fbpx

Vek by pre firmu nemala byť až taká relevantná informácia. Podstatnejšie je, čo človek dokáže robiť!

Trendy trhu práce pred treťou vlnou
Ivana Molnárová, CEO Profesia

Ako vyzerá pracovný trh a aké sú trendy trhu práce pred treťou vlnou pandémie na Slovensku?

Za posledné 2 roky sa nám zmenil život na nepoznanie. Tak je to aj na trhu práce. Samotné firmy museli preskupiť svoj štýl podnikania do online. Ako to presne je? Ako sa vedia uplatniť ľudia 45 plus? A čo ženy po materskej? Aké sú celkovo trendy trhu práce pred treťou vlnou? Pýtala som sa Ivany Molnárovej, CEO Profesie.

Ivana, ako vnímate zmeny na trhu práce?

Zažili sme asi najväčšie zmeny na trhu práce v novodobej histórii. Mnohí zamestnanci už takmer rok a pol pracujú z domu. Toto si pred pandémiou mnohí nevedeli vôbec predstaviť. Rýchlo sa meniace podmienky zároveň ukázali, kto je skutočný líder a tiež, aké sú schopnosti firiem na prispôsobovanie sa. Riadenie, keď človek nedokáže plánovať dlhodobo, lebo netuší, aká bude situácia o mesiac, je veľmi špecifické. Mnohým zamestnancom na Slovensku boli tiež odhalené skutočné hodnoty firiem. Zároveň platí, že manažérske nedostatky sa v online dobe ešte znásobujú.

Keď som sledovala naše a svetové prieskumy, zaznamenala som, že lídri sa obávali najmä toho, že ľudia sa budú menej koncentrovať na prácu. Naše analýzy napokon ukázali možno až prekvapujúce výsledky. Zamestnanci sa dokážu z domu často koncentrovať ešte lepšie, ako z kancelárie. Ďalšie obavy boli v súvislosti s dopadom na pracovný kolektív a spoluprácu či schopnosti udržania firemnej kultúry.

To, čo sledujeme dnes, sú skôr individuálne situácie, ktoré zatiaľ nevieme jednoznačne vyhodnotiť. Zníženie sociálneho kontaktu s kolegami však, podľa môjho názoru, tiež znížila aj angažovanosť a potrebu ľudí robiť niečo navyše kvôli tímovej spolupráci.

Dá sa zvýšiť produktivita a efektívnosť v práci?

Aké sú teda trendy trhu práce pred treťou vlnou?

Situácia sa po druhej vlne úplne zmenila k opačnému extrému. V júni firmy uverejnili viac ako 29-tisíc pracovných ponúk, čo je najúspešnejší mesiac v 24-ročnej histórii Profesie. Júl priniesol viac ako 26-tisíc ponúk. Tiež môžeme konštatovať, že ide o najlepší júl, aký sme kedy zažili. Najväčší počet pracovných ponúk vidíme v obchode, výrobe, informačných technológiách či doprave, špedícii a logistike. Nezaostáva ani administratíva či ekonomika a financie.

V súvislosti s naozaj vysokým počtom nových ponúk aktuálne platí, že ľudia majú možnosť nájsť si prácu omnoho rýchlejšie, a to nielen v porovnaní s prvou či druhou vlnou pandémie, ale dokonca aj v porovnaní s obdobím, keď sme koronakrízu ešte nepoznali. Čo teda aktuálne sledujeme, je tiež zvyšujúca sa konkurencia medzi zamestnávateľmi, ktorí robia nábory. Vysoký počet nových možností logicky spôsobuje, že priemerný počet ľudí, ktorí sa ozvú na jednu ponuku na Profesii, klesol.

Počas druhého kvartálu platilo, že na jeden pracovný inzerát zareagovalo zhruba 15 ľudí, dnes je to aktuálne okolo 10 uchádzačov. Zároveň však treba poznamenať, že tu máme leto a vtedy si ľudia hľadajú prácu všeobecne menej. Skôr si to odkladajú na september.

Mnoho zamestnávateľov má však problémy so získaním novej pracovnej sily. Do problémov sa dostali napríklad firmy v oblasti cestovného ruchu. Nevýhodou tohto odvetvia je najmä to, že nevedia zaručiť istotu pracovného miesta. Z reakcií ľudí cítiť, že sa boja tretej vlny a opätovného zatvorenia prevádzok. Aktuálne platí, že na jednu pracovnú ponuku v tomto sektore zareaguje zhruba 11 uchádzačov. Veľmi ťažká situácia je aktuálne v informačných technológiách. Koronakríza nám v tomto sektore zvýšila počet pracovných ponúk.

Dopyt po IT špecialistoch, sa vzhľadom na väčšie využívanie online technológií vo firmách zvýšil. Uchádzačov je však naozaj veľmi málo. Počas druhého kvartálu zareagovalo na jednu ponuku práce v IT necelých 5 ľudí, dnes je to 3,6 uchádzača na ponuku. Naopak, keď sa pozrieme na to, kde chcú ľudia pracovať, tak najviac reakcií vidíme pri inzerátoch na prácu do tlmočníctva, administratívy, žurnalistiky, obchodu, ľudských zdrojov, vrcholového manažmentu a marketingu.

Trendy trhu práce pred treťou vlnou

Za posledné roky to mala dosť ťažké skupina ľudí po 45-ke a 50-ke. Zmenilo sa niečo?

Ako som už spomínala, trh práce sa za posledné mesiace výrazne otočil. Po prepadoch v počtoch ponúk dnes vidíme, naopak, rekordy. To, samozrejme, dostáva do väčšej výhody práve uchádzačov, naopak, zamestnávatelia sa musia viac prispôsobovať. Vyšším ročníkom určite pomáha, že firmy sú dnes opäť v situácii, že nemajú priestor na prieberčivosť. Oproti roku 2020 je tak pre nich trh práce zrazu omnoho priaznivejší. Dokazujú to aj štatistiky.

Vlani nám napríklad stúpol počet uchádzačov nad 45 rokov, ktorí sa zaujímali o prácu na dohodu. Je zrejmé, že to mohlo byť spôsobené práve tým, že keď si ľudia nevedeli nájsť prácu na trvalý pracovný pomer, skúšali všetko, čo sa dalo. Vlani si takto v období od mája do júla u nás vytvorilo životopis 550 uchádzačov vo veku nad 45 rokov, ktorí deklarovali, že hľadajú prácu na dohodu. Za rovnaké obdobie tohto roka klesol počet o takmer 30 percent.

Tu je zároveň dôležité poznamenať, že aj staršie ročníky potrebujú cítiť väčšiu istotu a nebyť odkázaní iba na to, že budú atraktívnejší pre firmy iba vtedy, keď bude viac ponúk. Všeobecne na Slovensku potrebujeme, aby sa firmy viac zaoberali tým, akú prax má daný človek a aký prínos vie dať firme, a nie na to, koľko má rokov. Vek by pre firmu nemala byť až taká relevantná informácia, omnoho podstatnejšie je, čo ten človek dokáže robiť.

Zvlášť ťažko skúšanou skupinou bývajú ženy po materskej. V dnešnej dobe je to často 2v1 – žena po 40-ke a po materskej zároveň. Vedia sa aj s ohľadom na vek, materskú dovolenku a pandémiu uplatniť? Majú sa na niečo extra pripraviť?

Tak ako som už spomínala. Pre skupiny uchádzačov a uchádzačiek, ktoré pociťujú na trhu práce isté znevýhodnenie, je dnešná situácia pozitívnejšia. Mamičkám a iným ľuďom, ktorí potrebujú predsa len omnoho väčšiu flexibilitu, pomáha, keď vidia, že pracovné ponuky vyzerajú zrazu úplne inak, ako tomu bolo v roku 2019. Stúpajú nám ponuky práce, ktoré už vôbec nepožadujú príchod na pracovisko. Z celej ponuky tvoria tieto inzeráty síce len 2,4 percenta, ale je to určite dôležitý trend, ktorý sledujeme, že prichádza.

Práca z domu - Trendy trhu práce pred treťou vlnou

Predtým tieto ponuky netvorili ani pol percenta. Zároveň treba povedať, že tu máme obrovský podiel inzerátov, ktoré ponúkajú mix práce z domu s prácou z kancelárie. Podmienky sa preto upravujú, uvidíme, čo prinesie nasledujúci čas. Aktuálne ale sledujeme, že firmy, ktoré nepovoľujú prácu z domu a chcú od svojich zamestnancov, aby navštevovali pracovisko, sa dostávajú do nevýhody, keď ľudia začínajú pokukovať po práci inde, kde im je povolené existovať flexibilnejšie.

Ako sa zhostili firmy možností na home office? Stalo sa to už súčasťou a trendom?

Mnohé firmy sa už nechcú vrátiť k systému úplného návratu do kancelárií. Vyzerá to tak, že budúcnosť je hybridná práca. To znamená pracovný mesiac, keď človek príde nejaké dni aj na pracovisko a nejaké dni odpracuje z domu. My osobne dokonca máme skúsenosť, že sa k nám hlásil kandidát, ktorý pracoval vo firme, ktorá ho nútila vrátiť sa k stopercentnej práci z kancelárie. On s tým však nesúhlasil, tak hľadal nové miesto vo firme, kde mu bude umožnený výber.

V Profesii majú ľudia slobodu. Môžu si vybrať, či sa im lepšie pracuje z domu, alebo z kancelárie. Niektorí chodia do práce, niektorí sú doma. Samozrejme, platí, že ak má oddelenie nejakú špecifickú poradu či iný dôvod, prečo manažér potrebuje, aby boli ľudia v kancelárii, tak to pracovník rešpektuje.

U nás vidíme aktuálne aj to, že mnohí zamestnanci sa dokonca vrátili späť do svojich rodných miest a pracujú odtiaľ. U nás je ten charakter práce taký, že sa to bez väčších problémov dá.

Aké sú trendy na trhu práce? V akej oblasti je dobré sa napríklad rekvalifikovať?

Minulý týždeň bola premiéra filmu Nová šichta. Profesia podporila toto dielo mediálnou účasťou na diskusii. Ja som bola z tejto snímky nadšená a myslím si, že film by mal byť povinný pre všetky zrelšie ročníky na trhu práce a taktiež pre všetkých ľudí, ktorí pôsobia v oblasti ľudských zdrojov a venujú sa náborom. Na konci boli čísla, že 800 miliónov ľudí vo svete čaká rekvalifikácia a, jednoducho, je fakt, že nám nepomôže nič iné, ako celoživotné vzdelávanie.

Pandémia, ale aj finančná kríza v roku 2008, ukázali, že najstabilnejším odvetvím sú informačné technológie. Tu, dokonca, sledujeme, že počet ponúk medziročne výrazne narástol. Je mi jasné, že nie všetci môžu a chcú pracovať v tomto segmente. Dôležité je však pochopiť, že učenie je celoživotný proces a na trhu práce, ktorý stále napreduje, bez tohto neuspejú ani staršie, ale ani mladšie ročníky.

O reskillingu a upskillingu sa teraz hovorí veľmi veľa a už dnes sledujeme, že v mnohých štátoch ide o témy, ktorým venujú veľmi veľa pozornosti. Pandémia urýchlila digitalizáciu o niekoľko rokov. Bohužiaľ, vidíme, že Slovensko nie je vôbec pripravené, toto je vec, ktorú treba neodkladne riešiť.

Keď som pripravovala rozhovor, tak som sa v našej skupine na FB spýtala, čo by chceli čitatelia vedieť. Pýtali sa aj na požiadavky v súvislosti s očkovaním. Požadujú firmy, resp. uprednostňujú očkovaných uchádzačov?

Medzi požiadavkami na zamestnancov v pracovných ponukách zmienky o požiadavkách na očkovanie nevidíme. Momentálne sú firmy šťastné, keď majú kvalitného uchádzača, ktorý je ochotný nastúpiť v stanovenom termíne. Prvoradými kritériami pre výber sú najmä odbornosť, povaha človeka a to, ako zapadne do kolektívu.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

 

Mohlo by vás zaujímať