fbpx
Domáca granola na raňajky je zdravá

Zdravá granola na raňajky je základ

Sedím a rozmýšľam ako začať, nič mi nenapadá, len jednoducho začať tak, ako začínam deň, a to raňajkami. Mám svoje rituály a každé ráno si dám pohár zohriatej vody, vychystám nás všetkých dvoj aj štvornohých (syn Liamko a 2 psíkov – labrador Nemo, weimar Conny) a ideme sa venčiť. No a po hodine venčenia prichádza konečne čas na moje obľúbené jedlo dňa, raňajky.

Doobeda uprednostňujem ovocné jedlá a jedno z mojich najobľúbenejších je domáca granola. Je to jedlo, ktoré môžem neustále, hlavne počas jari a leta, lebo, aj keď je to stále „tá istá granola“, vždy je iná, pretože si ju môžeme akokoľvek dochutiť a pridať akékoľvek suroviny podľa chute. Plus ovocie, ktoré k nej podávam vždy, zásadne zmení jej chuť. Jednoducho povedané, domáca granola na raňajky je zdravá

Ingrediencie na prípravu granoly:

  • 1 PL prepusteného masla,
  • 200-300 g jemných ovsených vločiek (ja zásadne nevážim nikdy nič)
  • 50-100 g špaldových vločiek,
  • za hrsť vlašských orechov (alebo akýchkoľvek iných orechov, semiačok)
  • za hrsť hrozienok (iného sušeného ovocia)
  • amarant
  • štipka soli,
  • javorový sirup,
  • 50 g pufovaného amarantu,
  • mletá škorica (iný variant: kakaový prášok, vanilka, strúhaný kokos, klinček, mak),
  • ovčí jogurt (rastlinné mlieko),
  • akékoľvek sezónne ovocie.

Postup na prípravu zdravej granoly:

Do zohriatej panvice či hrnca dáme lyžicu prepusteného masla, pridáme vločky a 2-3 minúty pražíme za pravidelného miešania. Pridáme štipku soli, hrozienka, oriešky (môžeme ich rozdrviť na menšie kúsky) a ďalej 1-2 minúty pražíme. Potom pridáme javorový sirup (môže sa použiť med či iné tekuté sladidlo), ktorý po miernom vychladnutí vytvára požadované granolky. Pufovaný amarant pridávam tesne pred koncom.

Domáca granola na raňajky je zdravá

Dá sa inak urobiť aj doma, len je to veľmi prácne a kým sa to človek naučí, tak mu prihorí aj ofinka…  Lepšie a efektívnejšie je si ho už pufovaný kúpiť. Ako posledné prichádzajú dochucovadlá, čiže škorica, kakao, vanilka, kokos, mak a podobne. Je možné použiť aj klinček, badián alebo zázvor, ale tie treba vhodiť do hrnca už s maslom, aby mali dostatok času „pustiť“ chuť. Takto pripravenú granolu nasypeme do misky, zvyšok do sklenenej nádoby, lebo takto urobená granola vydrží aj 2-3 dni.

Pridáme ovčí jogurt či rastlinné mlieko jemne zohriate a ovocie, ktoré tiež mierne zohrejeme s pár lyžicami vody.

Možnosti a variácie pri príprave týchto raňajok nie sú nijako limitované, môžeme použiť akékoľvek suroviny, ktoré máme radi a ktoré máme práve po ruke.

Účinky:

Tým, že sa granola dá pripraviť na rôzne spôsoby, vieme aj ovplyvniť, resp. zvoliť správne suroviny na použitie – podľa ročného obdobia, v ktorom sa nachádzame. Teraz, ešte v stále pretrvávajúcom lete, môžeme použiť špaldové vločky, ktoré majú osviežujúci a hydratujúci účinok, no s prichádzajúcou jeseňou, zimou sú už lepšie jemné vločky. Ovocná sezóna sa nám pomalinky končí, tak je ešte dobré využiť posledné možnosti, pretože väčšina ovocia má ochladzujúci účinok, čo je na chladné počasie nevyhovujúce.

Osobne v zime používam jablko a hrušku, vzhľadom k vynikajúcim skladovacím podmienkam, no je veľmi dôležité ovocie zohriať a dochutiť škoricou, badiánom, kakaom, klinčekom či zázvorom, ktoré majú zase zahrievajúce účinky.

V prípade ovčieho jogurtu je lepšie použiť ho na jar/v lete – má mierne ochladzujúci a hydratujúci účinok. Osobne ho pred použitím nechám odstáť na izbovú teplotu. V zime je lepšie použiť zohriate rastlinné mlieko a v prípade jogurtu vyvážiť jeho ochladzujúci účinok správnym korením, ako som už vyššie spomínala, napr. škoricou.

Vo všeobecnosti má granola, ako obilnina, vzpružujúci účinok na organizmus, posilňuje slezinu, ako najdôležitejší orgán rozvozu energie do celého tela.

Oli Beständig

Autorka je trénerka, športovkyňa a mama

Zdravá strava je často príčinou, kedy sa párom podarí konečne počať dieťa… MUDr. Petrenko o tom vie svoje…

Ako otehotnieť prirodzenou cestou a kde je problém epidémie neplodnosti?

Podporte knihu o tom, ako si budovať finančnú rezervu v predpredaji. Ďakujem. Martina Valachová