fbpx
Domov / ODBORNÍK RADÍ / Jairo Pinilla: Neverte rýchlo kvaseným autoritám

Jairo Pinilla: Neverte rýchlo kvaseným autoritám

Jairo Pinilla pochádza z Kolumbie, ale študoval na Slovensku, kde sa aj oženil. Po skončení školy pracoval hlavne v zahraničných firmách. Posledných sedem rokov pôsobil v singapurskej firme System Access. Po dvadsiatych rokoch sa spolu s manželkou rozhodli presťahovať do jeho rodnej Kolumbie, kde sa venuje poradenstvu v oblasti personalistiky. Svoj život zmenil tesne pred štyridsiatkou a začal sa venovať tomu, čo ho skutočne baví. Okrem vlastnej firmy v Kolumbii, spolupracuje aj so slovenskou a českou pobočkou personálnej firmy Performia.

Jairo, môžeme ťa na úvod požiadať o predstavenie?

Moje meno sa vyslovuje Hairo. Som šťastný otec, šťastný manžel a šťastný šéf vo vlastnej firme (v tom poradí). Som zvedavý človek, ktorý chce lepšie pochopiť život. Čo ešte dodať?

Vo veku 38 rokov si začínal od nuly. Čo sa stalo?

Absolvoval som seminár v Performii, kde som pochopil, že moja pozícia, moje príjmy a môj zdanlivý blahobyt boli sociálnou maskou, ktorá skrývala nebezpečnú pascu. Tá mi nedovoľovala sledovať svoje skutočné sny a ciele. Prišiel som na to, že chcem byť lektorom. Že som to vždy mal v sebe. Že som sa pre to narodil. A čím viac seminárov som absolvoval, tým viac som chcel byť na mieste trénera, ktorý práve prednášal.

Akým témam sa venuješ ako lektor?

Ide hlavne o oblasti tzv. administratívnej technológie. Ďalšou líniou sú témy a otázky týkajúce sa ľudského správania, ktoré sa často dotýkajú komunikácie s deťmi či manželského a partnerského spolunažívania.

Motivuješ ľudí. Kto alebo čo motivuje teba?

Ako väčšinu šéfov a majiteľov firiem, nikto. Mňa motivuje výsledok. Keď vidím, ako sa ľudia a firmy menia k lepšiemu, keď spoznajú princípy a technológiu Performie. Keď dokážu objaviť v sebe zdravý rozum, ktorý človek často stráca. A to sa stáva najmä vtedy, keď prestane pozorovať a začne počúvať autority.

V čom je iné podnikanie na Slovensku a v Kolumbii?

Ľudia sú iní a kultúra je odlišná, ale problémy sú si veľmi podobné. Aj tam aj tu máme vládu úplne odpredanú cieľom vyšších mocí. Tým pádom to vplýva aj na podnikanie a legislatívu v oblasti podnikania. Zákony sú čoraz horšie a majú veľmi podobnú tendenciu: Zničiť malých a stredných podnikateľov.

Nedávno si pre nás napísal článok o tom, ako pozerajú mnohí personalisti na ľudí 40+. Povedz, darí sa ti búrať mýty o tom, že ľudia medzi 40kou a 50kou môžu byť prínosom pre firmu?

Je veľmi ťažké bojovať proti mašinérii, ktorá masíruje mozgy celoplošne. Ja ale vidím, že keď sa podnikatelia dostanú na moje semináre, tak sa mi celkom darí búrať mýtus o výške veku pri nábore pracovníkov do tímu. A našťastie nielen ten. Ľudia sa vo svojich životoch celkovo riadia zaužívanými formuláciami a zvykmi.

O aké mýty ide. Môžeš nám to trochu viac priblížiť?

Napríklad, že treba motivovať ľudí, aby boli produktívni. V skutočnosti je to naopak. Najprv musia byť produktívni a potom možu byť motivovaní. Alebo mýtus o tom, že treba jesť mäso a piť mlieko, aby mal človek dostatok bielkovín.

Čo by si poradil ľuďom, ktorí chcú vo svojom živote prijať zmenu?

Že keď robíš veci (zmeny) na polovicu, aj výsledky sú na polovicu. Ideálne sa je držať princípu, že pravda je vždy jednoduchá a nikdy sa nemení. Že pravda sa dá overiť vlastným pozorovaním.  V dnešnej dobe je obzvlášť potrebné dávať si veľký pozor na to, čo šíria média, rýchlo-kvasené autority, ale často aj veľké korporácie.

Ľudia si často myslia, že pravda je to, čo povedia “autority”. Alebo to, s čím väčšina ľudí súhlasí. Nuž a túto vlastnosť využívajú korporácie a samozrejme aj politici. Vytvárajú autority/osobnosti pomocou marketingových kampaní (dnes sa často takíto ľudia nazývajú influenseri) a potom ovládajú ľudí na báze údajne vedecky dokázaných faktov, ktoré  sú vlastne vymyslené v nejakej marketingovej firme.
Ako príklad môžem uviesť radu psychiatrických ochorení (napr. detský bipolárny syndróm alebo pred menštruačný syndróm), vhodnosť chemoterapie, alebo kampane na očkovanie proti chrípke, po ktorom sa človek takmer vždy cíti horšie ako po samotnej chrípke. V skutočnosti väčšina ľudí ani nepochybuje o pravdivosti týchto autorít. A tým často napomáha nejakému veľkému biznisu.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Mohlo by vás zaujímať…