fbpx

Zora Puškáčová: Pokrivené tradičné slovenské vzory sú na dennom poriadku

Poznáte to. Čakáte návštevu zo zahraničia a rozmýšľate, čo im kúpiť. Alebo idete na výlet za priateľmi za hranice našej krajiny a uvažujete, že okrem klobás by ste zobrali aj dačo trvácnejšie? No. A príde skvelý nápad. Tričko. Hrnček. Zásteru. A nie obyčajné. So slovenským vzorom. Ideálne tradičným. Pozor však! Na trhu je viac nepodarkov ako skutočných darčekových predmetov. Svoje o tom vie aj Zora Puškáčová, ktorá sa venuje problematike aj ako umelec, a aj ako bojovník proti nezmyslom. Preto sme radi, že nám pripravila takýto krásny návod a informácie.

Mám kamošku a tá má kamoša, ktorý je z Prahy a je veľký hokejový fanúšik. Keď boli hokejové majstrovstvá teraz v máji, prišiel podporiť svoj národný tím a pobehoval po Bratislave v tomto tričku:

Pokiaľ ste sa teraz trocha (dosť) zháčili, ťukáte si na čelo, prípadne vám zabehli čipsy alebo ste oprskali monitor, všetky tieto reakcie sú správne!  Na fotke je absurdná hlúposť na n-tú a nedáva vôbec žiadny zmysel. Nádych. Výdych. PRVÝ APRÍL! Našťastie, nikto nikdy takýto produkt nenavrhol, nevyrobil, nepredal ani nekúpil. Je to vec vytvorená a vizualizovaná v grafickom editore špeciálne pre tento článok a ide o fiktívne tričko s čičmianskym ľudovým vzorom.

Asi všetci vieme, ako vyzerá čičmiansky vzor – zámerne som vybrala najznámejší slovenský ornament, ktorý pozná aj školák, a vyskakuje na nás už aj z chladničky.

Na západ od nás, na Morave, sú typické krásne farebné maľby, ktorými „malérečky“ zdobia celé domy. Vzory počítačovo spracovala grafička Lucie Skálová a predáva ich v databanke. Zdroj: 123rf.com

A teraz si niečo ukážeme…

ČO? – skríkol mesiac na skaly

ČO? – skaly trikrát zvolali…

Ďalšie imaginárne veci? Photoshopove vizualizácie? BOHUŽIAĽ NIE! Toto sú skutočné výrobky z rôznych stránok, ktoré niekto navrhol, vyrobil a nehanbí sa to predávať. Kombinácia moravského ornamentu a nápisu Slovakia, Slovensko, či Malý Východniarik však zďaleka nie je konečná! Kdeže, bude to napínavá, poučná, dobrodružná, miestami tragikomická jazda… tak sa pripútajte a IDEME!

Tak ako my máme Čičmany a Moravania svoje maľby, poľskí susedia majú wzory lowickie ludowe. Sú výrazné, krásne farebné a ľahko rozpoznateľné. Łowicz  sa nachádza v strede Poľska v Lodžskom veľkovojvodstve, blízko Varšavy.

Zrejme najznámejšie je srdce od dizajnérky Agnieszky Murphy. Táto šikovná žienka vektorovo spracovala stovky folklórnych vzorov a dajú sa kúpiť v každej grafickej databanke.

A teraz sa pozerajte…

Zostáva vám rozum stáť? Mne áno… Poďme sa rýchlo trocha schladiť do Škandinávie!

Autorkou týchto grafík je takisto grafička s poľskými koreňmi Agnieszka Murphy. Predáva ich v rôznych farebných kombináciách, ako textúry, ako grafiky v kompozícii srdce, štvorec… no proste nespočetne veľa. A ony sa zrazu objavili seriózne vážne u nás. Infiltrovali sa! Ak sa cítite ako Švárny šuhaj, môžete si obliecť tričko s fínskym srdcom. Ak sa vaše bábo chce povedať celému svetu Som Slovák (ale ešte nevie hovoriť), môžete mu dať škandinávske srdiečko. Ak máte svadbu vo folklórnom štýle, ideálna bude torta so škandinávskymi vtáčkimi a goralským klobúkom. Ak pečiete podľa receptov našich babičiek, tak tie ich asi mali niekde z Rovaniemi alebo Stockholmu. V prípade ľudovej veselice na východnom Slovensku môžeme podľa pôvodu ornamentu očakávať, že tam zavíta aj kapela Värttinä. Najšvárnejšie dievčiny pochádzajú z Klieštiny a z Göteborgu. A ak tancujete vo folklórnom súbore, nezabudnite si nechať ušiť dresy z látky so škandinávskym ornamentom a vyvesiť to na Instagram s hashtagmi #slovakfolk a #slovakfashion!

Milí moji, takýchto absurdít, nezmyslov, šialeností, mačkopsov a kozokoňov nájdete plný internet, plné obchody, plné jarmoky. Je leto, čakajú nás folklórne festivaly a tam týchto kolotočárov bude ako húb po daždi. Nie je nič neobvyklé, že si nič netušiaci ľudia odnášajú z Terchovej tričko s moravským, maďarským alebo škandinávskym vzorom.  Možno aj doplnené slovenským znakom… veď čím viac štátnych symbolov, tým viac Hejslovák…

Tieto bizarnosti dokonca zbieram a priatelia a známi ma pravidelne zásobujú novými objavmi. Neviem, či sa mám smiať alebo plakať. A nie, nie je to omyl grafika. Pretože všetky ornamenty v databankách sú riadne označené – Scandinavian Pattern, Polish Folk Heart, Moravian Folk, Russian Gzel Ornament. Kto taký ornament sťahuje, vie o čo ide.

Z môjho pohľadu grafičky a dizajnérky pri predstave, ako prebieha celý proces od vytvorenia návrhu až po realizáciu hotového výrobku (tričko, taška, hrnček), za tým vidím snahu nepoctivých predajcov o rýchle zbohatnutie pri vynaložení čo najmenej práce. V lepšom prípade kúpiť v databanke, v horšom prípade stiahnuť z netu prvé srdiečko s vtáčikom a kvetinkou, bez ďalšej úpravy „pricapiť“ obyčajným a nevkusným písmom nápis „Srdcom Slovenka“ alebo „Slovenský junák“, vytlačiť a predať to. Veď už to niekto kúpi. Ja takýmto výtvorom hovorím „kozopes“ , väčšinou aj vyzerajú po grafickej stránke nevkusne a amatérsky, je to pozliepané hlava nehlava. Ľudia to neraz aj v dobrej viere kúpia a predajcovi veria. Obzvlášť, ak dá do kvetnatého popisu slová ako „špeciálny dizajn inšpirovaný tradičným vzorom“ či „prezentujte na svojej hrudi slovenský folklór, kultúru a Slovensko“, prípadne pateticky začne čosi splietať, že sú to „výšivky našich prastarých materí“. A zatiaľ nosia na hrudi Fínsko, Poľsko, Moravu, Maďarsko či Rusko.

Ak predajcovi naozaj záleží na tom, aby predával autentické slovenské vzory, a nepôjde mi iba o rýchly zisk, mal by si nájsť zodpovedného a overeného dodávateľa. A nie prvú firmičku od bratranca z neďalekej dediny, čo mu za lacno scápe často aj graficky nevkusný dizajn a potlačí ním reklamné predmety.

Veľmi bizarný a zároveň smutný prípad, ktorý si všimla v januári 2019 Sylvia Ciulis, bola expozícia Slovenskej republiky na veľtrhu Gruene Woche v Berlíne, kde slovenský stánok „zdobili“ už spomínané moravské ornamenty dizajnérky Lucie Skálovej za 8,80 eur. Stačí porovnať stánky Lotyšska, Gruzínska z podobných akcii. ktoré vyzerali asi o 10 tried vyššie. O medzinárodnej blamáži nehovoriac, pretože českí a moravskí návštevníci si to istotne všimli.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10215757038993183&set=a.3945642773732&type=3&theater

Článok ukončím parafrázou slov majiteľky jednej z najväčších poľských sietí s lokálnymi suvenírmi, ktorá pochádza priamo zo srdca ich folklóru, z Łowicz, kde folklórom žije ich rodina už generácie. Jej produkty sú dokonalým spojením moderného úžitkového umenia a tradičných ornamentov z viacerých poľských regiónov, sú autentické a vkusné.

„Slovensko je mimoriadne bohaté na krásne ornamenty a má svoju nezameniteľnú kultúru. Bohužiaľ, kým tu budú predajcovia – ignoranti a ľahostajní kupujúci, moc s tým nenarobíme…

NEDÁVA TO ZMYSEL. A JE TO ZLÉ.

Jediné, čo môžeme robiť, je neustále vzdelávať a šíriť osvetu o pravom folklórnom umení a tvoriť výrobky, ktoré sú založené na autentických hodnotách. Takto to robíme aj my.

Prajem Tebe aj Tvojim priateľom veľa zdaru pri propagácii SKUTOČNÉHO slovenského dizajnu a folklórneho umenia.”

Končím, moji milí, a idem sa najesť. Kto si dá so mnou bryndzové halušky?

Zdroj: www.sashe.sk

(výrobok bol nahlásený redakcii, že porušuje pravidlá portálu a uvádza spotrebiteľa do omylu. Redakcia sa rozhodla, že takýto výrobok je v súlade s pravidlami portálu a ponechala ho v ponuke)

Zora Puškáčová

Autorka je grafická dizajnérka a jej príspevky nájdete aj na FB pod menom KURA HARABURA

Autor úvodnej foto: Ľubomír Bafoart Drahoš