Zimné pohodlie vo vašej Kia vďaka výbave

Zimné pohodlie vo vašej Kia vďaka výbaveZimné pohodlie vo vašej Kia vďaka výbave

Zima prináša za volant výzvy nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj z hľadiska komfortu. Moderné autá však ponúkajú funkcie, ktoré zimnú jazdu spríjemnia vám i posádke. Poradíme, ako vám pomôžu a pridáme aj pár tipov, ako prežiť zimu v aute v pohodlí.

Aby ste v aute nemrzli

Kým sa studená kabína auta v zime vyhreje, prejde veľa minút. Pocit tepla vám však môžu dodať prvky výbavy ako vyhrievané sedadlá či vyhrievaný volant. Tie boli kedysi doménou skôr luxusných áut a príplatkových výbav, pomaly sa však predaj áut s nimi stáva štandardom.

Čo sa týka vykurovania kabíny, pri spaľovacích motoroch musíte jednoducho počkať, kým sa motor aspoň trochu zohreje. Až potom sa otvorí termostat veľkého chladiaceho okruhu a chladiaca kvapalina začne prúdiť do tepelného výmenníka v kabíne, z ktorého bude teplo rozfukovať ventilátor.

Lepšie sú na tom benzínové motory, ktoré sa zohrejú už po pár kilometroch jazdy. Dieselové majú vysokú účinnosť a produkujú omnoho menej odpadového tepla, takže zahriatie im trvá o niečo dlhšie.

Tip pre vás:

V zimnom období nezabudnite na starostlivosť o autobatériu, prípadne na jej výmenu za novú. Nízke teploty totiž autobatériám škodia a rýchlejšie ich vybíjajú. Okrem toho ich budete zaťažovať zvýšenou spotrebou elektriny – už spomenutým vyhrievaním sedadiel, volantu či rozmrazovaním skiel alebo zrkadiel.

Vykurujte aj bez naštartovaného motora

Ak jazdíte často v zime, porozmýšľajte nad inštaláciou nezávislého naftového vykurovania. Je ideálne pre rodinné autá, v ktorých často vozíte posádku. Môže vyhrievať buď iba kabínu auta (teplovzdušné) alebo celý chladiaci okruh a tým aj motor (teplovodné). S teplovodným trvá vyhriatie kabíny o niečo dlhšie, ale štartovať budete čiastočne zohriaty motor. Vďaka tomu klesne spotreba paliva a predĺži sa životnosť komponentov motora.

Nechávať bežať motor na voľnobeh, aby sa ohrial, totiž nie je pri moderných diesloch dobrý nápad. Na voľnobeh produkujú tak málo tepla, že sa na pracovnú teplotu budú zohrievať pomaly, alebo ju nikdy nedosiahnu. Ak nemáte nezávislé vykurovanie, po naštartovaní ihneď vyrazte na cestu.

Paradoxne – najlepšie sú na tom z hľadiska komfortu vykurovania elektromobily. Nevykurujú totiž odpadovým teplom a elektromotor teda nemusí byť v činnosti.

Na vykurovanie využívajú buď odporové vykurovacie telesá (podobne ako elektrický teplovzdušný ventilátor), alebo tepelné čerpadlo. Tepelné čerpadlo spotrebúva menej elektriny, je však drahšie na výrobu, takže v elektromobiloch nižších tried ho obvykle nenájdete, prípade je za príplatok.

Najdôležitejšie však je, že elektromobil vykuruje nezávisle na motore a vykurovanie môžete spustiť aj na diaľku – rovnako ako pri nezávislom naftovom vykurovaní. Keďže na vykurovanie využíva elektrinu z trakčnej batérie, najlepšie bude, ak auto necháte vykúriť ešte pokým je pripojené na nabíjačke.

Zimné pohodlie vo vašej Kia vďaka výbave

Ako stíšiť auto v zime

Určite ste si všimli, že okrem nízkych teplôt bývajú autá v zime o niečo hlučnejšie. Počas dažďa či sneženia za to môžu pneumatiky, ktoré rozstrekujú vodu po blatníkoch.

Aj pneumatiky ako také na tom však majú podiel. Tie zimné sú totiž hlučnejšie než letné aj pri jazde po suchej ceste. Je to kvôli ich hrubšiemu a vyššiemu dezénu, ktorý musí byť schopný „zahryznúť“ sa do snehu a zabezpečiť priľnavosť. O niečo horšie to môže byť v prípade širokých pneumatík, ktoré sú typické pre SUV autá. Záleží však aj na výrobcovi a konkrétnom type pneumatiky. Údaje o hlučnosti nájdete na výrobnom štítku každej pneumatiky.

Vyššiu hlučnosť môže spôsobiť aj náprava. Jednotlivé prvky sa totiž časom opotrebúvajú, a to obzvlášť v zime. Ubližuje im vyššia vlhkosť, kvôli ktorej rýchlejšie hrdzavejú, ale aj posypová soľ či nečistoty na ceste. Komponenty ako čapy či tyčky stabilizátorov môžu časom začať jemne klepať a klepanie sa začne prenášať do kabíny.

Samozrejme, koľko sa toho prenesie do kabíny závisí od úrovne odhlučnenia auta. Platí, že modely vyšších tried bývajú odhlučnené lepšie. Napriek tomu vám odporúčame nechať si podvozok skontrolovať po každej zime, spolu s prezutím pneumatík alebo výmenou kolies za letné.

Pripravené v spolupráci s KIA

Mohlo by vás zaujímať