Ľudia pociťujú rôzne tlaky a nie vždy sa s nimi vedia vysporiadať sami – návrat do práce po korone a psychika.
Môže byť pomoc psychológa v dobe počas a po korone kľúčová? Rozprávala som sa s psychologičkami Zuzkou Gažovou a Veronikou Lukačovou aj o tom, či je home office dar, alebo je to novodobé väzenie. Nielen fyzické, ale aj psychické. A čo môžu firmy urobiť pre svojich zamestnancov.
Zuzka,Veronika. Dnes je to na trhu s psychológmi dosť na tenko. Ľudia stratili pôdu pod nohami. Čo z vašej praxe vidíte aktuálne vy?
Zuzka:
Ľudia stratili pôdu pod nohami a myslím si, že je to také ľudské. Stalo sa niečo, čo sme predtým videli len v „blbých“ sci-fi hororoch a nikto nerátal s tým, že niečo také by sa mohlo skutočne udiať. Každý človek sa vyrovnáva s dnešnou situáciou po svojom.
Niekto úplne ignoruje fakt, že je tu nejaká pandémia a spochybňuje všetko, čo sa len spochybňovať dá, niekto potichučky pozoruje, čo sa to deje a čaká v ústraní, ako to dopadne, a niekto sa snaží urobiť všetko, čo je v jeho silách, aby sa udržal v dobrej duševnej kondícii. Veľa ľudí sa vrátilo k prírode a našlo si nové koníčky a záľuby. Ja si však kladiem otázku, na ako dlho? Dúfam, že za rok ešte stále budú plné lesy a ľudia nezabudnú na to, čo im pomohlo prekonať najťažšie obdobie.
Keď sa bavím s ľuďmi okolo seba o tom, čo bude o rok, o dva, veľa z nich mi tvrdí, že odteraz už bude všetko inak a ľudia si uvedomili, aký uponáhľaný život predtým viedli. Ja som v tomto ohľade trochu skeptická, myslím, že všetko bude tak, ako predtým a zostane len spomienka na zlé obdobie.
Veronika:
Ja som síce psychologička, no predovšetkým pragmatik, už mnohé roky zakorenený do životov firiem. Medzi zamestnancami sa šíria aj strachy, aj neistoty. A je to v tomto transformačnom období namieste. Psychológ je ten, ktorý vie človeka – zamestnanca, a celé tímy previesť touto transformáciou. A áno, na toto nás, psychológov, teraz firmy ako zamestnávatelia využívajú.
Veľa problémov priniesol aj home office. Kedysi výhoda a bonus, dnes už skôr otrava. Dá sa naň nastaviť tak, aby prospieval a neškodil?
Zuzka:
HO potrebuje podľa môjho názoru silného a zrelého človeka. Je veľa nástrah, s ktorými musí „homeofficák“ bojovať. Je veľa článkov o tom, ako pracovať z domu, aby bol človek efektívny, ráno sa obliecť tak, ako by ste išli do práce, presne si stanoviť čas, kedy robím a kedy mám prestávku, stanoviť si priority, ciele na každý deň…
Dá sa to, ale ako dlho to človek, spoločenský tvor, dokáže? A okrem toho, stále panuje vo veľa firmách nedôvera manažérov, či ľudia využívajú svoj pracovný čas tak, ako majú. „Sledovacie“ zariadenia v počítačoch pracovníkov sú toho dôkazom.
Veronika:
V krátkosti. HO bol kedysi benefitom a stal sa pracovným nástrojom, a tak k nemu treba aj pristupovať. Každý pracovný nástroj má svoje pravidlá pre to, ako ho efektívne a produktívne používať. Stačí tie pravidlá len sledovať a firma aj ľudia v nej šliapú ako švajčiarske hodinky. Robíme mnoho workshopov práve k tomu, ako si ľudsky a súčasne produktívne nastaviť fungovanie celých pracovných tímov v hybridných podmienkach – v office aj home office.
Návrat do práce po korone a psychika. Máte údaje, na čo sa najčastejšie ľudia počas HO sťažovali?
Zuzka:
Najčastejšie? Socializácia, nedostatok kontaktov s inými ľuďmi. Zostali doma celé rodiny, 3-izbový byt, 2 rodičia, 2 školopovinné deti, jeden rodič pracoval z auta zaparkovaného pred domom, technická vybavenosť – napr.malý monitor na notebooku verzus 2 ks 24-palcových obrazoviek v práci, nestabilné pripojenie na internet.
Ľudí bolia zadky z toľkého sedenia, málo pohybu počas dňa. Úlohy, na ktorých musia pracovať, aj prípadné problémy, sa riešia pomalšie. Predtým si ľahšie osobne, „per hubam“ vydebatovali veci, počas HO sa veľa telefonovalo a posielali sa obrovské množstvá mailov. Nemožnosť „vetrať“ šatník.
Ale veľa ľudí, na druhej strane, bolo spokojných, napr. že nemusia ráno budiť deti do školy o 6:00 a stáť v zápche hodinu ráno a hodinu večer. Efektívnejšie pracovali už od rána a vedeli si lepšie zariadiť a skĺbiť prácu a domácnosť.
Veronika:
Už iba podčiarkujem slovo „izolácia“ (samota, opustenosť, suplovanie sociálneho kontaktu nadbytkom práce). A v protiklade k tomuto slovu sa vynára slovo „zahltenosť“. Myslím tým zahltenosť mnohými rolami – matka, kuchárka, učiteľka, kolegyňa, šéfka… Mnohí na HO si nedokázali priorizovať svoje role a stratili sa v nich.
Aký typ psychologickej pomoci je aktuálne najčastejšie žiadaný?
Zuzka:
Niekedy sa ľudia potrebujú len s niekým porozprávať, s niekým iným ako je jeho rodina, šéf alebo priatelia. Dostať zo seba svoje bôle, keď im odišiel nejaký kolega alebo člen rodiny. Stále ľudí trápi aj to, ako pandémia skončí. Boja sa aj o svoju prácu, či o ňu neprídu.
Uvedomujú si firmy, že by mali viac ako inokedy investovať do psychohygieny a podpory zamestnancov a robia to? Ja mám skôr informácie, že šetria…
Zuzka:
Záleží to od vedenia firmy. Je mnoho vyspelých , uvedomelých manažérov, čo si uvedomujú, že podpora zamestnancov v tom, aby boli v psychickej pohode, je dôležitá. Len potom budú efektívne pracovať a budú pre firmu prínosom. Ale, samozrejme, je aj veľa takých firiem, ktoré to nepovažujú za dôležité a nechávajú na ľuďoch, aby si pomohli a poradili sami.
Veronika:
Pandémia je kríza, ktorá urýchľuje transformačné zmeny v organizáciách. Mnoho vecí končí a mnoho začína. Evolučnú silu nemožno zastaviť. Vnímam, že s mnohými zručnosťami a talentmi, ktoré boli oceňované a žiadané pred pandémiou, sa firmy lúčia. Napríklad už nepotrebujú výrečného a spoločensky pohotového obchodníka. Vítajú nové talenty – v prípade obchodníka to môže byť networkingový guru na sociálnych sieťach.
Talent sa presúva a transformuje z medziľudskej roviny do digitálnej. A tu je ten priestor, do ktorého firmy investujú. Firmy odkrývajú u svojich ľudí doteraz nevyužívané talenty a umožňujú ich naplno využívať. Toto je téma, v rámci ktorej firmy používajú našu podporu.
Čo viete ponúknuť jednotlivcom a firmám?
Zuzka:
Podporu v prípade, ak človek potrebuje pomoc a nevie, na koho sa obrátiť. Zabezpečenie toho, aby opäť začali fungovať tímy tak ako predtým. Psychologická intervencia je benefit, ktorý môže firma poskytnúť pre svojich zamestnancov. Dôležité je nájsť pri takejto psychologickej podpore s ľuďmi aj víziu do budúcnosti, ktorá bude lepšia ako to, čo teraz zažívame.
Priebeh psychologickej podpory môže byť individuálnou formou aj formou tímových stretnutí, každá firma potrebuje niečo iné.
Veronika:
Osvedčili sa nám aj „energizery“. Tak voláme workshopy, ktorých sa môže zúčastniť ktokoľvek z firmy, z každej časti organizácie. V takomto premiešanom prostredí vzniká silná súdržnosť a podpora aj zvnútra firmy, vznikajú spojenectvá a obnovujú sa priateľstvá. Takýto „energizer“ nie je len o energetizujúcich či psychohygienických praktikách, ale predovšetkým o zážitku a silnej identifikácii s firmou a ľuďmi, ktorí ju tvoria. Paradoxne, aj v online priestore bez živého dotyku človeka s človekom.
Potrebujete poradiť? Zuzku Gažovú a Veroniku Lukačovú môžete kontaktovať tu:
Zuzana: gazova.zuzana@gmail.com
Veronika: veronika.lukacova@heuristic.sk
Rozhovor pripravila: Martina Valachová
Korektúry: Katarína Málková
Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/