Prečo je škola otravou? Respondenti boli traja, Študent Otrávený, Rodič Otrávený a Učiteľ Otrávený.

Ako vrátiť školu do hry a hru do života. Humorná fikcia

Predstavte si, že by prebehla malá fiktívna anketa s otázkou: Prečo je škola otravou? Respondenti by boli traja, Študent Otrávený, Rodič Otrávený a Učiteľ Otrávený. Tu máte ich odpovede:

Študent Otrávený – Prosím vás, kto má stále tlačiť do hlavy tie kydy, keď sa to dá všetko vygúgliť, letopočty, vzorce, mierky… a tie pravidlá slovenského jazyka, však to je úplná kravina. Načo to komu bude, IT svet je dnes úplne niekde inde. Mňa baví virtuálna realita a s GPT je každá práca brnkačka.

Rodič Otrávený – Prosím vás, čo robia tí učitelia, veď škola sa má starať o učenie, my máme čo robiť, aby sme to zaplatili a zabezpečili všetko ostatné…hypotéku, lízing, nájom, dovolenku a ešte k tomu aj plnú chladničku… Pozrite sa, učitelia majú dva mesiace prázdnin a my? Kto to má všetko stíhať a ešte mu aj na nete poza plece zízať? Viete, dnes je to ťažké…nie je čas sa mu tak venovať…niečo potom vybavíme…veď my mu chceme len to najlepšie.

Učiteľ Otrávený – Prosím vás, keď vidím ako ich nič nebaví, hrajú sa len s mobilmi… Žiadna výchova z rodiny, však to je predsa základ. Žiadna úcta voči autoritám,  to je  úplná katastrofa. Ešte aj tie sprosté osnovy,  úväzky a tie platy strašne nízke… Viete,  ryba smrdí od hlavy, keby MŠ niečo rozumné vymyslelo, nejakú reformu, inak by to  vyzeralo…

Nikoho to nebaví a všetci sú otrávení. Škola prestala byť hrou a stala sa otravou. Kde je toho príčina? Poďme to spolu v úvahách preskúmať.

————————————————————————————————————————

Keď bol chlapec malý, každý večer mu otec príbehy čítal. Detské ucho vnímalo každé jeho slovo a duša to znova a znova prežívala. Keď sa naučil písmenká,  ponáral sa sám do ríše fantázie. Tešil sa aj do školy, že nové dobrodružstvá objaví, ale príbehy za bránou školy skončili. Stále ho len do učenia nútili, uč sa rýchlejšie, viac a viac, musíš predsa niečo dokázať! Jeho tie učebné preteky nebavia, nemajú v sebe totiž TAJOMSTVÁ.

Každé tajomstvo podnecuje ZVEDAVOSŤ a zvedavosť je to, s čím vstupujeme do života. Áno, do života prichádzame s hladnými ústami po poznaní. Preto tie nekonečné otázky a hltanie sveta všetkými zmyslami a  tie nádherné imaginárne výjavy v zasnívaní, ktoré dospelí nazývajú nepotrebnými výmyslami.

Ak spojíte tajomstvo a prirodzenú zvedavosť, dostanete CHUŤ, to je tá najlepšia motivácia do učenia.  Je jedno do čoho, všetko treba ohmatať, preskúmať…Chuť sa nedá vynútiť ale dá sa ponúknuť.

Ak dáte dohromady tajomstvo, zvedavosť a chuť vyjde vám z toho len jedna zákonitá vec a to RADOSŤ z učenia.A to je škola hrou. Že je to nemožné? Prečo? No, z týchto dôvodov:

Žiak, Rodič aj Učiteľ stratili zvedavosť, a tým stratili chuť do života a teraz musia všetci traja z vedomostí vytrieskať konkurencieschopnosť. Trh nepustí, kto má viac diplomov a je rýchlejší, má väčšiu šancu úspešne sa uplatniť. Navyše tomu študákovi to rodičia aj učitelia dobre zúčtujú. Čo sme do teba vložili, nám vráť aj s úrokmi!

Človek, ktorý stratil zvedavosť, stratil chuť do života, nepýta sa, nepoznáva, nevyvíja sa, len pasívne prijíma informácie, ktoré väčšinou nevie ani správne vyhodnotiť, stráviť ani použiť. Z nesúvislého informačného chaosu je len nechápanie a z toho absolútna neúcta voči životu.

Len z neúcty voči životu sa môžu udievať také veci ako nedostatok času pre deti…

Zapredávanie sa za príliš vysoké hmotné nároky, pre kvantitu vecí aj zážitkov, už nie je viac miesto na kvalitu v spolužití. Kvantita aj tu nahradila kvalitu a cena hodnotu.

Len z neúcty voči životu môžu vzniknúť šialené osnovy, náplň školských predmetov ako pre slonov, známkovanie a testovanie.

Odmenou za úsilie sú podpriemerné učiteľské platy spolu s permanentným vyhorením. Že učiteľ je len učiteľ a  nemá takú zodpovednosť ako pán minister? Koľko mladých životov môže učiteľ dobre či zle ovplyvniť?

Len z neúcty voči životu sa ten nevedomý študent prestal pýtať, a koho by sa mal opýtať, keď aj dospelí na svoje  otázky zabudli.

Teraz mu to nemá kto ukázať. Kde nie sú otázky, tam nie sú ani odpovede. Mladý človek bude sa radšej nudiť, marišku huliť, alebo zo strašnej samoty, neistoty a prázdnoty stále četovať, lajkovať, hejtovať, veď čo už má robiť, aj on chce nejako prežiť.

Vzdelávanie je vecou „svätej trojice“, t.j. učiteľa, rodiča a žiaka. Tak si povieme aký nápad a na koho by mohol zabrať. Jeden nikdy nevie… „keď chuť do učenia zavelí aj motyka vystrelí“.

Škola hrou pre pedagóga – záhadológa a orgány činné v školskom konaní

Milé učky, učitelia, kantori a pedagógovia, ak máte srdce na správnom mieste a viete, že toto krásne a náročné povolanie chcete vykonávať a aj dokážete mladých svojou múdrosťou obohacovať, tieto moje sny a úvahy patria vám. Berte ich s nadhľadom a humorom.

  1. Učiteľ a žiak sú parťáci, vzdelávanie je o dôvere, rovnováhe  a spoločnom zámere. Jeden chce naučiť a druhý sa /hádam/ chce aj niečo nové naučiť…je to fifty-fifty.
  2. Vážte každé slovo, lebo nevhodná informácia môže spôsobiť deformáciu na citlivej duši. Za svoje slová nesiete plnú zodpovednosť, preto „Radšej 2x merať a raz povedať“.
  3. Nedovoľte, aby žiak a múdrosť, stali sa len tovarom. Tento tovar aj tak nikdy nebude mať takú cenu akú má hodnotu. Múdrosť sa predsa nedá zvážiť, zmerať, kúpiť ani predať.
  4. Motivujte k spolupráci, nie k súťaživosti. Kto to kedy videl, bojovať v triede! Veď aj vám to ako deťom hovorili, že viac hláv – viac rozumu!
  5. Pestujte zvedavosť, ukazujte ako sa tvoria otázky a odpovede. Kto sa bojí zvedavosti, nech nechodí radšej za katedru!
  6. Podporujte chuť do učenia fantáziou a humorom. Žiadny kantor nestratí na autorite, keď má zmysel pre humor, a tak aj s prírodopisom môže byť zároveň parádna psina.
  7. Dopĺňajte technické výklady príkladmi z reality života. Fyzika, chémia, biológia… je všade okolo nás, len to treba názorne ukázať, alebo naopak, najskôr ukázať a potom vyvodiť súvislosti.
  8. Spájajte v súvislostiach predmety technické aj humanitné. Pytagoras videl krásu matematiky v hudbe. No, kto by to povedal?  Leonardo tiež nezaostával,  tá jeho všestranná analýza…pitva –  stroje – Mona Líza. Žiadne tajomstvo nebolo mu sväté a  všetko bolo vzájomne späté…veda, technika, umenie, skrátka všestranné poznanie!
  9. Menej známkujte, menej testujte, ale viac komunikujte a podporujte viac ručného písania a ešte viac hlasného čítania. Napomôžete tak rozvíjať krásu slova vo všetkých jeho podobách.
  10. Netrestajte  vydieraním ani učením-mučením, lebo to skončí neovládnutým nočným močením, veď on /pomalý žiak/ sa to určite naučí, ale pomaly…
  11. Približujte deťom krásu, t.j. usporiadanosť, proporcionalitu a funkčnosť vo všetkých oblastiach života. Bez krásy totiž človek nikdy nebude celistvý.
  12. Upravte osnovy do únosnej miery, veď učiteľ, či žiak nie je robot, ale živý tvor.
  13. Uveďte do hry nový predmet pre I. stupeň ZŠ – „Ako sa učiť“.
  14. Uveďte do života nový predmet pre II. stupeň ZŠ – „Filozofia hrou“.
  15. Upravte platy aj úväzky učiteľom, veď ten učiteľ má vznešené poslanie, učí predsa ako odkrývať tajomstvá. Pedagóg je vlastne taký záhadológ. Tak zdar záhadám a učiteľom zvlášť!

Škola hrou pre rodiča

Milé mamy, mamky, maminy, oteckovia, tatkovia, byť rodičom, je plný úväzok na celý život. Áno, máte povinnosť byť určité obdobie živiteľom, ale máte aj právo a dokonca  poslanie byť bájkárom, kúzelníkom, múdrym radcom, niekedy spoluviníkom, či obhajcom detských lotrovín. Ak máte radi svoje deti, tak nezabúdajte, ste s nimi na jednej lodi a preto:

  1. Nestrácajte nikdy chuť do učenia a do života, máte možnosť byť dĺĺĺho mladými.
  2. Čím dlhšie zostanete vo svojom vnútri mladí, tým budete mať viac času na tvorbu vlastnej zmysluplnosti. A to je možné len na základe sebapoznania a to zas nejde bez premýšľania.

Škola hrou pre študenta

Milí žiaci, študenti, ZŠ, SŠ, VŠ, čo sa teraz naučíte, môžete stále rozvíjať, po celý život, aj keď, len tak pre radosť… a rozumu nikdy nie je dosť. Tak aby vás poznávanie stále bavilo a sprevádzalo:

  1. Nikdy sa neprestaňte pýtať a nikdy neprestaňte snívať.
  2. A či tie sny budú malé alebo veľké, oboje je možné uskutočniť len na základe porozumenia a to nejde bez premýšľania.

Resumé

Už nejakú dobu sa tu šermuje reformami od výmyslu sveta. Čo hovorí o reforme slovník cudzích slov? Reforma je  zmena, zlepšenie, náprava, pretvorenie. A čo na to hovorí vševedka wikipédka? Reforma môže byť len doladením alebo nanajvýš nápravou závažných krívd bez zmien základov systému. Teda je to zmena formy a nie obsahu. Inými slovami je to zmena formálna s náležitými formalitami a „finito“. Vhodným príkladom je presadenie umierajúcej rastliny z plechového kvetináča do hlineného a očakávanie, že rastlina vstane z mŕtvych.

Podobné je to aj v prípade, keď sa starý obsah výuky /bez pochopenia vzájomných vzťahov jednotlivcov v systéme/ dostane do digitálnej podoby, nič sa nezmenilo, len technológia. UI  nenaleje nikomu do hlavy múdrosť, nevie čo je chuť tajomstva, fantázie ani pocit radosti. Technológie odstránia síce všetky vzdialenosti, ale nevytvoria blízkosť. Podpornú blízkosť, ktorá láka do objavovania, dokáže poskytnúť len Rodič Vnímavý, Učiteľ Nadšený a Študent Zvedavý, všetci traja rovnako zaujatí vzdelávaním a poznávaním života.

Myslíte, že som naivný utopista, fantasta, idealista? Nie, som len celoživotný študent, ktorý stretol úžasného učiteľa.

P.S. Ak ste sa pousmiali, potešenie je na mojej strane, ak ste pouvažovali, tak radosť z pochopenia je na vašej strane.

Lenka Sapárová

Ilustračná foto: Pixabay

Mohlo by vás zaujímať