5 najčastejších problémov s autom: ako ich riešiť a ako im predchádzať

5 najčastejších problémov s autom ako ich riešiť a ako im predchádzať5 najčastejších problémov s autom: ako ich riešiť a ako im predchádzať

Uháňate autom po ceste a zrazu sa ozve pískanie či klepanie, alebo sa roztrasie volant. Porúch vozidla, s ktorými sa pri šoférovaní môžete stretnúť, je však omnoho viac. Zhrnuli sme pre vás tie najčastejšie a poradíme vám, kde hľadať ich príčinu a ako im prechádzať.

1. Pískanie bŕzd

Najčastejšie ho spôsobuje signalizačný pliešok, ktorý sa pri opotrebovanom brzdovom obložení začne trieť o brzdový kotúč. Týmto spôsobom vám dáva vedieť, že je najvyšší čas obloženie vymeniť. Pískanie však môžu spôsobiť aj zatuhnuté, prípadne skorodované diely bŕzd. Jazda s nimi nemusí byť nebezpečná, pribrzdené koleso však môže zvyšovať spotrebu a zahrievať disk či pneumatiku počas jazdy.

Za pískanie a škrípanie môže byť zodpovedný aj kamienok medzi brzdovým kotúčom a obložením. Je to typické napr. pre SUV autá používané v teréne. Kamienok by ste mali čo najskôr vybrať, aby nepoškodil kotúč. Niekedy vypadne sám po pár km jazdy, inokedy pomôže, keď sa s autom striedavo posuniete pár metrov dopredu a dozadu. Je však možné, že budete musieť dať dolu koleso a vybrať kamienok ručne.

2. Klepanie podvozku

Ak ste vhupli do jamy a nie len raz, môžete si poškodiť zvislé čapy, čapy riadenia či uchytenie stabilizátorov – to všetko môže byť príčinou klepania z oblasti podvozku. Intenzívnejšie duté údery signalizujú opotrebenie tlmičov.

Opotrebované čapy riadenia odhalíte tak, že zdvihnete auto na zdvihák a pokúsite sa pokývať kolesom v tom istom smere, ako keď otáčate kolesá volantom. Zvislé čapy otestujete tak, že zakývate kolesom v smere zhora nadol (vrch kolesa dnu, spodok von a naopak). Ak cítite vôľu, čapy alebo ložiská náboja kolesa sú zrelé na výmenu. Tlmiče vám spoľahlivo otestujú na špeciálnom zariadení v niektorých autoservisoch alebo STK. Prevenciou je pravidelná kontrola a výmena týchto dielov.

5 najčastejších problémov s autom

3. Trasenie volantom

Aj v tomto prípade môžu byť na vine opotrebované súčasti podvozka, najmä čapy riadenia. Najčastejšie však ide o nevyvážené kolesá – závažie môže odpadnúť, vyváženie môže byť vykonané nesprávne. Príčinou môže byť aj nesprávne nastavená geometria podvozku (kontrolovať by ste ju mali pravidelne) či skrivené brzdové kotúče. V ich prípade sa volant intenzívnejšie roztrasie pri brzdení.

Kolesá by ste mali vyvažovať a geometriu kontrolovať pri každom prezúvaní, resp. sezónnej výmene.

4. Prehrievanie motora

Ak máte v poriadku chladiacu sústavu, motor by mal bez problémov vydržať aj vysokú záťaž. Typickým príkladom sú plne naložené rodinné autá všetkých značiek pri stúpaní do kopca v lete, pri vysokých vonkajších teplotách. Ak sa prehrieva, na vine môže byť pokazený termostat (výmena stojí pár eur) či opotrebovaná vodná pumpa. Tú by ste mali meniť spolu s výmenou alebo kontrolou rozvodov (rôzne motory majú rôzne servisné intervaly).

Môžete mať tiež zavzdušnený chladiaci okruh alebo nedostatok chladiacej kvapaliny. Tá môže vďaka netesnosti unikať pod auto alebo cez poškodené tesnenie pod hlavou priamo do valcov. Spoznáte to podľa bieleho dymu z výfuku.

V núdzi môžete motor ochladiť spustením vykurovania na plný výkon a otvorením okien, aby mal horúci vzduch kam unikať. Pri nedostatku kvapaliny alebo netesnostiach vám však pomôže iba doliatie, resp. oprava.

5. Auto neštartuje

Všimli ste si, že v oddelení s nápisom predaj áut alebo servis, disponujú štartovacími zdrojmi alebo štartovacími káblami aby vám vedeli spojazdniť auto hneď ako sa na nich obrátite? V zime sa totiž samovybíjanie autobatérie vplyvom klesajúcej teploty zrýchľuje. Ak vozidlo dlhšie stojí, batéria sa môže vybiť už za niekoľko dní. Obzvlášť, ak jazdíte iba krátke trasy a alternátor nestíha dobiť energiu spotrebovanú pri štartovaní. Ak v zime nejazdíte, najlepším riešením je auto garážovať v teple alebo batériu vybrať, prípadne ju pravidelne dobíjať nabíjačkou.

Že je na vine batéria spoznáte podľa toho, že štartér sa ani neroztočí, prípadne neotočí motorom. Kontrolky na aute môžu svietiť slabšie (svietiaca kontrolka batérie vám nepomôže, tá signalizuje iba poruchu dobíjania). Ak však štartér točí motorom a auto nenaskočí, príčina môže byť inde.

Pripravené v spolupráci – zdroje:  kia.com/sk

 

Mohlo by vás zaujímať