Rudná magistrála / Teraz, po štyridsiatke, som sa rozhodla túto trasu absolvovať na tri etapy…

Rudná magistrála po štyridsiatke (časť prvá)

O najdlhšej turistickej trase na Slovensku Ceste hrdinov SNP už hádam počul každý. Jej „kratšia sestra“ Rudná magistrála, dlhá zhruba 240 km, nie je veľmi známa a ani navštevovaná. Ako už samotný názov napovedá, prechádza mestami a miestami, ktoré majú súvislosť s ťažbou rôznych rúd a ich následným spracovaním. Začína v Zlatých Moravciach, prechádza Novou Baňou, Banskou Štiavnicou, Detvou, vedie okolo Muráňa a trochu bizarne končí na ťažko prístupnom vrchu Stolica.

Keďže Rudná magistrála prechádza aj mojím rodným mestom Detva, informáciu o jej existencii som mala dávno, ale odhodlanie vydať sa na ňu, dozrelo až neskôr. K turistike ma rodičia neviedli a sama som si k nej našla cestu až niekedy okolo tridsiatky.

Teraz, po štyridsiatke, som sa rozhodla túto trasu absolvovať.

Na internete sa dá nájsť zopár článkov, v ktorých sa opisuje rôzny prístup, s akým sa Rudnú magistrálu podarilo zdolať mojim predchodcom. Či už popis „len“ 38 hodín trvajúceho trailového behu, jednorazové prechody trvajúce od 6 do 9 dní, alebo dvoj-trojdňové prechody určitého úseku tejto magistrály.

Mám síce turistiku rada, ale nie som žiadny extrémista, a rovnako si rada doprajem aj trochu pohodlia a hlavne sprchu po celodennom pochode. Preto som zvolila pre nadšencov pobytov v prírode nie úplne horalský prístup s bivakovaním v lese, ale dala som väčšinou prednosť nocľahom v luxuse penziónov a chát.

Vzhľadom na pracovnú vyťaženosť som si nemohla dovoliť odísť od počítača na 10 dní. Trasu som si preto rozdelila na tri etapy (3, 3 a 4 dni).

Deň 1 (etapa 1)

dĺžka: 24,82 km, prevýšenie: 873 m, čas: 5:38 hod.

1. 04. 2022

Zlaté Moravce – Nová Baňa

Začala som z jednoduchšej strany. Skorým ranným autobusom som sa odviezla do Zlatých Moraviec. V dobrom počasí a pohodovom tempe som vyšla na Veľký Inovec (901 m n. m.) a poobede som si dopriala v Novej Bani moju obedo-večeru. V miestnej pizzerii ma prekvapila posledná strana jedálneho lístka s ponukou arabských jedál. No nedajte si falafel z rúk egyptského majiteľa! Prespala som v penzióne Semmerlock, ktorý vznikol rekonštrukciou starého mlyna, a sála z neho atmosféra jeho dávnej histórie.

Rudná magistrála

Deň 2 (etapa 1)

dĺžka: 32,13 km, prevýšenie: 1 031 m, čas: 6:17 hod.

Nová Baňa – Štiavnické Bane

Namierené mám do Banskej Štiavnice, ale po 32 kilometroch a dlhých úsekoch kráčania po asfalte majú toho moje kolená dosť a operatívne si prenajmem izbu v penzióne Eliška v Štiavnických Baniach. Tu si opäť prekvapivo pochutnávam na exotike – sépiových špagetách s krevetami od miestneho kuchára s predchádzajúcimi skúsenosťami v Taliansku.

Deň 3 (etapa 1)

dĺžka: 24,23 km, prevýšenie: 394 m, čas: 5:01 hod.

Štiavnické Bane – Babiná

Banskou Štiavnicou prechádzam v pondelkové ráno, kedy tu už po víkendovom nájazde výletníkov a chalupárov niet ani stopy. Užívam si bežný ruch v starobylom banskom meste, kochám sa historickými budovami, nazerám do výkladov početných barov, obchodov a reštaurácií, ktoré tu v posledných rokoch vznikli. Ako milovníčka modernej minimalistickej architektúry musím oceniť budovu súkromnej škôlky, ktorú míňam, nech už je pozadie jej ruského majiteľa akékoľvek. Po 24-kilometrovej túre končím v obci Babiná a vraciam sa autobusom do môjho rodiska – do Detvy.

Deň 4 (etapa 2)

dĺžka: 37,90 km, prevýšenie: 1 151 m, čas: 8:08 hod.

Babiná – Detva

Takmer po mesiaci sa do Babinej vraciam, opäť autobusom.

Zahajujem druhú etapu. Poobede stretávam kamarátku, ktorá len nechápavo krúti hlavou, prečo sa niekto odvezie 40 km, aby sa následne vrátil takú diaľku – pešo?!

Napriek tomu, že sa nachádzam v blízkom okolí môjho rodiska, týmito miestami prechádzam po prvýkrát. Cesta vedie aj cez Zaježovú, obec známu tým, že sa v nej usadila alternatívna komunita ľudí, ktorí sa tu pokúšajú žiť v súlade s prírodou a čo najviac sebestačne. Chodník je často zarastený a kúsok od Detvy dosť chaoticky značený. Na tento fakt ma upozornila vopred aj jediná turistka, ktorú som v ten deň stretla. Rovnako žena a tiež sama ako ja.

Pokračovanie nabudúce…

Margaréta GRÉTKA Nôtová

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/