Dovolenka v Poľsku aj s pobytom pri mori pre dvoch za 400 €? Od „huby“ sme si neodtŕhali…

Dovolenka v Poľsku aj s pobytom pri mori …

Už ste boli v Poľsku? Nemyslím tým Jablonku alebo Nowy Targ, nemyslím tým nákupy krówiek, papúč, kuracieho mäska, „kožákov“ či oštiepkov a lacnej vegety… Áno, aj tieto komodity som s mojou rodinou milovala nakupovať v „mladosti“. Dnes je všetko inak. Dnes Poľsko poznám ako celkom inú krajinu. Vždy ma nervovalo, že ja jediná tým Poliakom na trhu nerozumiem. Všetci vedeli, ako zjednávať ceny, koľko núkať, no ja som ani za toho pána nerozumela jediné slovko, samé š a šč a proše pani, proše pana – no katastrofa.

Všetko sa zmenilo, keď som začala chodiť na havajské semináre, ktoré viedla doktorka z Poľska. Zázračne som začala jej „poľštine“ rozumieť. Myslela som si, že ma osvietilo, hurááá. Neskôr som zistila, že aj ona si myslela, že hovorí po slovensky, veď sem už roky na semináre chodila, tak čo-to pochytila z našej ľubozvučnej slovenčiny. Nuž, veľké moje sklamanie prišlo po výlete na Havaj s touto super ženou v skupine s ďalšími Poliakmi. Zase som sa cítila ako na trhu, nerozumela som nič, okrem tradičného poľského „TAK“ – ktoré sa používa hádam ako univerzálny súhlas a „ŠUKAŤ“ – teda hľadať, áno, áno – kopec fórov a vtipných príhod s týmto slovom mám aj ja.

No potom Boh zasiahol a poslal mi môjho dobrého muža aj s mojím svokrom – ozajstným Poliakom žijúcim na Slovensku vyše 30 rokov.

Takže som získala s dobrým mužom aj veľkú poľskú rodinu. Po návšteve mesta Wroclaw som zistila, že za Jablonkou a Nowym Targom je celkom iný svet, plný superkvalitných vecí, skvelého jedla a nádherných miest. Môj sen však bol Gdansk a Baltické more. Tento sen sa mi splnil na konci augusta tohto roku. Takže ešte plná dojmov a radosti, píšem tento článok. Poľsko je naozaj krásne.

Videla som už rôzne pláže, rôzne veľké mláky, no táto ma naozaj prekvapila.

Poliaci si evidentne potrpia na pekné veci. Pláže upravené, piesok čistý a biely, drevené ležadlá s baldachýnom, prútené koše na sedenie, aby na vás nefúkal studený vietor, drevené chodníky na pláži a fantastické reštaurácie, kaviarne a obchodíky. Manželov bratranec, ktorý náš skvelý výlet k moru zorganizoval, povedal, že nás vezme do poľského Saint-Tropez a Portofina. Aj tak bolo.

Tu je návod aj pre tých, ktorí nemajú zdatného bratranca Kamila, aby zabezpečil super program.

Do Gdansku sme prileteli z viedenského letiska Schwechat. Síce let mal takmer dvojhodinové meškanie, trval len hodinku, ale meškanie sme využili na pivko na letisku. Letenka nás stála smiešnych 17 eur na osobu – jednosmerná. Takže 34 eur v prípade, že by sme leteli z Gdanska aj domov. Jednu noc sme strávili v Gdansku, večerná prechádzka po tomto úžasnom meste bola nezabudnuteľná, promenáda plná krásnych kaviarní a skvelých reštaurácií, tu musím isto spomenúť reštauráciu Chleb i wino, kde nás najskôr prekvapil dlhočizný rad.

Hneď sme vedeli, že to bude nejaká fajnotka.

Čakať dve hodiny sa nám nechcelo, tak sme sa vrátili po večeri na drink. Odporúčam každému, kto sa v Gdansku ocitne, aby si na toto miesto zašiel, naozaj veľkolepý dizajn a fantastické stolovanie. Gdansk je známy množstvom jantárových obchodíkov, keďže ide o jedného z najväčších spracovateľov jantáru. Nájdete tu aj zlatú uličku s jantárom v milión podobách. Celý Gdansk na mňa pôsobil ako vystrihnutý z kníh Harryho Pottera, čistá rozprávka.

Gdansk

Dovolenka v Poľsku aj s pobytom pri mori

Na druhý deň nám Kamil pripravil prehliadku múzea II. svetovej vojny

Blížilo sa výročie začatia vojny, od tohto výletu si budem navždy pamätať, že vojna začala 1. septembra 1939 o 4:45 ráno výstrelom na Gdansk. V múzeu sme strávili 3 hodiny, ani neviem, ako ubehli, no odchádzala som s očami plnými sĺz a odvahou v srdci spraviť čokoľvek, len nech sa toto utrpenie už nikdy nezopakuje. Veď najväčšiu silu máme ako jednotlivci, lebo všetci spolu tvoríme národ, každý jeden z nás, každý sám za seba má silu pohnúť svet.

Po skvelom obede v domácej reštaurácii v Malborku, sme sa vydali na prehliadku tohto prekrásneho hradu, ktorý má rozlohu ako polovica Vatikánu. To ešte len začala prehliadka harry-potterovského sveta. Mali sme zabezpečenú audio prehliadku v češtine, čo bolo naozaj skvelé.

Vyčerpaní a plní nových informácií a silných zážitkov sme sa presunuli k moru, do mestečka Jastarnia.

Pár dní pred naším príchodom skončila sezóna a začala škola. Vraj to bolo cítiť, no videla som stále množstvo ľudí, ktorí sem prišli za oddychom, aj keď teplota za pár dní klesla na niečo okolo 20 stupňov. Jastrania, Jurata a Hel sú tri mestečká, kde na jednej strane môžete pozorovať východ slnka nad morom, keď prejdete cez cestu na druhú stranu ostrova, tak západ slnka v zátoke. Niečo také výnimočné som veru ešte nevidela. Hel je mesto na konci tohto zázračného polostrova.

Dovolenka v Poľsku aj s pobytom pri mori

Západ slnka v zátoke – dovolenka v Poľsku aj s pobytom pri mori

Zhrniem týchto pár dní:

Krása nevídaná, ľudia úctiví, jedlo famózne – najmä rybacie špeciality a polievky. A čo nás s mojím dobrým mužom zaskočilo asi najviac, boli tie ceny. Boli sme v jednej z najdrahších oblastí Poľska a v reštaurácii s morskými rybkami a skvelým hodnotením na Tripadvisor sme sa najedli lacnejšie, ako v reštaurácii v Nitre.

Na koniec výletu sme sa presunuli na rodinné stretnutie do Gubina

Gubina je poľské mesto až pri nemeckých hraniciach, kde som spoznala zvyšok skvelej veľkej poľskej rodiny. Čo vám poviem, baviť sa vedia rovnako ako my, piť tiež a aj kotlíkový guláš podľa slovensko-poľského legendárneho receptu môjho svokra sme navarili – a bol veru skvelý.

Domov sme sa už dostali autom spolu so svokrovcami.

Pýtate sa, koľko by vás takýto špás vyšiel?

No my sme si, ako sa u nás hovorí – od huby neodtŕhali, jedli sme v dobrých reštauráciách, pili, nakupovali a spolu tých pár dní pri mori a v Gdansku, dokopy s letenkami, nás vyšlo do 400 eur pre dve osoby. Pravdaže, dá sa to okresať, ak máte menší rozpočet.

Mimochodom, do Helu ide vlak z Ostravy. To nabudúce isto vyskúšame, veď ďalšiu dovolenku v poľskom Portofine máme naplánovanú na začiatok júla budúceho roku, keď sú teploty nad 30. To sa budem môcť kúpať aj ja, nielen môj dobrý muž – otužilec.

Po tomto výlete mám pocit, že Poliaci si vytvorili obrannú líniu trhov, aby nás obláznili a tam minieme peniaze, potom nám nenapadne ísť ďalej.

Odporúčam to skúsiť, odolať nákupom na trhu a ísť, netreba sa báť, treba objavovať, inak neuvidíte tieto krásne miesta pri mori, ale aj nádherný Wroclaw alebo soľnú jaskyňu vo Wieliczke – tá vám naozaj odpáli mozgy.

Eva Czermak

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/