fbpx
krach firiem kvoli koronakrize

Nemali zakázané podnikať, ale krachujú. Autodopravcovia nemali koho voziť, ale na skutočnú pomoc nemajú nárok?

Počas posledných mesiacov sa nám život otočil naruby. Mnohí si pochvaľujú, že si oddýchli a trošku si upratali v domoch, bytoch, v záhradách. Takto väčšinou reagujú štátni a klasickí zamestnanci, pretože dostávali 100%, 80% alebo 60% svojej mzdy. Keď sedíte doma, tak sa to dá prežiť. Veď nemáte skoro žiadne náklady. Ale ako situáciu prežívajú podnikatelia? Niektorých sa to dotklo výrazne, iných likvidačne. Existujú výnimky, ale je ich žalostne málo (firmy, ktoré predávali rúška, dezinfekciu a podobný  sortiment…).

Dnes som sa rozhodla vyspovedať Ivana Šima, pretože reagoval na náš rozhovor, ktorý sa týkal nevyvážených opatrení vlády pre oblasť cestovného ruchu. čaká nás krach firiem kvôli koronakríze?

Pán Šimo, vy máte autodopravu. O aký typ biznisu ide?

Zaoberám sa nepravidelnou vnútroštátnou a medzinárodnou autobusovou dopravou. Pre zjednodušenie, ide o zájazdovú autobusovú dopravu po území SR a do zahraničia. Ja sa hlavne zameriavam na škôlky, školy, športové kluby, divadlá, cestovné kancelárie, zamestnanecké linky a posledné roky sa venujem aj prepravám zahraničných klientov po Európe. Bohužiaľ, od polovice marca 2020 všetky tieto odvetvia majú nejaké obmedzenia v cestovaní. Školy, škôlky, športové kluby aj divadlá sú zatvorené, tým pádom nikto necestuje.

Zamestnanecké linky majú tiež obmedzenia a niektoré ani nepremávajú. Čo sa týka zahraničných klientov, tí sa zasa nedostanú do Európy. Čo pre nás, autobusových dopravcov, znamená úplné zastavenie zájazdovej dopravy. Nariadením vlády SR nebola zájazdová doprava vlastne zrušená (zastavená). Z tohto dôvodu sa na nás nevzťahujú vládne opatrenia a ani štátna pomoc. Vládne nariadenia sa však týkajú našich klientov (zatvorené školy, škôlky, divadlá, športové kluby, cestovné kancelárie, atď.), a tým pádom nemá s nami kto cestovať.

Každý deň prichádzajú maily, SMS, kde klienti rušia objednávky. Do polovice marca boli objednávky na vyťaženie vozidiel až do letných prázdnin a pomaličky sa začali plniť termíny aj na letné prázdniny. Žiaľ, teraz je situácia taká, že do konca augusta mi zostali iba dve objednávky, ktoré ešte tiež nemám na 100 % isté, že sa budú realizovať. Všetko ostatné mám zrušené.

krach firiem kvoli koronakrize

Koľko vozidiel máte a aké sú vaše mesačné náklady na autá, zamestnancov a poplatky?

V dnešnej dobe mám k dispozícii jedno osobné vozidlo, jeden mikrobus, dva minibusy a tri veľké autobusy. Do marca 2020 som mal k dispozícii osem vodičov a dvoch mechanikov. Títo ľudia momentálne nemajú u mňa žiadne využitie. Takže každý išiel svojou cestou, čo mi je dosť ľúto. Snažíte sa budovať tím ľudí a zo dňa na deň všetko skončí. Čo sa týka poplatkov na vozidlá, mal som možno aj trošku šťastie.

V decembri 2019 mi skončil jeden lízing na vozidlo, vo februári mi skončil ďalší lízing na vozidlo. Takže v súčasnej dobe mi zostal iba jeden lízing na autobus a jeden úver na firmu. Na druhej strane aj veľká škoda, nakoľko som nestihol začať zarábať peniaze vďaka ukončeným lízingom a vytvárať tak finančnú rezervu. Čo sa týka nákladov na firmu, tak momentálne platím:

  • prenájom dielne a parkovacej plochy – 1600,- €/mesačne,
  • lízing na autobus 700,- €/mesačne (táto čiastka mi bola vypočítaná do augusta 2020), pôvodná suma lízingu bola 3041,- €. Od augusta 2020 mi však lízingová spoločnosť vypočítala novú splátku, a to 3480,- €. Takže mi ponechali dĺžku splácania a navýšili mesačnú splátku,
  • odvody mi zostali, a to je cca 218,- €/mesačne,
  • cestná daň, ktorú platíme v preddavkoch, je to 1050,- €/každé tri mesiace,
  • poistenie vozidiel, napriek tomu, že stoja doma a nejazdia, 900,- €/každé tri mesiace,
  • monitorovanie vozidiel, 66,- €/mesačne,
  • úver, tam mám pozastavené splátky, ale treba platiť poistenie a úrok, cca 280,- €/mesačne,
  • PHM na zamestnaneckú linku, ktorá mi zostala z pôvodných troch, vychádza to cca 1000,- €/mesačne,
  • na zamestnaneckej linke robím vodiča ja a strieda ma otec. Obaja to robíme bezplatne, a tým sa aspoň nejaké euro ušetrí,
  • štát nám taktiež neodpustil pravidelné STK, EK a kontroly tachografov. Takže, ak vám v tomto období skončí niektorá z týchto povinností a nemáte odhlásené vozidlo, musíte túto kontrolu absolvovať. Pri vozidlách do 8. rokov veku je povinná STK a EK raz do roka. Pri vozidlách nad 8 rokov je potrebné vykonať STK každého polroka a EK raz za rok. Pri kontrole tachografov to je raz za dva roky.

Každý mesiac platím aj za údržbu vozidiel. Ktorá napriek tomu, že vozidlá nejazdia, je nutná. Za mesiac apríl som do údržby dal cca 3000,- €. Tým, že mám vlastnú dielňu, tak platím vlastne iba náhradné diely. Teraz skôr riešim tú základnú údržbu, ktorú robím sám. Tie väčšie opravy som vykonal ešte koncom marca, kde to robili autorizované servisy. Príjem, čo mám na linke, mi uhradí iba časť nákladov a pokiaľ treba platiť údržbu, nákup náhradných dielov, tak tam mi už peniaze nestačia, a tým pádom nie je za čo hradiť tieto faktúry. Takže sa neustále zadlžujem.

Mali ste nárok na štátnu podporu a ak aj prišla, pomohla vám?

Nakoľko nám nebola pozastavená činnosť, tak jediná pomoc, ktorú môžeme žiadať, je pokles tržieb. Takže účtovníčka mi vypracovala túto žiadosť a za mesiac marec 2020 mi bola vypočítaná suma 210,- €. O túto podporu som si zažiadal 20. 4. 2020 a bola mi vyplatená 21. 5. 2020.

Marcovú pomoc som dostal až v máji, vo výške 210,- €. Za apríl to bude už „lepšie“, bola mi vypočítaná pomoc vo výške 300,- €. Kedy táto pomoc príde, veru netuším. Každý si asi vie spočítať pri tých výdavkoch, že táto pomoc mi vlastne zaplatí iba odvody pre štát a mne nezostane nič. Na jednej strane mi pošlú pomoc a na druhej mi ju rovno zoberú na odvodoch. Takže tie peniaze iba prejdú cez môj účet a vrátia sa späť do štátnej pokladnice. Jediné, čo z toho mám, sú „papierovačky“.  

Ako sa vám teraz rozbieha biznis? Vracia sa do starých koľají? Alebo ide len o percento z predošlého obdobia?

Pri tejto otázke je veľmi jednoduchá odpoveď. Stratil som od polovice marca tohto roka 100 % objednávok na zájazdovú dopravu. Do konca júna mám 100 % objednávok stornovaných. Počas letných prázdnin mám zatiaľ predbežne rezervované iba dve prepravy. Všetko záleží od okolností, či sa klientom podarí tie zájazdy naplniť. Takže, v súčasnosti nedokážem odhadnúť, kedy sa k nejakej robote dostaneme. Čoho sa však obávam, ak budú prichádzať požiadavky, tak sa začne špinavý boj o klientov a podliezanie cien.

Len, aby niektoré firmy mali prácu, aj keď iba za náklady. Mne osobne sa to stalo pred pár dňami, keď mi istá firma presne takto podrazila nohy a išla za náklady vykonávať jednu moju zamestnaneckú linku. Jediný, kto niečo získal, bol klient. Ja som prišiel o možnosť udržať firmu nad hladinou a tá druhá firma síce získala klienta, ale, pod odpočítaní nákladov, im nezostane ani na kávu, ako sa povie. Alebo si to odnesú vodiči, ktorých nezaplatia, ako sa patrí.  

Ako reagujú vaši dodávatelia (lízingovka a podobne?) Ponúkli vám riešenie alebo stojíte pred dilemou, že prídete o celý vozový park a podnikanie?

Zatiaľ mi banka aj lízingová spoločnosť vyhoveli. Obávam sa však augusta 2020, kedy mi končí zníženie splátok v lízingovej spoločnosti a začnú mi účtovať plnú sumu lízingu. Ktorú mi po novom vypočítali na 3480,- €. A to som nikdy nemal žiadne ťažkosti pri splácaní, platby dokonca odchádzali o týždeň skôr, ako mali. Len, aby som nemal nejaký problém. Teraz sa však už obávam augusta, z čoho zaplatím vyšší lízing.

Zatiaľ negatívnu skúsenosť som zažil pri firme, kde mám 15 rokov prenajaté priestory. Pri rozhovore so správcom mi bolo povedané, ak nemám peniaze a budem dĺžiť, tak môžem o priestory prísť. A to si nechcem ani predstaviť, kde by som potom všetky vozidlá zaparkoval. Kam by som presťahoval celú dielňu a už vôbec neviem, kde by som dal dvoch strážnych psov, čo mám. Dilem teda mám riadne, čo skôr zaplatiť, kde dať skôr peniaze.

Večer zaspávam s tým, kde na všetko zobrať peniaze a ráno sa budím s tým, aké ďalšie ťažkosti ma čakajú. Bohužiaľ som sa za 17 rokov podnikania dostal, nie mojím zapríčinením, do situácie, kedy moje výdavky prevyšujú príjmy. A nejaká rýchla pomoc zo strany štátu alebo bánk je v nedohľadne. Už vôbec nehovorím o tom, že vo veľmi krátkom čase sa skončí aj tá pomoc zo strany banky a lízingovej spoločnosti. Potom netuším, ako budem fungovať.

Ako by vám mohol pomôcť štát? Riešite kroky s Úniou dopravcov a črtá sa niečo v tejto oblasti?

Štát by nám veľmi pomohol, keby pozastavil platenie odvodov, teraz nás bude čakať platenie daní a DPH. Veľa firiem dlhuje peniaze za odpracované zájazdy, ja tam mám dokonca podlžnosť ešte za minulý rok. Ale štát chce uhradiť dane za rok 2019 a podať DPH. Tiež by veľmi pomohli príspevky na chod firiem. Nedá sa mať náklady každý mesiac vo výške XY tisíc € a dostať od štátu pomoc vo výške 300,- €. Hlavne, keď za túto situáciu nemôžeme.

Naši páni vo vláde si totiž neuvedomujú tie škody, ktoré vďaka ich opatreniam musíme my, dopravcovia, každý deň riešiť. Ak už spravia nejaké opatrenia, mali by mať aj plán, ako tie vzniknuté škody riešiť. Určite by nám všetkým v momentálnej situácii pomohli preklenovacie úvery od bánk, pri ktorých by sa za nás zaručil štát a tiež by sme od bánk dostali odklad splátok. Aby sme tieto úvery mohli začať splácať až vo chvíli, keď ekonomika začne opäť fungovať a začneme vykonávať svoju činnosť.

Neviem si totiž predstaviť dostať úver od banky a začať ho hneď splácať, nakoľko nevieme, kedy naše odvetvie začne normálne fungovať. Tiež by nám veľmi pomohlo, aby tá pomoc zo strany štátu prišla trošku rýchlejšie. Od polovice marca nemáme žiadne zájazdy, veľa firiem nemá vôbec žiadne príjmy a teraz je už začiatok júna. Pomoc od vlády na našu záchranu ešte nebola.

Pritom, keď si to zoberieme, tak iba na Slovensku je niekoľko tisíc zamestnancov v súkromnej nepravidelnej doprave, na nás sú naviazané aj iné odvetvia cestovného ruchu (cestovné kancelárie, ubytovacie zariadenia, gastronómia, kultúrne pamiatky, atď.). Myslím si, že momentálna pomoc týmto firmám by štát stála menej, ako neskôr hasiť škody a znášať následky vo forme nezamestnaných. Lebo, skôr či neskôr, môže prísť k prepúšťaniu ľudí a štát to bude každý mesiac stáť nemalé financie na podporách a odvodoch.

Tiež sa každý budeme musieť nejako rozbehnúť. Tie rozbehy budú finančne veľmi náročné. Žijeme na Slovensku, kde veľmi zlá platobná disciplína nie je vôbec nič prekvapivé. Firma si objedná prepravu, ktorú vykonáme, a potom čakáme na peniaze aj niekoľko týždňov, ba dokonca aj mesiacov. Toto je tiež jedna vec, kde by nám vláda mohla pomôcť, a tým by určite pomohla všetkým slušným podnikateľom na Slovensku.

Zákonom upraviť dobu splácania faktúr a tiež nedodržiavanie tejto doby veľmi prísne postihovať. Nie ako v dnešnej dobe, keď nemáme žiadne možnosti sa rýchlo dostať k svojim zarobeným peniazom a ešte aj úrok z omeškania je skôr na posmech. To by mal byť dáky strašiak pre neplatičov, ktorým by sa to neoplatilo naťahovať. Ale dnes to majú výhodnejšie, ako si zobrať úver v banke.

A čo Únia súkromných autobusových dopravcov?

Dlhé týždne sa vedenie únie snažilo dostať do povedomia našich politikov, ale bolo to márne. Nakoniec sa to podarilo, ale stále štátni úradníci a politici majú čas. Bohužiaľ, to je vec, ktorá nám dopravcom chýba. Politici môžu dávať vyhlásenia, ako a v čom nám idú dávať pomoc. Keď však príde na skutočné lámanie chleba, všetko je úplne inak a pomoc neprichádza. Vedenie únie už absolvovalo zopár jednaní, ale stále je to iba vo forme prísľubov.

A ako dobre vieme, z prísľubov sa dá len veľmi ťažko žiť. Kompetentní by si mali uvedomiť, že cestovný ruch bez klientov už dlho nevydrží. Mali by sa zamyslieť nad uvoľnením hraníc. Také obrovské množstvo vozidiel, žiaľ, iba náš tuzemský trh neuživí a už vôbec nehovorím o tom, že veľa dopravcov príde o svoju obživu, ktorú dlhé roky budovali. V nepravidelnej autobusovej doprave totiž od štátu neexistujú žiadne dotácie, ktoré bežne dostávajú SAD-ky a MHD na nákup nových vozidiel.

Dostávajú rôzne úľavy na pohonné látky, cestnú daň a iné dotácie, na ktoré súkromný autobusový dopravca nemá nárok. Každý jeden sme tie firmy budovali od úplnej nuly. Aby sme sa dopracovali k novým vozidlám, museli sme si dlhé roky „odmakať“ na starých vozidlách, ktoré nám ešte aj v súčasnej dobe pomáhajú tie nové autobusy splácať. Nakoľko na slovenskom trhu to v určitom roku zamrzlo a ceny zostali stáť. Bohužiaľ, stále sa nájdu aj takí, čo dokážu tieto ceny podliezať, a tým ničia celé podnikateľské prostredie.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Korektúry: Katarína Málková

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Nenechajte si ujsť…

Podporte knihu o tom, ako si budovať finančnú rezervu v predpredaji. Ďakujem. Martina Valachová