20 rokov sme spolu s manželom budovali niečo, čo prinášalo úžitok. Tretia vlna je ohlásená a krach firiem je realitou

Krach firiem v autodoprave a cestovnom ruchuŽijú medzi nami. Podnikajú dlhé roky a teraz mnohí krachujú.

Na rozhovor som si pozvala Darinu Mosnú, ktorá podniká v oblasti autodopravy už viac ako 20 rokov. Hrozí na Slovensku rozsiahly krach firiem v autodoprave a cestovnom ruchu?

Pani Mosná, povedzte nám, ako sa cítite pri pohľade na svoje 20-ročné podnikanie? Čo vám prechádza mysľou?

Je mi z toho smutno, nakoľko toto sa netýka iba mňa, ale takmer všetkých dopravcov. 20 rokov sme spolu s manželom a rodinou budovali niečo, čo prinášalo úžitok, bavilo nás to. Mali sme svoju klientelu, ktorá s nami počas tých rokov zdieľala nielen pracovné potreby, ale aj súkromné starosti i radosti. S mnohými sme si vybudovali priateľské vzťahy. Ťažko sa teraz pozerá na to, ako miznú menšie cestovné kancelárie alebo sa držia len zubami-nechtami, ako sa firmy boja robiť firemné eventy, ako nie je pre koho robiť v Bratislave obhliadky, ako sú klienti zmätení z toho, či môžu urobiť zájazd, lebo je problém sa orientovať v neustále sa meniacich vyhláškach hlavného hygienika.

Myslíte, že sa ešte bude dať cestovný ruch a autodoprava rozhýbať? Krach firiem v oblasti autodopravy a cestovného ruchu som osobne už zaznamenala…

Pokiaľ sa nič zásadné nezmení a nezačnú sa robiť systematické kroky na opätovný rozbeh tohto sektora, tak malé a stredné firmy, čiže rodinné firmy, zaniknú alebo zostanú vo veľmi obmedzenom množstve. Rozsiahly krach firiem v autodoprave a cestovnom ruchu je nadosah.

Ako vám na podnikanie vplývajú výzvy „Ostaň na Slovensku“ alebo „Cestujte iba autom“?

Politici a odborníci v krízovom štábe si myslia, keď povedia, že otvorili ekonomiku, tak podnikateľské prostredie v niektorých odvetviach sa rozbehne zo dňa na deň. Bohužiaľ, tak to nie je. Ak hlavný hygienik alebo pán Krčméry, alebo hocikto z predstaviteľov vlády vyzýva občanov, aby cestovali iba autom, aby sa v prípade nepriaznivej situácie dostali na Slovensko, tak kto pôjde na hromadne organizované zájazdy? Zavedenie karantény pre neočkovaných pri vstupe do SR odradilo už aj tak malý počet turistov prichádzajúcich na Slovensko. „Krásnym“ príkladom je, keď zastali lode na Dunaji pred vstupom do SR a nikto nevedel, čo ďalej. Turisti zostali na lodiach, dopravcovia neurobili okruh Bratislavou, podniky v centre Bratislavy prišli o tržby, malé obchodíky so suvenírmi tiež. Všetci títo podnikatelia nemajú šancu bez zahraničných turistov.

Ako vnímate štátnu podporu? Pretože ja som si myslela, že štát vás zachránil. Videla som však rozhovor s vami a vyzerá to skôr na opak…

Čo sa týka štátnej podpory, môžem hovoriť iba za náš sektor. Vzhľadom k tomu, že sme hneď v marci 2019 pochopili, že bez toho, aby sme sa spojili a založili úniu, aby sme mali „silu“ pri jednaniach so štátom, žiadnu pomoc nedostaneme, sa nám podarilo vyjednať na MH SR dotačnú schému pre náš rezort. Pomoc bola vyplatená v dvoch tranžiach, a to za obdobie 3-6/2020 a 7-12/2020. Čo ale okrem toho zasiahlo dopravcov, bolo to, že z tejto pomoci nám štát vzal 19 % alebo 25 % späť na dani z príjmu, podľa výšky základu dane. No a ďalšia rana bola, že, vzhľadom na výšku dane v tomto roku, musia dopravcovia platiť preddavky na daň z príjmu, ale tržby majú na úrovni max. 30 %.

Ďalšia oblasť, v ktorej sme žiadali pomoc od štátu, je daň z motorových vozidiel. MDaV síce jemne znížilo sadzby, ale autobusy v tom najhoršom období takmer na 100 % stáli a pokiaľ ste autobusy neodhlásili z evidencie MV, tak daň sa musela zaplatiť. Poniektorí dopravcovia nechceli autobusy odhlasovať, aby mohli operatívne reagovať, ak by sa naskytla nejaká preprava. Takže si mohli vybrať, buď odhlásia autobusy z evidencie MV a stoja a prípadnú prepravu odmietnu, alebo autobusy nechajú prihlásené a musia platiť daň z motorových vozidiel a, samozrejme, aj PZP.

Koľko firiem, podľa vašich záznamov, v oblasti CR a autodopravy skrachovalo? Koľko je to osudov rodín?

Presnú štatistiku nemáme, ale náš odhad je, že cca 30-40 % firiem v doprave a CR skončilo alebo má existenčné problémy a pokiaľ sa niečo zásadné neudeje, skončia alebo pozastavia svoju činnosť. Za každou firmou si treba predstaviť jednu rodinu, nakoľko sa zvyčajne na fungovaní firmy podieľala celá rodina.

Čo chcete ďalej robiť? Hlási sa tretia vlna…

Snažíme sa komunikovať s MDaV SR, ale od začiatku roku nereagovali na maily, smsky, nezdvíhali telefóny. Pár týždňov dozadu sa ozval minister dopravy Doležal a aj premiér Heger, po upozornení, že vstúpime do štrajku. Prisľúbili, že prednesú našu žiadosť na koaličnej rade. Koaličná rada sa konala pár dní dozadu a doteraz nemáme žiaden výstup. Medzitým nám prišiel list od štátneho tajomníka MH SR, kde nám oznámil, že MH SR nepočíta s pomocou pre náš sektor, nakoľko to spadá pod MDaV SR. Odkázal nás na už spustenú výzvu na predkladanie žiadostí pre prevádzkovateľov autoškôl, medzinárodnej pravidelnej autobusovej dopravy a školiace strediská na výcvik vodičov profesionálov, s rozpočtom 19,4 mil., ktorá sa ale na náš sektor dopravy nevzťahuje. Zároveň nám odporučili, aby sme sa snažili o pridanie do tejto výzvy. Podľa vyjadrenia ministra Doležala, táto suma bude málo aj pre sektor, pre ktorý bola vyhlásená, takže šanca, že by nás do nej pridali, je nulová a, vzhľadom na nedostatok finančných prostriedkov, zbytočná.

Keďže si nás prehadzujú ako horúci zemiak z jedného ministerstva na druhé, neostáva nám nič iné, ako začať organizovať štrajk. Momentálne sme v štádiu štrajkovej pohotovosti a riešime s členmi únie ďalší postup.

Ako vám môžu pomôcť ľudia?

Ono to moc nezáleží ani tak od ľudí, ale skôr od vyhlásení kompetentných ľudí z vlády a krízového štábu a od nastavení hygienických opatrení.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Korektúra: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorkaMáte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

 

Mohlo by vás zaujímať