Vytvorila svoju vlastnú značku Veronika GALL

Na návšteve v módnom salóne Veroniky Gall – Nadčasová noblesa s francúzskym šarmom

V jej modeloch sa ženy cítia pekné, šarmantné a sebavedomé. Nečudo. Parketou módnej návrhárky Veroniky GALL je nadčasová elegancia akoby s nádychom starého dobrého Paríža. Vo svojom salóne ponúka nadštandard, aký nenájdete v žiadnom inom. Už dvadsaťpäť rokov.

Elegantné vystupovanie mala od detstva. Sledovala som to, chodili sme spolu na základnú školu. Medzi pojašenými dievčatami pôsobila, a nebolo to iba držaním tela, akosi vznešene nad vecou. V škole sme sa denne učili francúzštinu, niektoré dievčatá chodili ako aj Veronika na balet či gymnastiku, ale ona mala v sebe už vtedy prirodzenú noblesu dámy. S francúzskym šarmom sa narodila. A s všestranným umeleckým talentom.

Ani ma neprekvapilo, keď sa začala profesionálne venovať móde.

Vo Švajčiarsku študovala módne návrhárstvo a už krátko po štúdiu vytvorila svoju vlastnú značku Veronika GALL. V polovici 90. rokov sa vrátila na Slovensko a svojou kreativitou, ktorej nechýbali odborné základy, cit pre mieru a zmysel pre detail, tu rozvírila stojaté vody módneho odvetvia. Pamätám si na to haló, keď robila prvé prehliadky na Slovensku, modely od Veroniky GALL chceli mať všetky celebrity. Jej tvorba bola a stále je inšpiráciou aj pre konkurenciu.

Veronika Gall
Záver-miléniovej-prehliadky-v-Primaciálnom-paláci-s-názvom-MATRIX.-Foto-Milan-Krupčík.jpg

Oblieka ženy všetkých vekových kategórií na rôzne príležitosti, jej rafinované strihy si obľúbili aj známe herečky, političky či podnikateľky. V módnom časopise Vogue pózovala slovenská prezidentka Zuzana Čaputová aj v modeli od Veroniky GALL. Možno je škoda, že neskôr celý svoj styling nezverila do Veronikiných rúk.

Robia šaty človeka?

Prvých päť minút určite, no celý dojem sa môže stratiť, keď ten človek otvorí ústa. Zlé správanie nezachráni ani dobrý outfit, pretože to, čo sa pod ním skrýva, napokon vyjde na povrch. Súhlasím však s tvrdením, že jedným zo symbolov úspechu je oblečenie. Minimálne vás spoločensky a profesionálne zaradí.

Tvoja prvá módna kolekcia mala názov Východný vietor. Na Slovensku si to doslova rozvírila a mnohým si vyrazila dych. Je to už 25 rokov, odkedy si vytvorila značku Veronika GALL. V tvojich modeloch sa predviedlo množstvo známych žien na prestížnych spoločenských udalostiach,  spolupracovala si so značkami ako Hummer, Avanti, Vinea… Tvoje nápady sú nevšedné a, zdá sa, že aj nevyčerpateľné. Ako vnímaš Slovensko z pohľadu módnej dizajnérky a imidžovej poradkyne dnes?

Veronika nosí prevažne vlastné modely. JK Foto

 

Počas Vianoc som úchytkom videla v televízii prenos zo sviatočnej omše. Neviem, odkiaľ bol ten prenos, no pri pohľade na auditórium ma zarazilo, že ľudia sú oblečení bez elegancie, akoby narýchlo. Ja si pamätám časy, kedy bola žena v kožuchu a elegantnej kožušinovej čiapke v MHD úplne bežným javom.

Vtedy sme totiž všetci chodili verejnou dopravou, pretože auto neslúžilo na presun z jednej ulice na druhú ako dnes, takže v električke či autobuse bolo veľa vkusne upravených žien v klobúku, pričom to určite nebol ich jediný klobúk, mali na sebe osobité šaty, boli elegantné a šarmantné.

Nebolo to tým, že by všetky robili niekde na ministerstve, ale skôr tým, že to všeobecné povedomie o kráse a kultúrnosti sa uplatňovalo aj v bežnom živote. Dnes sa o obliekaní veľa píše a hovorí v médiách, ale elegancia je malou mierou zastúpená vo všeobecnosti.

V bežných obchodoch však veľký výber nebol.

V obchodoch boli kvalitné veci, no chýbali aktuálne módne výstrelky. Výroba u nás reagovala na trendy veľmi pomaly. Na druhej strane sme sa naučili kombinovať jednotlivé kúsky a zbytočne sme nehromadili množstvá oblečenia v šatníkoch. A úplne bežné bolo dávať si šiť u krajčírky. Moje prvé stretnutie so šitím na mieru si pamätám, akoby to bolo včera. Mala som štyri alebo päť rokov. Mama mi dala ušiť nohavice, tmavofialové s pukmi, a k nim z tej istej látky vestičku s vreckom na hodinky, no namiesto nich  z neho visela retiazka s vláčikmi.

K tým nohaviciam som nosila biely polovičný rolák a biele mokasíny s prackami, ktoré pri kráčaní cinkali. To sa mi veľmi páčilo. Kráčala som opatrne s dlaňami zdvihnutými od tela, aby som sa toho krásneho oblečenia ani nedotkla. Dávať si šiť šaty na mieru na rodinné či spoločenské príležitosti nebolo nič nezvyčajné, práve naopak.

No môže sa zdať, že šaty na mieru, navyše od návrhárky, ako si ty, si nemôže dovoliť každý.

A sme naozaj takí bohatí, aby sme si mohli kupovať lacné veci? Kvalita vždy niečo stála, no v konečnom dôsledku šetrí peňaženku. No tu si netreba zamieňať šitie na mieru a navrhovanie na mieru. Navrhovanie nie je kopírovanie zo zahraničných časopisov a internetu.  Je to kompaktná služba, ktorá zahrňuje dizajn na mieru, šitie na mieru, personálny styling, stály kontakt so zákazníčkou, aktívny osobný prístup, takže v porovnaní s tým, čo klientka dostane, cena ani nie je vysoká. V zahraničí sú služby návrhára niekoľkonásobne drahšie.

Emma Tekelyová moderovala Ples v Opere 2002 v róbe od Veroniky Gall. Foto Orange

V konfekcii asi len máloktorá žena nájde kúsky, ktoré by jej sadli ako uliate. A tak chodíme, hľadáme, míňame peniaze na šaty, ktoré si oblečieme iba v obchode a možno ešte raz a ktoré budú smutno visieť v skrini…

Je pravda, že dnes si môžeme vybrať z rôznych módnych značiek. Niektoré však iba chrlia kvantitu bez kvality, iné ponúkajú kvalitu, no tá aj čosi stojí. No problém je v tom, že nie každá žena má takú dokonalú postavu, aby jej takáto konfekcia stopercentne sadla. Ja navrhujem šaty priamo na telo, zohľadňujem všetky prednosti a nedostatky postavy, každú klientku vnímam osobitne a komplexne.

Sledovala som ťa pri práci a cítila som sa ako v kine. Bol to farebný príbeh pohody a porozumenia. Spýtala som sa potom tej dámy, čo si na tebe najviac cení. Povedala, že to, že si tam pre ňu. Aká je tá tajná ingrediencia, ktorá charakterizuje Veroniku Gall?

(Úsmev.) Robím to, čo iní nie.

Čo by nemalo chýbať v šatníku ženy?

Na to neexistujú žiadne šablóny, sme predsa jedinečné bytosti. Každej klientke pomáham vytvoriť jej vlastný štýl, ktorý ju definuje a korešponduje s jej spoločenským postavením. Podstatné je, aby mala adekvátne oblečenie na každú príležitosť. Aby v ňom bola pekná a cítila sa dobre a prirodzene. Nie každá klientka si môže dovoliť celý šatník na mieru, no pár navzájom kombinovateľných kvalitných kúskov spolu s imidžovým poradenstvom dokáže urobiť divy.

V čom najradšej chodíš ty?

V tom, v čom sa cítim príjemne. 90% vecí je z môjho salóna, nič lepšie som zatiaľ nenašla. (Smeje sa.)

Dnes sa čoraz častejšie hovorí o sustainable fashion, udržateľnej móde, ktorá nezaťažuje životné prostredie. Ty si si vždy potrpela na kvalitu materiálu. Ako vnímaš preteky mladých návrhárov zapáčiť sa módnym eko trendom?

Mladí tvorcovia sa priam predbiehajú, kto bude viac sustainable, no mám pocit, že len plávajú na momentálnej ekovlne. Pre mňa sustainable fashion nie je nič nové, práve naopak. Už 25 rokov robím len a len z prírodných materiálov, takže si dovolím tvrdiť, že moje outfity naozaj minimálne zaťažujú životné prostredie. Napokon kvalitné oblečenie z lacnej látky neušijete, kvalitná látka z prírodných surovín sa na tele správa úplne inak ako umelé vlákno. Nehovoriac o jej trvácnosti a šetrnosti k prírode.

K stálym zákazníčkam patrí Božidara Turzonovová. Foto Katarína Kovachich

A ten príjemný a pohodlný pocit z nosenia odevov z kvalitných materiálov je nenahraditeľný. Prírodný materiál sa správa inak ako umelé vlákno, je priedušný, v zime hreje, v lete chladí… ale krčí sa, čo je napokon známkou kvality materiálu, a nie naopak.

Mnohí laici nerozumejú niektorým módnym kreáciám na svetových mólach.

To už hovoríme o haute couture, čo je z môjho pohľadu fascinujúce. Vždy som žasla nad tým, a nielen na poli odievania, ako z ničoho vznikne niečo. Ten proces zhmotnenia nejakej myšlienky, koľko do toho treba investovať energie, aby sa realizácia podarila aj po technickej stránke, to ma neprestane uchvacovať. Milujem haute couture, to je over the top z odevného hľadiska, všetky modely sa robia ručne, všetko sú to originály. Niekto sa môže pozastaviť nad tým, že prečo nie sú napríklad všetky stehy rovnaké, no o to práve ide, je to hand made, ľudská ruka nie je stroj.

Haute couture je piplavá, manuálna, sofistikovaná práca na odeve s mimoriadnym dôrazom na detail. No neviem o nikom v našich končinách, kto má na to čas a prostriedky, aby sa venoval haute couture. Takže aj keď mám svoje sny, musím sa pozerať najmä na to, čo ma uživí.

Už dlhší čas sa vyhýbaš médiám. Tvoje modely sa pravidelne objavujú, no ty nie.

Máš pravdu, práca ma tak pohlcuje, že hovoriť o sebe, mi príde v porovnaní so samotnou tvorbou zanedbateľné. No rada som urobila výnimku a pokúsim sa to v budúcnosti napraviť J.

Autor: Zuzana Huďová

Fotky: Veronika Gall, Jana Keketi, Martin Klimo, Katarína Kovachich, Milan Krupčík, Bohumil Šálek

 

 

Mohlo by vás zaujímať