Melinda Adamová: Pre deti z chudobných rodín sme zriadili strednú odbornú školu

S úsmevom to pôjde…

„Tu si hačkajte, odložte si kabátik, o chvíľu sa vám budem venovať, zaznieva veta v nejednom dome služieb z úst manikérky, pedikérky, kaderníčky a pod.

Poznáte podobne ladené výroky?

Používajú sa často, v snahe byť príjemným pre zákazníka. Ale ako sa hovorí, sú to úsmevy a nežnosti len „po pokladňu.“

U pani Melindy v kaderníckom salóne som vety tohto typu nepočula.

Pani Melinda je vedúcou kaderníctva, ktoré má už dlhé roky svoje miesto v centre starej Bratislavy. Jeho súčasťou je aj kozmetika a pánske holičstvo. Do salónu vstupujete po schodoch smerom dolu. Často sa prichytím, že počas schádzania strmými schodmi sa tak trochu teším. Teším sa na atmosféru, ktorá ma čaká v miestnosti s veľkými zrkadlami a príjemnou vôňou.

Pani Melinda je drobná žienka s hustými blonďavými vlasmi. Ku každej klientke pristupuje „normálne“, slušne a veselo. Jej smiech, ktorý sa nesie miestnosťou, je priam terapeutický. Je hlasný, radostný, srdečný aj úprimný. Pani Melinda sa úprimne smeje na hláškach zákazníčok, ktoré sedia v kreslách, ale aj AKTÍVNE POČÚVA *

Počas jednej z návštev kaderníctva som sa spýtala.

„Pani Melinda, necítite sa občas ako kaderníčka-dôverníčka? Veď toľko starostí i radostí počúvate od svojich klientov počas strihania a tvarovania účesov.

„A viete, že máte pravdu?“ odpovedala a pustili sme sa do rozhovoru.

Pani Melinda vedie kadernícky salón v centre Bratislavy už dlhé roky.

Niektoré klientky pozná viac ako dvadsať rokov aj ich vyvíjajúce sa životné príbehy.

Pravidelne navštevujú salón pani Melindy a som presvedčená, že nie len kvôli strihu vlasov, ale aj kvôli atmosfére. Pripomína mi to akúsi širšiu formu rodiny. „Pani Melinda, váš štýl práce sa mi páči, mohli by ho odpozorovať aj mladí ľudia, ktorí raz prevezmú vaše nožnice,“ zahlásila som.

„Už na tom pracujeme. Založili sme spolu manželom STREDNÚ ODBORNÚ ŠKOLU pre budúce kaderníčky a kaderníkov. Školu navštevujú žiačky a žiaci z rôzne situovaných rodín a dokonca aj zo sociálne slabších. Snažíme sa im okrem výuky podať aj pomocnú ruku, ak o to požiadajú,“ s úsmevom odpovedala.

Teší ma, že som spoznala pani Melindu. Ženu, od ktorej odchádzam nielen s peknými vlasmi, ale hlavne s úsmevom a radosťou v duši.

Pani Melinda Adamová, skromná, ctižiadostivá a hlavne dobrosrdečná. Taká je Melinda, ktorá začínala v Košiciach ako radová kaderníčka. Neskôr si však v Bratislave otvorila svoj vlastný salón. Tejto výnimočnej žene však takýto úspech nestačil. Pre deti z chudobných rodín preto zriadila strednú odbornú školu.

Vedie naďalej úspešne svoj kadernícky salón – SALÓN MARYLIN.

Zuzana Balašovová Donátová

*Viete, čo je aktívne počúvanie?

Sústreďte sa na počúvanie

Ak chcete čokoľvek robiť efektívne, musíte sa vedieť sústrediť na túto konkrétnu vec. Je to umenie sústrediť sa na to, čo je v danej chvíli najdôležitejšie a podstatné. A práve preto je veľmi potrebné vypnúť telefón, keď ste s ľuďmi, ktorých si naozaj vážite a ste šťastní, že ste práve v určitej chvíli s nimi. A nemusíte mať výčitky svedomia, že keď máte vypnutý mobil, ste málo produktívni alebo sa v určitej sekunde nedozviete životne dôležitú informáciu. Nič sa nestane, keď sa ju dozviete o pár minút neskôr. Dôležité je, aby ste si začali uvedomovať, že nielen práca, ale hlavne kvalitné medziľudské vzťahy sú obrovským darom. Veľa šťastia môžete dať iným aj vďaka tomu, že im darujete stopercentnú pozornosť. Ľudia to cítia. Vidia to vo vašich očiach, v mimike či v gestách.

Aktívne počúvanie je prejavom veľkej lásky

Niekedy netreba veľké slová ani veľké materiálne dary, aby ste toho druhého presvedčili o tom, ako ho milujete. Už len samotné sústredené počúvanie je aktívna činnosť, ktorá veľa napovedá, aký vzťah máte k danej osobe. Niektorí ľudia si však myslia, že popri počúvaní toho druhého zvládnu ešte písať SMS, telefonovať, pozerať televíziu alebo sa hrať počítačovú hru. Práve tieto činnosti dávajú najavo, že osobu, s ktorou komunikujete, si veľmi nevážite.

A v opačnom prípade, keď so záujmom počúvate, pozeráte sa priamo na človeka a vyjadrujete skutočný záujem, tak vtedy tomu druhému prejavujete aj lásku. V takejto situácii už potom nie sú potrebné ďalšie dôkazy. Je potrebné si uvedomiť, že práve v takýchto chvíľach robíte pre vzťah maximum, lebo ste dali jasne najavo, že partner/partnerka má pre vás obrovskú hodnotu.

Nemusíte poznať na všetko odpoveď

Je dobré si uvedomiť, že ľudia nemusia chcieť, aby ste im práve vy pomáhali vyriešiť ich problém. Môžu sa jednoducho iba chcieť podeliť s vami o svoje pocity. Nechajte si rady na inokedy, teda okrem prípadov, kedy si ich daná osoba vyžiada. Často ľudia nepotrebujú odpovede, rady, hodnotenia. Stačí, že ste s nimi a počúvate ich. Tým, že sa človek vyrozpráva, často sám nájde najlepšie riešenie. Na začiatok potrebuje len, aby ho niekto vypočul, aby sa našiel niekto, kto mu daruje svoj čas a sústredenú pozornosť.

Využívajte mimiku a zrakový kontakt

Keď sa s niekým rozprávate, môžete prikývnuť hlavou, myknúť plecami alebo pozdvihnúť obočie. Upravte si aj držanie tela smerom k osobe, s ktorou sa rozprávate. A predovšetkým sa snažte za každú cenu udržiavať zrakový kontakt aspoň 70 percent času komunikácie. Je absolútne neslušné, keď pri rozhovore pozeráte na monitor počítača, ste otočení chrbtom alebo pozeráte do telefónu a sledujete, či náhodou neprišla SMS. (Zdroj: www. eduworld.sk)

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Mohlo by vás zaujímať