Tento text som si chcela spísať sama pre seba, aby som si aj s odstupom času vedela zaspomínať na miesta a momenty z cesty.

Ale keď už je raz na svete, rada sa o moje skúsenosti podelím, a možno bude pre niekoho inšpiráciou.

Neznamená to, že sa človek musí vybrať na Rudnú magistrálu. Môže si zvoliť napríklad niektorý z úsekov Cesty hrdinov SNP (761 km), druhú najdlhšiu slovenskú trasu Východokarpatskú magistrálu (246 km) alebo hocijaké vrchy za domom.

Chcem len ukázať, že diaľkové trasy nie sú len pre vyšportovaných chlapcov a dievčatá so železnou disciplínou, ale pri ich absolvovaní sa dá nájsť kompromisný prístup, ktorý môže vyhovovať či už starším, menej zdatným ľuďom, alebo turistom so zdravotnými problémami. V neposlednom rade nám, tak trochu pohodlným, ktorí máme radi aj samotu a čas na rozmýšľanie a rozjímanie počas chôdze, ale radi si doprajeme aj dobrú večeru v kruhu priateľov.

Nech už patríte do ktorejkoľvek skupiny, prajem veľa pekných chvíľ osamote alebo v dobrej spoločnosti, v prírode alebo v civilizácii!

Rudná magistrála po štyridsiatke (3/3)

Tu nájdete prvé dva diely: DIEL prvý  DIEL druhý

Deň 9 (etapa 3)

dĺžka: 16,21 km, prevýšenie: 241 m, čas: 3:33 hod.

1. 07. 2022

Nižná Kľaková – Muránska Huta

Pri útulni nie je voda, tak musím s rannou hygienou počkať až k rázcestiu Studňa, kde sa hneď pri romantickej studničke popásajú noriky, kone typické pre Muránsku planinu, určené na prácu s drevom v lese. Akoby zázrakom prídem k Terénnemu informačnému stredisku Burda s prvými kvapkami dažďa. Búrka trvá asi poldruha hodiny a ja ju prečkám pri čaji z bylín, ktoré nazbierala pani chatárka. V osviežujúcom vzduchu po daždi sa dostanem do Muránskej Huty, kde sa stretávam s mojimi kamarátmi a autom sa presúvame na Prednú Horu.

Aj keď si toto miesto väčšina ľudí spája s protialkoholickou liečebňou, nachádza sa tu aj hotel s wellnessom. Ten síce nie je až taký veľkolepý, ako vyzerá na fotografiách na internete, ale po celodennej túre poteší.

Deň 10 (etapa 3)

dĺžka: 18,83 km, prevýšenie: 559 m, čas: 4:21 hod.

1. 07. 2022

Muránska Huta – Stolica – Čierna Lehota

Posledný deň Rudnej magistrály, na rozdiel od tých predošlých, nejdem sama, ale s parťáčkou. S Katkou sa poznáme, máme za sebou pár spoločných túr a výletov, vzájomne nám vyhovuje tempo a po troch dňoch samoty si užívam spoločnosť. Keďže máme aj sprievodné vozidlo, ktoré nás príde vyzdvihnúť, nemusím už ťahať so sebou ťažký ruksak. Výstup po vrch Stolica, kde Rudná magistrála končí, je napriek horúčave zvládnuteľný. Problémy prichádzajú pri zostupe, ktorý sme zvolili po zelenej turistickej značke, smerom na dedinku Čierna Lehota. Po kalamite je tu kopa napadaných stromov, ktoré podliezame, preliezame, obchádzame, až sa nám značka stratí a pokračujeme po lesníckej zvážnici. Zablúdiť sa nedá, treba sa len ťahať smerom nadol.

S kamarátmi, ktorí nás prišli vyzdvihnúť, sa stretávame pri romantickom potôčiku, kde sa schladíme a vyrazíme „o dům dál“.

Aj keď mám oficiálnu časť Rudnej magistrály za sebou, v regióne Gemer, ktorý je silno previazaný s ťažbou železnej rudy a jej spracovaním, ešte zostávame. V Slavošovciach sa zastavíme pozrieť si zvláštny železničný tunel, ktorým nikdy žiadny vlak nešiel. V kaštieli Betliar okrem stálej expozície prebieha aj výstava grafík, za ktorými stojí iniciatíva Čierne diery. Práve ich aktivity stoja za popularizáciou mnohých technických pamiatok a oživením záujmu o ich záchranu. Tu sa z popisov pri jednotlivých grafikách dozvedám množstvo nových informácií z obdobia, kedy tu bola ťažba a hutníctvo na vrchole.

V Betliari, konkrétne v penzióne Barónka, strávime poslednú noc tohto výletu.

Posledné, čo by som tu čakala, je neskutočný výber talianskych vín, originálne a vkusne zariadené izby v historickej budove s dušou a viac ako ústretový prístup majiteľky. O čo boli moje očakávania menšie, o to viac som sa potešila všetkému vyššie vymenovanému. Z každého centimetra štvorcového na mňa sálala atmosféra Talianska, kde majiteľka dlhé roky žila, a svoje skúsenosti odtiaľ dokázala pretaviť do tohto neprávom zabudnutého kúta Slovenska.

Presne takéto výlety mám rada. Čas pre seba aj čas s blízkymi. Pohyb aj oddych. Skromnosť aj hojnosť. Spoznávam, teším sa, čudujem sa. Cítim, že žijem.

Margaréta GRÉTKA Nôtová

Ako sa hýbať v horách? Radí horský vodca Michal Gerčák…