Búrajú predsudky voči nakupovaniu v second handoch a pomáhajú mamám. Značka NOSENE pomáha.

Značka NOSENE pomáha a snaží sa o udržateľnosťBúrajú predsudky voči nakupovaniu v second handoch a pomáhajú mamám. Značka NOSENE pomáha a snaží sa o udržateľnosť.

Mladá žena, Katka Hutyrová, realizuje veľmi zaujímavý a kreatívny nápad, ktorý, navyše, prispieva nielen k šetreniu životného prostredia a udržateľnosti. Myšlienka otvorenia voňavého second handu NOSENE vznikla približne pred 5 rokmi, keď Jakub Ptačin, dizajnér s presahom k občianskemu aktivizmu, prišiel s nápadom otvoriť „sekáč“, ktorý by búral predsudky voči tomuto typu nakupovania oblečenia. Táto myšlienka sa Katke páčila a stala sa spoluzakladateľkou a manažérkou voňavého second handu NOSENE.

Aké sú základné hodnoty a myšlienky projektu NOSENE?

Prvou myšlienkou je to, aby sme dávali oblečeniu druhú šancu, a to hlavne lokálne – na Slovensku. Teda u nás nájdu ľudia oblečenie, ktoré pochádza z našej krajiny. Otvoríš svoj šatník a zistíš, že tam sú odevy, ktoré už nenosíš. Čo s tým? Môžeš to nechať v skrini aj naďalej, môžeš to posunúť ďalej – známym, alebo to môžeš vyhodiť. Veľa ľudí nechce dávať svoje nosené oblečenie do kontajnerov, a preto sme tu my – môžu ho priniesť k nám.


My sa naň pozrieme, vyčistíme ho a ak je v stave, že ho nepoužijeme, ale nosiť sa ešte dá, posielame ho ako hmotnú pomoc rôznym občianskym združeniam či neziskovkám. Ak je už naozaj nepoužiteľné, ide na recykláciu.

Ďalšou nosnou myšlienkou je možnosť nákupu ekologických alternatív na jednom mieste. Značka NOSENE pomáha a snaží sa o udržateľnosť. Ekológia a udržateľnosť je dnes témou, ktorá sa na nás „sype“ prakticky odvšadiaľ, stal sa z toho trend. Naše portfólio produktov je dosť široké, nie sme už iba voňavý secon hand, ale sme miesto, kde nájdete rôzne alternatívy pre ekologickejší život. Nie je to teda len o tom oblečení.

Téma udržateľnosti – ako ju vnímate vo svojej vlastnej praxi? Ako sa táto myšlienka „uchytáva“ u ľudí?

Postupne sa transformuje – keby ste sa pred pár rokmi spýtali ženy, či používa na odličovanie viackrát použiteľný tampón, čudovala by sa, čo to je. Dnes bežná vec. Alebo napríklad alternatíva šampónu v umelohmotnej nádobe – tuhý šampón, ktorý je zabalený v papierovej krabičke, je z neho nulový odpad, lebo papier sa zrecykluje a šampón sa celý minie.

Je potrebné myslieť na to, že čokoľvek zjeme, natrieme si na pokožku či na pery, všetko zanecháva na nás a v nás určitú stopu, preto je dobré používať prírodné a ekologické produkty. Napríklad prírodný rúž alebo parfum. Máme aj slovenské výrobky – prírodný rúž Fraela, neobsahuje žiadne škodliviny, ktoré by sa nám dostávali do tela.

Okrem recyklácie oblečenia, ktoré sa k vám dostane, šijete aj nové modely zo zvyškov kvalitných látok. S kým na týchto kolekciách spolupracujete?

Pod NOSENE patrí taký náš podbrand Renewals by Nosene, v rámci ktorého sme začínali s kadečím možným – od kabátov, cez sukne, šaty a pod. Postupne sme kolekciu ucelili a tvoria ju najmä prešité pánske košele a kvalitné zvyškové materiály. Napríklad sme nadviazali spoluprácu so slovenskou značkou Alain Delon. Minulý rok vznikla prvá kolekcia a tento rok v nej pokračujeme v dvoch kolekciách. Zo zvyškov látok šijeme aj viackusové šaty, avšak vždy iba 3-4 kusy jedného modelu. Pracujeme aj s denimom. Spolupracujeme tiež s VŠVU, kde každý rok dávame priestor jednej stážistke – minulý rok to bola Alexandra Kondáčová, ktorá nám vytvorila prvú takúto kolekciu, tento rok je to Karin Eliezová, ktorá svoju kolekciu uvedie v auguste.

Kedysi bolo nakupovanie v second handoch brané inak, než dnes. Ako to vnímate vy?

Dnešným trendom je tzv. cirkulárna ekonomika – second handy sú jej súčasťou. Ľudia mali kedysi predsudky voči týmto obchodom, odsudzovali ich, že je to obchod pre chudobných ľudí, pre takých, ktorí si nemôžu dovoliť nové oblečenie. Toto čiastočne ešte pretrváva aj dnes.

Šaty nevyhadzujte Značka NOSENE sa snaží o udržateľnosť

Máme akoby zakorenené, že oblečenie musí mať nejakú peňažnú hodnotu, inak vlastne nemá úroveň. Pritom v second handoch môžete kúpiť lacné oblečenie, ktoré mohli predtým stáť v stovkách eur. Ľudia ale postupne prichádzajú na to, že to nie je o tom, koľko tá vec stojí, ale o tom, ako sa v tom cítim a koľkokrát ju použijem. Našťastie sa táto skupina ľudí stále zväčšuje.

Udržateľnosť nie je iba vecou toho, čo si kúpim, ale súvisí prakticky so všetkým, čo človek robí – udržať si zdravie je dnes ešte dôležitejšie, než kedykoľvek predtým.

Ako som čítala v blogu na vašom webe, módny priemysel je druhý najšpinavší priemysel na svete – spojený s ropným priemyslom, detskou prácou a zlými pracovnými podmienkami. Uvedomujú si toto ľudia, keď stoja v rade na zľavy?

Nie. Neriešia to, lebo veľakrát na to ani nemajú priestor alebo sa k nim táto informácia ani nedostane. Ľudia si často myslia, že oblečenie šijú automatizované stroje. Avšak realita je úplne iná, všetko, okrem ponožiek, sa šije ručne, predovšetkým v tretích krajinách. Ľudia tam nemajú vytvorené adekvátne pracovné podmienky. Neberme im tú prácu, ale pomôžme vytvoriť ľudskejšie pracovné prostredie so sociálnymi aspektmi, ako sú u nás (dovolenka, PN, rodičovská dovolenka), ale potom je samozrejmé, že nové tričko nemôže stáť 2,5 €.

Značka NOSENE pomáha a snaží sa o udržateľnosť Katarína Hutyrová
Značka NOSENE pomáha a snaží sa o udržateľnosť

Ľudia pracujú v ťažkých podmienkach za mzdu, ktorá im niekedy nevystačí ani na základné živobytie. Skúsme pretransformovať svoje myslenie a predstavme si, že tú vec, ktorú mám práve na sebe, šil niekto z môjho okolia, niekto, koho poznám a mám s ním vytvorenú nejakú asociáciu. Potom si to oblečenie budem vážiť úplne inak a inak k nemu pristupovať.

Tiež som sa na nosene.sk dočítala, že pred 50 rokmi mali ženy iba dvoje šaty, dnes vraj existuje 52 období v roku, teda 52 kolekcií – na každý týždeň iná. Naozaj je to takto?

Je to takto. Pandémia to trochu zmenila, ale aj naďalej to zostáva podobne. Áno, nedá sa porovnávať spoločenský život našich babičiek s tým naším, keď mali menej príležitostí sa obliecť do niečoho „lepšieho“ Neboli príležitosti, nepotrebovali teda toľko veľa oblečenia. Dnes je to iné, človek sa potrebuje pekne obliekať, pretože oblečením vyjadrujeme seba, svoje hodnoty aj postavenie. Dnes sa produkuje takmer každý týždeň nová kolekcia oblečenia.

Nepredané ide do zliav, čo sa nepredá v zľavách, ide do outletu, ak sa nepredá tam, ide do skladu, prípadne to končí v spaľovniach. V lepšom prípade ide do second handov alebo do rôznych humanitárnych zbierok.

Módne značky nám akoby diktujú, že to, čo som si kúpila minulý týždeň, už tento týždeň nie je také cool, poď si urobiť radosť a kúp si niečo nové, niečo trendy. Ide ale o to, že my nepotrebujeme mať v šatníku 30 šiat. V podstate ich ani nenosíme, čím sú vlastne ešte drahšie. Stačí mať 10 šiat, ktoré stále točíme dokola. Treba si prepočítať: toľkoto som za tie šaty dala, toľkotokrát som si to obliekla a toľkoto peňazí ma to vlastne stálo na to jedno nosenie.

Značka NOSENE pomáha a môžete tu odovzdať aj vaše šaty

Je dôležité si vždy zvážiť možnosti nákupu šatstva – často ho nepotrebujeme okamžite. Preto si premyslím, či ich kúpim od výrobcu, ktorý deklaruje kvalitný či organický materiál, recyklovaný materiál a pod. Ideálne lokálneho výrobcu. Vyberám si produkt, ktorý naozaj vynosím a ktorý neskončí doma, zavesený v šatníku.

Treba začať malými krokmi, každý sám u seba – napríklad si nechať poradiť pri nákupe oblečenia (nestojí to tisíce a zaručí, že si kúpime to, v čom sa nielen budeme cítiť dobre a pristane nám to, ale to aj vynosíme) alebo si vytriediť svoj šatník a naozaj vyradiť veci, ktoré nenosíme a posunúť ich ďalej. Je to proces, zmenu nevieme urobiť zo dňa na deň, ale postupne.

Slováci sú dosť statusoví, orientovaní na značky, čo v NOSENE robíte pre to, aby ste toto lámali v ľuďoch?

Aj my sme vlastne značka – NOSENE – ľudia nás týmto spôsobom aj vnímajú. Snažíme sa im komunikovať, že nejde o to, akú značku u nás nájdu, ale akú vec, ktorú potom budú nosiť. Tvoríme kolobeh aktivít, ktoré stoja za našimi produktmi – aj ľudská práca. Sú takí, ktorí nutne musia mať označkované všetko, ale sú aj takí, ktorí toto vôbec neriešia. Nejde im o to, čo je na oblečení napísané, resp. akú značku má, ale o to, čo tá vec pre nich znamená. Môžete mať na sebe veci za tisíce eur a nemusíte v tom vyzerať dobre alebo sa v tom necítite fajn. Nie je to iba o tom, koľko za oblečenie dáte peňazí.

Oblečením komunikujeme sami seba – kto sme, čo sme, ako sa cítime, čo chceme o sebe povedať atď. Základom je byť človekom a byť ľudský a začať od seba. Lebo práve naše rozhodnutie je to, ktoré ovplyvňuje náš svet a život. A ovplyvňuje aj to, čo sa bude diať za 10-15 rokov.

Nosene a projekt Katky Hutyrovej

NOSENE robí aj rôzne workshopy pre firmy, o čo v nich ide a je o ne záujem?

Robíme workshopy a aj prednášky. Workshopy sú väčšinou praktické. Prídeme do firmy a učíme ľudí, ako si môžu niečo ušiť alebo vytvoriť praktickú vec, ktorú reálne využijú a nehodia iba do šuplíka. Toto sa deje napríklad v rámci teambuildingov. Na prednáškach zase približujeme ľuďom problematiku celkovo oblečenia, ale aj ekológie – ako môžeme jednotlivé praktické veci vymeniť, za čo ich môžeme vymeniť, ako sa vyvarovať niečoho tak, aby človek mohol v živote robiť veci ekologickejšie a udržateľnejšie. Čo môžu robiť vo svojom office inak, čo môžu vo svojom živote a domácnosti robiť inak, atď.

Už len výberom oblečenia môžeme urobiť prvý krok. Nie, nezmeníme tým celý svet. Ale toto rozhodnutie bude mať vplyv na to, ako bude vyzerať planéta neskôr.

My planétu potrebujeme, ona nás nie, zaobíde sa bez nás a urobí si poriadok…

Odkaz na záver:

Značka NOSENE pomáha a snaží sa o udržateľnosť. NOSENE predstavuje celostný prístup k tomu, čo nám do života vstupuje, nie je to len o oblečení, ale aj o príležitostiach, nad ktorými by sme sa mali zamýšľať, bez toho, že by nás to príliš zaťažovalo a zároveň vieme takto pomôcť sebe, našej krajine, ale tiež prispievať aj k uzdravovaniu našej krásnej modrej planéty.

Rozhovor sme pripravili ako audionahrávku. Vypočuť si ho môžete aj tu. Nájdete ho aj na všetkých podcastových platformách…

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Korektúra: Katarína Málková

Mohlo by vás zaujímať