorivosť. Aktivuje sa aj telesným pohybom a charakterizuje ju viac stresu, napätia a chaosu. Pri meditačnom, teda pokojnejšom stave mysle, sa nachádzame v hladine alfa (8-13 Hz), kde sa dá s mysľou lepšie pracovať, odpája sa od tela, lepšie sa rozhodujeme a aktivuje sa tvorivosť a ozdravné procesy v tele, tvoria sa hormóny šťastia endorfíny a sérotonín.

Potom sú hlbšie fázy meditácie – hladina theta (4-7 Hz) – pre pokročilých, ktoré je treba natrénovať. Inak je to bežná hladina REM spánku – hladina snov. Nakoniec je hlboký stav spánku, kde sú frekvencie 0,5-3 Hz v hladine delta, tzv. bezsenný spánok – dochádza k hlbokej regenerácii organizmu, je to aj stav tzv. bezvedomia. Do spánkových stavov ľahko z meditácie spadneme, keď ešte s meditáciou začíname alebo sme veľmi unavení. A to je úplne v poriadku. Nakoniec, kvalitný spánok je veľmi cenný.

Všetko si vyžaduje tréning a zdokonaľovanie sa. Ako každá vedomá činnosť, aj meditácia potrebuje snahu a čas.

Riadená alebo skôr vedená meditácia môže byť vhodná na začiatok

Môžete si zvoliť jej dĺžku, miesto a aj konkrétny cieľ. Hlas inštruktora, ktorý vás sprevádza/vedie, či už naživo alebo z nahrávky, vám pomáha ponoriť sa a udržať sa v potrebných oblastiach a naladiť sa na konkrétne myšlienky a pocity. Mnohokrát je sprevádzaná príjemnou frekvenčnou meditačnou hudbou. Dôležité je tiež pokojné a príjemné miesto na meditáciu, kde nie sme rušení zvonka. A niekedy aj poloha, v ktorej sa dokážeme uvoľniť, či už je to v sede alebo v ľahu.

Riadená meditácia môže byť úplne jednoduchá, zameraná na jednu oblasť (napr. dýchanie) alebo štruktúrovaná do niekoľkých častí a môže riešiť aj konkrétne ciele. Presne si ju popíšeme nabudúce. Ak už teraz viete, že by ste to chceli vyskúšať, pridajte sa k nám na SooGooD víkendovku tela a mysle. Viac informácií nájdete TU

Zdravíčko praje

Nela Sullens

FB SK: https://www.facebook.com/nelasullens/

Insta SK: https://www.instagram.com/nelasullens/

Web: www.nelasullens.com/sk/

Chcete sa prihlásiť alebo potrebujete viac informácií o SooGooD víkendovke?

Vyplňte formulár:


Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Mohlo by vás zaujímať