fbpx

Všetko o perimenopauze. Ako to prežívam? Prečo moje telo začalo inak fungovať, inak bolieť?

Perimenopauza – čo to je a aký vplyv má na naše telo a psychiku?

Začali sa mi diať veci, menili sa mi pocity, moje telo začalo inak fungovať, inak bolieť. Nevedela som, čo sa deje, a keď som bola u lekára, všetko bolo v poriadku. Tak som sa začala pozorovať a začala som sa rozprávať s mojimi kamarátkami v mojom veku alebo staršími, a došla som na to, že som v „prechode“. Ale tak skoro? Dobre. Stále to však trvalo a s mojou menštruáciou sa nič nezmenilo. Už je to viac ako dva roky, a tak som začala ďalej skúmať.

O menopauze vieme.

Príde moment v našom živote v nejakom určitom veku, keď nám, ženám, odíde menštruácia. Každá to má inak, v inom čase, a väčšina z nás o tom vie, že sa to raz stane. Otázkou je, či vieme aj o tom, že ten proces môže byť veľmi zdĺhavý?
Celý tento proces, od začiatku až do konca, sa ľudovo volá „prechod“. A odborne „klimaktérium“. Je to čas, kedy sa mení činnosť pohlavných orgánov a kolíše hladina niektorých hormónov ako progesterónu, estrogénu a folikulostimulačného hormónu. Do procesu „prechodu“ spadá perimenopauza, menopauza a postmenopauza.

Perimenopauza môže trvať od jedného až do 10 rokov. Teda 10 rokov sa naše telo môže pripravovať na poslednú menštruáciu. Naše telo až 10 rokov môže hormonálne „blbnúť“.

Aké sú jej symptómy, čo môžeme očakávať a ako na to? 

Toto nie je odborný článok, toto sú moje pozorovania a moje vlastné štúdie. To, čo som sa naučila z odbornej literatúry, čo som počula od mojich priateliek, ktoré tým prechádzajú práve teraz, a tých, ktoré to už majú za sebou, a ako to prežívam ja. Tento článok píšem pre ženy, ktoré si ako ja všimli zmeny, nevedia, čo sa deje s ich telom a nemajú sa s kým o tom rozprávať. Dúfam, že to pomôže a uľaví na duši a na psychike, lebo to všetko, čo sa s nami deje, je v poriadku. A normálne sa s tým dá niečo robiť, aby sme si ten proces uľahčili.

Kedy sa to začína?

Hovorí sa, že prvá fáza je od 35 do 45, druhá je od 45 do 50 a tretia je od 50 do 55 rokov. Samozrejme, je to veľmi individuálne. Sú ženy, ktoré vôbec nevnímajú, že sa s nimi niečo deje, a zrazu sú v menopauze a končia im „krámy“. Potom sú ženy, ktoré začínajú vnímať zmeny veľmi skoro a trápia sa s tým roky. Sú ženy, ktoré majú viac symptómov a sú také, ktoré majú jeden, dva alebo tri.

A aké sú to symptómy?

Klasické a najčastejšie sú:

  • nepravidelná menštruácia
  • slabšie alebo silnejšie menštruačné krvácanie
  • nižšia sexuálna túžba, alebo u niektorých žien vyššia
  • vaginálna suchosť
  • návaly tepla, nočné potenie
  • problémy so spánkom či zaspávaním
  • únava, až vyčerpanosť
  • zmeny nálad, depresívne nálady

Menej časté symptómy:

  • Chrípkové stavy. Výkyvy hormónov sa môžu prejaviť ako chrípka. Volá sa to „menštruačná chrípka“. Bolesti hlavy, sople, bolesť hrdla, zvýšená teplota, bolesti tela atď. Niektoré články hovoria, že to býva v priebehu ovulácie, niektoré, že pred menštruáciou. Iné, že v priebehu menštruácie a trvajú od pár dní až do dvoch týždňov. Je to veľmi zvláštne, ale neexistujú jednotné informácie. U mňa to bolo prvý rok v priebehu ovulácie a druhý rok v priebehu menštruácie. Trvalo to od 3 až po 10 dní. V období Covidu som mala neustály pocit, že som asi pozitívna, a pritom som stále bola negatívna. Nechápala som, čo sa so mnou deje, že každý mesiac som bola jemne chorá. Nebola to silná chrípka, ale veľmi unavujúca a vyčerpávajúca otravná (akože) chrípka. Ako som na to došla, že to je z prechodu? Začala som si všímať, že to mám v pravidelných intervaloch. Tak som sa potom pozerala na môj cyklus a zistila som, že vždy, keď som mala ovuláciu, tak sa tieto symptómy objavovali. Teraz sa objavujú raz pri ovulácii, a inokedy pri menštruácii. Poviem vám, je to naozaj dosť otravné. Keď som sa začala informovať u ďalších žien, tak som došla na to, že to nie je až taký ojedinelý stav.
  • Rednutie kostí. Môže sa stať, že vás začnú bolieť kĺby. Žene sa môže horšie vstávať z postele, alebo má pocit, že ju telo neudrží. Ja tomu hovorím obdobie byť „chrumkavá“, lebo všetko puká a chrúme. Fyzické telo viac bolí a menej zvláda fyzické napätia. Presne kvôli tomuto radia ženám po 40 – 45-ke pridať do stravy kolagén.
  • Zmeny hodnôt cholesterolu. Zvýšenie „zlého“ cholesterolu.
  • Okrem vaginálnej suchosti aj väčšia háklivosť na vaginálne a urinálne zápaly. Natierať sa „tam dole“ kokosovým olejom je veľmi prospešné proti baktériám.
  • Častejšie nutkanie na záchod.
  • Únik moču pri kašli alebo kýchaní – celkové oslabenie vaginálnej steny. Preto je dobré začať s vaginálnym cvičením čo najskôr a čo najčastejšie. Pomáha nielen pri úniku moču, ale aj vaginálnej vlhkosti (prekrvenie cvičením). A samozrejme, aj pre príjemnejší sex. (Pravidelný dobrý sex má nesmierne blahodarné účinky pre ženu, najmä pri harmonizácii hormonálnych zmien.)
  • Po sexe máte jemné krvácanie, skôr špinenie, ako krvácanie. Nezľaknite sa.
  • Väčšie bolesti pri menštruácii. Ja, ktorá som nikdy nemala extrémne bolesti pri menštruácii, tak teraz som to dostala v plnej miere, nielen v priebehu menštruácie, ale aj pri ovulácii. Strieda sa to. Raz mám väčšie bolesti pri ovulácii a raz pri menštruácii, a nikdy neviem, kedy čo.
  • Priberanie a perimenopauza? A toto je dosť zaujímavý bod. Zväčšuje sa najčastejšie brucho a oveľa ťažšie sa chudne. Nie je to len o strave, ale aj o hormónoch. Preto sa v tomto období môže zdať, že sa snažíte z plných síl schudnúť, diétujete a športujete… a nič. Môže to človeka dosť naštvať. Ale nie je to vaša chyba, je to proces, kady telo potrebuje viac energie, aby tieto výkyvy zvládlo. Preto je špeciálna strava pre podporu harmonizácie hormónov v tomto období nesmierne dôležitá.
  • Zmena tlaku. Výkyvy tlaku. Ja som mala šťastie, že som mala celý život nízky tlak, a tak mne sa teraz vyrovnal tým, že sa zvýšil. I keď to nie je pre mňa prirodzené a moje telo to cíti inak, ale stále je to lepšie, ako zrazu prísť na to, že máme celkovo vysoký tlak.
  • Väčšia citlivosť prsníkov. Ak ste toto nikdy nemali v priebehu menštruácie, tak budete prekvapené. Čím ďalej, tým viac mi vadia podprsenky a rozmýšľam nad tým, ako sa im vyhnúť.
  • Môže sa stať, že sa vám aj zväčšia prsia. Mliečne žľazy sa menia na tuk, a tak budete možno mať pocit, že máte až o číslo väčšie prsia. Ale pozor, síce môžu byť väčšie, ale začnú viac tancovať a klesať, lebo strácajú svoju pružnosť.
  • Mení sa kvalita vlasov a pokožky. Celý život sa staráte a zrazu bum. Človeka to fakt naštve. U každej je to inak. Niektoré to majú tak, že vlasy začnú vypadávať, niektoré majú suchšie vlasy a suchšiu pokožku alebo, práve naopak, mastnejšiu. Preto existuje špeciálna kozmetika pre ženy v prechode, lebo v tom období potrebujeme inú, ako sme potrebovali, keď sme boli mladšie. Áno, možno je čas komplet zmeniť svoj rituál starostlivosti o pokožku a vlasy. A zas treba skúmať, ktoré produkty vyhovujú práve vám. Lebo to, čo mojej susedke robí dobre, mne zas nie, a naopak. Áno, ide to do peňazí, ale už keď si nájdete to, čo vám vyhovuje, tak sa v tom ustálite a bude lepšie. Mne najviac pomáha slnko a more. Vtedy som na vrchole svojej slávy.
  • Bolesti svalov. Mám pocit, že čím je človek starší, tým viac bolesti mu klope na dvere kvôli zmenám v tele. A hlavne my, ženy, akoby nie a nie sa toho zbaviť. Preto jedna z najdôležitejších rád, ktorú vám môžem dať na uľahčenie si toho procesu, je čo najviac si oddýchnuť. Telo potrebuje veľa energie, tak mu ju neberme. Potrebujeme tiež pochopiť najdôležitejšiu vec, a to, že niektoré veci, čo sme zvládali a vládali kedysi, už teraz nedávame a ani nebudeme dávať. Prijať tento stav s rešpektom a s úctou. To, čo sme cvičili predtým, už nemôžeme cvičiť teraz, aby sme nezaťažili svoje telo. Treba prehodnotiť náš životný štýl. Nie nadarmo sa hovorí „už som moc stará na to“. Každá sme iná a musíme začať počúvať svoje telo a prispôsobiť sa mu, rovnako ako aj našej duši.
  • Problémy s pamäťou či koncentráciou. Koľkokrát sa prichytím, že sa vraciam domov hneď ako som vyšla z domu, lebo si nepamätám, či som zamkla. Alebo deti na mňa hovoria a ja po minúte vôbec neviem, čo mi hovorili. Jasné, je to aj kombinácia s únavou, lebo keď sme unavené, tak sa nám ťažko rozmýšľa. Ale je to aj jeden zo symptómov tohto obdobia. Samozrejme, pokojne sa môžeme na to vyhovárať. Preto veľmi rada a často hovorím, keď sa mi niečo naozaj nechce, že som moc stará na to. S radosťou použijem túto barličku, pretože moje telo, moja hlava, aj moja duša si vyžadujú odo mňa povedať v niektorých prípadoch NIE. Isteže, nie je to taký stav s koncentráciou a s pamäťou, ktorý by sa nedal riešiť. Keď veľmi chceme, tak si pamätáme aj to, čo netreba a na veeeľmi dlho. Ale v tomto období je pekné sa naučiť to, čo už muži dávno ovládajú, a to je „selektívny hluch“. Počujem to, čo chcem, a nepočujem to, čo nechcem. Čo to znamená? Že keď sa moje deti hádajú, ja to absolútne nepočujem. Keď mi niekto nadáva, tak to absolútne nevnímam. „Som už moc stará na to“ riešiť veci, zbytočne berúce energiu, ktorej naozaj v tomto momente nemám na rozdávanie. To je jeden z procesov sebalásky.
  • Zavodnenie. Telo môže opúchať. Nielen nohy a ruky, ale aj tvár. Je to zas chyba hormonálneho disbalansu, a zas tu pomáha zmena stravovacích návykov.
  • Zmeny v hladine cukru v tele. Citrónová voda a iné vylúhované vody sú najlepšie prírodné nápoje pre hormonálnu rovnováhu. Regulujú hladinu cukru v krvi a celkovo posilňujú imunitu. Zlepšujú aj pleť, kontrolujú chuť do jedla. Zelený čaj a matcha latte sú dva z najlepších zelených nápojov s hormonálnymi vyrovnávacími vlastnosťami. Draslík v citrónoch pomáha s funkciou mozgu a nervov, čo môže zvýšiť bdelosť. Navyše, podľa vedcov citrón môže zvýšiť naše „hormóny dobrej nálady“ a znížiť hladinu stresu.
  • Arytmia. Preskakovanie a búšenie srdca. Keď sa mi to prvýkrát stalo, nesmierne som sa zľakla. Ale potom som čítala, že to má až 40 % žien v prechode, alebo niektoré aj v priebehu menštruácie. Najprv som to mala v priebehu ovulácie a teraz je to tak rôzne, ale cítim to hlavne v pokojnom režime, keď ležím. Je to aj dosť otravné a ťažko sa mi pritom zaspáva. Kamarátka si na to dala predpísať lieky na srdce, ale ja som sa nakoniec rozhodla to riešiť inak. Niektorým ženám pomohla aj klasická hormonálna liečba, ale ja som viac za tú prírodnú cestu. Vitamín C pomáha pri arytmii. Zdá sa, že antioxidanty, ako vitamín C a vitamín E, sú veľmi účinné pri tomto probléme. U mňa to vždy bolo tak, že telo si vyžiadalo, čo potrebuje. Tak keď som viac ako týždeň mala dennodenne chuť na citrónovú vodu, čo som predtým tak často, ak vôbec, nepila, tak som začala googliť a došla som na to, že to je naozaj extra liek na tieto ženské stavy. Niektorým ženám by som radila vyhnúť sa káve, energy drinkom a rôznym iným stimulantom. Samozrejme, ak tento stav pretrvá a arytmia je dlhšia ako pár sekúnd, pre istotu vyhľadajte dobrého lekára.

Perimenopauza – čo to je?

A čo s tým všetkým?

Treba si proces harmonizácie „ušiť na mieru“. Každá z nás potrebuje niečo iné. Na trhu existuje veľmi veľa prírodných produktov, ktoré vám môžu zafungovať. Od rôznych čajov, prírodných tabletiek, mastičiek a iných darov prírody až po klasické lieky.

Všade sa píše aj o zmene stravy.

Keďže sa menia hormóny, tak sa mení aj funkcia pečene, a preto je veľmi dôležitý častý detox. Samozrejme, menej ťažko stráviteľnej stravy a určite veľa tekutín. Ja napríklad vôbec nemôžem surovú stravu, ako zeleninu a ovocie, pretože mi to robí zle na žalúdok, a preto si všetko jemne orestujem, uvarím alebo zohrejem. V odborných článkoch sa píše, že treba piť menej alkoholu, ale úprimne, mne pohár červeného vína alebo niekedy kalíšok tvrdšieho alkoholu dosť pomôže. Hlavne pri niektorých symptómoch, ako sú napríklad bolesti hlavy, kŕče, vyčerpanosť, alebo aj pri nespavosti.

Čo ďalej mne pomáha:

Poobedný spánok (ak je taká možnosť), každodenná meditácia, byť k sebe zhovievavá. Slniečko, prechádzky, vedieť, kedy nevládzem, počúvať svoje telo, rešpektovať tento proces. Masáže, horúca vaňa, sauna a vírivka, plávanie. Dobrý sex, dobrá a pozitívna spoločnosť, nepozerať často negatívne správy, akupunktúra, arómoterapia, rôzne oleje – či už natierať, alebo pridať k jedlu a pod. To sú veci, ktoré som odpozorovala na sebe, a robia mi dobre.

Nájdite si svoje vlastné procesy, ktoré vám pomôžu sa dostať do vášho stredu, teda do harmonického stavu.

Ak máte niečo, čo vám zafungovalo, prosím, napíšte, nech inšpirujeme ostatné ženy to skúsiť.

Nech vedia, čo všetko „tam vonku“ existuje, čo by mohlo pomôcť.

Darina Szabó

Psychoterapia, regresná terapia, kvantová terapia

Korektúra: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorkaMáte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

Mohlo by vás zaujímať