fbpx
Zamestanávanie ľudí po 40ke vnímam pozitívne
Dušan Starý

Slovenská firma, ktorá neodmieta zamestnávať  ľudí po štyridsiatke a je zamestnávateľom roka

V našom magazíne sa často zaoberáme problematikou zamestnateľnosti ľudí po štyridsiatke. Na Slovensku existuje skrytá forma diskriminácie (oficiálne takúto formu vekovej diskriminácie ústava, samozrejme, nepripúšťa). Je preto veľmi vzácne, keď sa tu nájdu firmy, ktoré si vážia skúsených ľudí. Rozprávala som sa s Dušanom Starým, riaditeľom slovenskej pobočky firmy Imperial Tobacco**.

Dočítala som sa, že priemerný vek vašich zamestnancov je 45 rokov. Je to náročky alebo sa to stalo akosi prirodzene?

Na vek sa pozeráme ako na číslo a nie je pre nás kritériom výberu zamestnancov. Oveľa dôležitejšie sú pre nás schopnosti a osobnosť každého kolegu. Je však pravda, že máme veľmi nízku fluktuáciu aj preto, že u nás mnoho zamestnancov pracuje aj vyše 25 rokov.

Čo najviac oceňujete na ľuďoch po štyridsiatke, akým sú prínosom pre váš tím?

Povedal by som, že každý človek je iný a prináša vždy niečo osobitého. Nespornou výhodou sú však všeobecne rozsiahle skúsenosti, sieť kontaktov a znalosti z odboru, ktoré sú vybudované rokmi praxe. Všeobecne si tiež myslím, že ľudia po štyridsiatke sú viac lojálni a často viac odolní voči ťažkým situáciám a krízam. To oceňujem aj v súčasnom období. Dávame mnoho príležitostí mladým kolegom. Mnohí z nich po ukončení  absolventskej praxe našli u nás uplatnenie aj po skončení štúdií.

A práve tu vidím veľký benefit v spojení  mladej energie so  skúsenosťami starších kolegov. Pre obe kategórie je to veľká motivácia.

Už po ôsmy raz ste sa stali najlepším zamestnávateľom a pred mesiacom ste získali prestížne ocenenie Kincentric Best Employers Slovensko*. Ako sa vám to darí? Aký máte návod?

V prvom rade si veľmi vážime, že nás naši zamestnanci hodnotia takto pozitívne a oceňujú všetky aktivity, ktoré pre nich robíme. Naším „tajomstvom“ je dlhodobá starostlivosť o zamestnancov. Je nás len niečo vyše 70, takže sa dá povedať, že atmosféra a vzťahy sú u nás takmer rodinné. Veľmi nás zaujíma, ako naši ľudia hodnotia našu spoločnosť a čo môžeme ďalej zlepšovať. Pravidelne robíme aj prieskum spokojnosti, aby sme si boli istí, že sa posúvame stále dopredu.

Zamestanávanie ľudí po 40ke vnímam pozitívne - ocenenie zamestnávateľ roka

Vo vašej spoločnosti nepodporujete open space, ktorý je v mnohých firmách akýmsi pravidlom. Máte na to dôvody?

Je to súčasť nášho prístupu k zamestnancom. Pre nás je dôležité, ako sa ľudia cítia a či majú na prácu tie najlepšie podmienky. Sme relatívne malá organizáciám a každý jednotlivec má špecifickú náplň práce. S tým sa spája aj to, že v open spacei zvyčajne ľudia nemajú pokoj na prácu, je okolo nich ruch a často ich niečo vyruší. Namiesto toho, aby boli častejšie v kontakte s kolegami, sa ich skôr stránia a lezú si na nervy. Tomu sa chceme vyhnúť.

Uzavreté kancelárie vďaka väčšiemu súkromiu a pokoju umožňujú väčšiu efektivitu, lepšiu komunikáciu medzi kolegami a vo výsledku aj veľmi príjemnú celkovú atmosféru. Open space je skôr pre spoločnosti, ktoré menej dôverujú svojim zamestnancom a majú potrebu ich neustále kontrolovať.

Ako motivujete vašich ľudí vo firme? Predsa len prieskum spokojnosti je súhrnom odpovedí a postojov vašich vlastných zamestnancov a to sa nedá zaplatiť ani podplatiť.

To rozhodne nedá. Dobre si uvedomujeme, že spokojní a motivovaní ľudia podávajú lepšie výsledky. Preto sa im snažíme vytvárať čo najlepšie podmienky. Či už ide o odmeňovanie, benefity alebo napríklad vzdelávanie, snažíme sa vždy byť féroví a tiež nestále zlepšovať našu ponuku. Reagujeme na to, čo nám ľudia hovoria a čo chcú.

Aktuálne Slovensko zažíva jednu z najväčších kríz, ktorej dosahy sa ešte len prejavia. Plánujete prepúšťať alebo sa vám darí a uvažujete rozširovať svoje tímy?

Súčasná kríza, samozrejme, ovplyvnila aj nás. No na rozdiel od iných odvetví jej dosahy nie sú také zlé. Rozhodne teda neplánujeme prepúšťať. Chceme sa zamerať na posilňovanie našej pozície na trhu a do budúcnosti prichádzať s ďalšími produktmi novej generácie, aby sme našim zákazníkom ponúkli opäť niečo lepšie. Veríme teda, že sa budeme skôr rozširovať.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Mohlo by vás zaujímať…

 

Nájdite si novú prácu po koronakríze