Domov / ZDRAVIE A KRÁSA / Jana Turanská: Ako prežiť život s vlastnými zubami, bez protéz, implantátov, kazov

Jana Turanská: Ako prežiť život s vlastnými zubami, bez protéz, implantátov, kazov

Ako prežiť život s vlastnými zubami bez protéz, implantátov, kazov? Cestu vám ukáže profesionálna dentálna hygiena. Problémom je, že chýba osveta. Profesionálnych a   adekvátne vzdelaných dentálnych hygieničiek máme málo. Napriek tomu, že na Slovensku sa tento odbor začal študovať krátko po páde socializmu, zažíva stále „ stredovek „. Panuje absolútna nevedomosť  a neinformovanosť väčšiny populácie ( často i tej odbornej ), o čo vlastne ide. Často býva podsúvaná  ako estetický , ba  až kozmetický výkon… „ dentálna hygienička vám tie zúbky tak lepšie vyleští, ja na to nemám čas“ , vravia pacientom mnohí stomatológovia, ako referenciu pacientovi.

Dentálna hygiena je o estetike – hlboký omyl!

Dentálna hygiena je vysoko liečebno preventívny výkon, ktorý lieči zápal závesného aparátu zuba (parodontitídu)  a odstraňovaním povlaku v nedostupných miestach ( ďasno, medzizubné plochy), správnou inštruktážou a motiváciou predchádza  vzniku ochorení v ústnej dutine a vedie k zachovaniu vlastných zubov po celý život. Vieme, že ochorenia zubov nie sú dedičné, ale sú vecou infekcie a vznikajú len v miestach dlhodobej stagnácie povlaku. V dnešnej dobe, pri súčasných vedomostiach a prostriedkoch  by  bezzubosť,  protézy, či iné náhrady zubov mohli byť minulosťou.

Opak je však pravdou.

Stomatologické ošetrenie je drahé, prevencia nefunguje a už i mladí ľudia chodia bezzubí. Treba začať konečne niečo robiť, aby sme sa z katastrofálnych  štatistík ( predposledná priečka v Európe) posunuli  k lepším výsledkom.

Čo teda profesionálna dentálna hygienička robí?

Zbavuje zuby a hlavne ďasná, nánosov zubného kameňa  ultrazvukom a  ručnými nástrojmi, ktorými sa robí hĺbkové čistenie. Pod týmito nánosmi zmineralizovaného povlaku sa  deje zápal, pretože  kameň tam vytvára ideálne podmienky pre život anaeróbnych baktérií. Tie produkujú toxíny, enzýmy, alergény a sírne plyny a k baktériám sa nedostane kyslík, ani žiadna protizápalová látka, či už z pasty,  gélu, či  ústnej vody. Ak nánosy  povlaku  a kameňa nie sú pravidelne odstraňované, zápal prejde hlbšie a začne rozpúšťať kosť a celý závesný aparát zuba  tzv. parodont.  Zápalové toxíny sa  dostávajú cievnymi kapilárami  do celého tela , oslabujú imunitný systém a často sú príčinou vzniku vážnych systémových ochorení- srdcovo cievnych, mozgových príhod, reumatologických ochorení, diabetu, kožných ochorení, osteoporózy, respiračných ochorení, ďalej bývajú príčinou predčasných pôrodov, či nedonosenosti plodu u tehotných žien.  Súčasťou dentálnej hygieny je i inštruktáž, ako čistiť účinnejšie a vybranie vhodných pomôcok na domácu starostlivosť.  Zubná kefka  nestačí.  Čistí iba 3 plôšky zuba a zub ich má 5, takže  kefka, či už mechanická, alebo elektrická, čistí zuby  len  na 50 percent.  Ak nepoužívame  zároveň denne i  medzizubné pomôcky, postupne vznikajú kazy, práve z kontaktných, bočných stien zubov.  Medzizubné kefky vyberá opäť dentálna hygienička, zmeraním priestoru medzi zubami po dôkladnom vyčistení.  Povlak totiž nejde vypláchnuť, treba ho mechanicky rozrušiť. Estetika zubov je v rámci výkonu dentálnej hygieničky iba bonusom a dosahuje sa záverečným leštením, prípadne pieskovaním.  Samotné pieskovanie zubný kameň neodstráni, dá preč iba sfarbenia  a pri výraznom zápale sa nepieskuje.

Asi toľko na začiatok. Máte otázky? Kontaktujte ma…
Jana Turanská



Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať…

5 spôsobov na získanie prevahy nad kultom mladosti

„Čaká ťa skvelá desaťročnica a jej vyvrcholenie bude stáť zato“ – zahrnula so svojej gratulácie k mojim tridsiatinám staršia priateľka Magda. Vždy som sa mohla na jej „predpovede“ spoľahnúť, ale pri tejto…

...mohlo by vás zaujímať

Ako začať behať po 40ke? Skúste to po indiánsky

Ako začať behať po 40ke? Skúste to po indiánsky

Všade samí bežci. Vnímate to aj vy? Internet sa len tak hemží rôznymi aplikáciami a zariadeniami, ktoré vám merajú váš výkon. Ako však začať s behom tak, aby ste sa neodrovnali? Dobrým návodom môže byť napríklad indiánsky beh. Počuli ste už o ňom? Nie, nebudete potrebovať oblečenie a líčenie ako indián. Iba použijete techniku, ktorá je veľmi stará.V prípade, že ste sa doteraz behu nevenovali a už len vyjsť na tretie poschodie vám dáva zabrať. Neničte sa na úvod. Kondíciu treba nadobúdať postupne. Nestavajte si pred seba prehnané ciele. Nenúťte sa napríklad pri úvodných tréningoch bežať. Vôbec nie je hanba, ak zo začiatku pôjdete rýchlou chôdzou. Napríklad nordic walking je super spôsob, ako nadobudnúť kondíciu. Neskôr, po týždni, dvoch, či po mesiaci môžete chôdzu prekladať  miernym behom. Možno vám to bude vyhovovať na stálo alebo neskôr začnete intervaly behu predlžovať. Ani sa nenazdáte a zistíte, že je z vás bežec. Stratégiu prekladania rýchlej chôdze s behom používali indiáni. Najmä, ak išlo o dlhšie vzdialenosti. Prečo teda nečerpať z ich skúseností?