Tlak na výkon v dobe korony

Stovky koučov sedia doma na zadku, aj keď by mohli pomôcť manažérom v kríze.

Pred pár dňami som urobila prvú debatu na Clubhouse. Išlo o príbeh tlaku na výkon, postavený na mojom rozhovore s predavačkou, ktorá sa preriekla a povedala mi, že musí blokovať rýchlo, lebo najpomalšie dostanú na konci mesiaca výpoveď a ona je samoživiteľka a má hypotéku.

Článok nájdete tu – KLIK

Urobila som preto na Clubhouse debatu a prizvala som do nej Janku Bernaťákovú a Luciu Schweizer z Beelong. Pripojili sa ďalší ľudia z publika a ja som sa rozhodla urobiť krátky súhrn.

Čo nám z debaty vyšlo?

Všetci diskutujúci do jedného súhlasili, že je hrozné a desivé, ak manažéri pristupujú k vedeniu ľudí na základe ( v tomto prípade až primitívneho) tlaku.

Tlak na výkon v dobe korony

Tlak na výkon v dobe korony

Tu je súhrn k situácii a aj náčrt riešení od Janky Bernaťákovej a Lucie Schweizer, ktoré sa diskusie zúčastnili.

Namiesto tlaku na výkon treba tlak uvoľniť

Krátkodobý stres nás vyhecuje k výkonu, ale dlhodobý stres výkon devastuje (aj človeka). Aj maratónci dobre vedia, že dôležité je vedieť bežať „pomaly“, aby neprepálili tempo, inak skolabujú. A my už vyše roka ideme maratón. Biznis „as usual“ neexistuje, aj keď sa mnohí manažéri naďalej tak správajú.

Home office prestal byť benefitom, a to, čo mnohí zamestnanci momentálne na home office zažívajú sa vôbec nedá porovnať s tou formou home office, ako sme ju poznali. Všetky tieto atribúty a množstvo ďalších, o ktorých sme diskutovali, majú jedno spoločné: Spôsobujú a prehlbujú dlhodobý stres.

Čo je to dlhodobý stres a na čo má vplyv?

Dlhodobý stres, úzkosť, existenčný strach nielen výkon znižujú, ale ešte aj zvyšujú chybovosť, riziko úrazov, chorobnosť… Príbeh s predavačkou môže kľudne skončiť tak, že pri snahe blokovať čo najrýchlejšie vyrobí manko – nielen že príde o prácu, ešte bude mať aj dlžoby. Navyše dlhodobý stres má vplyv aj na chorobnosť

Ďalšou veľmi dôležitou vecou je záujem, ako kľúčová kompetencia lídrov 21. storočia.  Platilo to samozrejme už pred krízou. Úspešnejší boli tí, ktorí vedeli dobre pracovať s ľuďmi v tíme. Teraz to platí ešte viac a schopnosť manažérov vnímať zamestnancov ako ľudí a nie je stroje, je absolútnym základom, ako toto obdobie prežiť. A predsa sa to vôbec nedeje.

Manažéri, ktorí skĺzavajú k tlaku namiesto vedenia by sa dali rozdeliť nasledovne:

– manažéri, ktorým chýbajú zručnosti viesť, inšpirovať a motivovať ľudí – vedia v zásade len kontrolovať a naháňať;

– aj by to chceli robiť inak, ale nemajú čas sa venovať ľuďom – aktuálne napríklad veľa ľudí nerobí nič iné, len vyrábajú reporty pre vedenie firmy, ktoré si každý deň vymyslí nejaký nový report, len preto, aby si vedenie obhájilo svoje teplé miestečka. Vzniká nám tu prakticky nová pozícia tzv. report manažér, ktorý nemá čas ani kapacitu viesť a podporovať ľudí vo svojom tíme. Ľudia sú tak ponechaní v priestore a starostlivosť o ľudské zdroje sa v mnohých spoločnostiach vytráca alebo vôbec neexistuje.

TOTO JE TEN SVET, KTORÝ KONČÍ! ROBENIE PRÁCE BEZ ZMYSLU už nie je in a ani nebude. Je jedno o akom pracovnom prostredí hovoríme. Už dávno vieme, že zvýšiť plat je krátkodobé riešenie. Dlhodobý udržateľný rast nie je možný bez ľudí, na ktorých sa môžeme spoľahnúť. LENŽE spoľahnúť sa znamená dôverovať, a dôvera nie je jednostranná veličina. Ak firma nedôveruje svojím zamestnancom, nedôverujú zamestnanci ani firme. A kam toto vedie, asi vieme všetci. Udržateľný rozvoj to zrejme nebude.

Čo na to hovoria výskumy?

Podľa Gallup výskumov, len 3 z 10 manažérov dokážu vytvárať motivujúce a produktívne prostredie. Nie je to žiadna raketová veda, sú to v podstate basic manažérske zručnosti – ako napr. vytvoriť také podmienky na prácu, aby ľudia mohli svoju prácu robiť dobre, odstraňovať prekážky a bariéry, ktoré im v tom bránia, všímať si silné stránky ľudí a prepájať ich s takými úlohami a agendami, aby mohli dávať zo seba to najlepšie.

Veľmi kľúčové je aj uznanie a pochvala za dobre odvedenú prácu (to je úplný základ), záujem o človeka ako človeka, nielen ako o výrobný prostriedok…

Samotní manažéri sú vystavení veľkému stresu a tlaku.

Vieme, že mnohí z nich sami prežívajú veľký tlak a nie je im v tom dobre. Teraz by viac ako inokedy potrebovali skúseného kouča, ktorý by im pomohol zvládnuť ťažké situácie a neprenášali by stres ďalej.

Ale rozvoj ľudí – školenia a služby koučov – bolo to prvé, čo firmy v kríze škrtli. Je to škoda, lebo podľa dostupných informácií, doma sedia na zadku stovky koučov a lektorov, ktorí teraz nemajú čo robiť, lebo firmy si ich neobjednávajú. A pritom sú to presne oni, ktorí majú nástroje, ako s týmito veličinami pracovať, ako ich zmierňovať a ako vhodným spôsobom motivovať a inšpirovať aj iných.

Záver

Otvorenie diskusie na túto tému je kľúčové. Otázkou ostáva či sa téma dostane tam, kde má. Ako hovorí staré príslovie, ryba smrdí od hlavy.

Dovolím si zakončiť myšlienkou z článku o predavačke:

Ľudia nie sú stroje. Mnohí už nevládzu. Každý jeden manažér, ktorý má možnosť ovplyvňovať dej vecí a procesov, by sa mal zamyslieť nad tým, čo sa môže stať, keď bude príliš veľa ľudí psychicky, fyzicky a finančne na dne…

Zažívate tlak na výkon? Napíšte mi na valachova@40plus.sk

Pripravila: Martina Valachová

Mohlo by vás zaujímať