fbpx
Sedavá práca vedie k degenerácii tela
PaedDr. Vlado Zlatoš, PhD. - Foto: PaedDr. Ľuboš Ďurdiak, PhD.

Sedavá práca vedie k degenerácii tela

Je pondelok ráno. Idete do práce. Sadáte do auta. Sedíte – trčíte v kolóne a cesta trvá hodinu. Zaparkujete na vyhradenom mieste len kúsok od výťahu. Presúvate sa. Výťahom samozrejme. Už len 10 krokov, ťuk na čip a šup do práce. Teda na stoličku.

Ak máte to šťastie, že ste freelancer, od stoličky doma vás delí iba pár krokov. Super, že? A sedíte a sedíte. Všetci ale vieme, že telo človeka nebolo stvorené na sedenie. Neprospieva nám to v mnohých ohľadoch. Ak chcete pri sedavej práci „nesedieť“, existuje riešenie. Vlado Zlatoš spolu s tímom ľudí vytvorili stoličku nestoličku. A sme radi, že sme ho mohli vyspovedať.

Vlado. Sedíme dlho a budeme ešte dlhšie. Vieme sa brániť?

Sedieť budeme čoraz viac a zatiaľ to nevyzerá, že by sa to najbližšej dobe zásadne zmenilo. Uvidíme neskôr čo sa stane po nástupe rôznych technológií, ktoré mnoho ľudí vytlačia z trhu práce [1].  Treba si však uvedomiť, že ak väčšinu dňa človek presedí, robí to X rokov, telo sa začína na toto sedenie adaptovať.

Stávame sa veľmi dobrí v sedení a akékoľvek ostatné pozície sa stávajú nepohodlné (včítane státia, či bežného pohybu). Pod touto adaptáciou si treba predstaviť rôznu mieru skrátenia a oslabenia svalov, zhoršenia mobility kĺbov, stratenia mnohých pohybových schopností (reflexy, elasticita, koordinácia, polohopocit, iné). A s tým prichádzajú aj rôzne prvé bolesti či varovné signály, ktoré mnoho ľudí ignoruje.

Niektorí začnú aktívne športovať (najčastejšie beh), no to je cesta k ešte väčším problémom. Rokmi usedená telesná schránka fyzicky zdegenerovala a je telesne zanedbaná. Začať niekoľkokrát do týždňa chodiť behať je veľmi zlý nápad. Prečo? Pretože tieto deformácie si človek ešte viac posilní a na povrch vďaka pohybu vyplávajú ďalšie skutočnosti, ktoré by v režime “iba sedenie” ešte zopár rokov nedali o sebe vedieť (nové bolesti a problémy). Nemáme sa teda hýbať?

Naopak máme, ale nemôžeme začať s takými komplexnými pohybovými vzormi, akým je napríklad beh, nebodaj crossfit, či iné moderné rýchlo kvasené trendy. Je potrebné začať pomaly odstraňovať nadobudnuté fyzické deformity najprv “iba” cez silovo-nápravné cvičenia. Preto odporúčame zveriť sa do rúk na začiatok odborníkom, ktorí vedia čo robia (iba výsledky sú referencia) a vyzbrojiť sa dostatočnou vytrvalosťou. Roky zanedbaná telesná schránka sa sama za pár týždňov neopraví.

Sedavá práca vedie k degenerácii tela. Zóna risku a pribúdajúci vek. Máme šancu uniknúť?

Existuje “zóna risku”, do ktorej sa s pribúdajúcim vekom dostáva každý. Ako deti sme v pohybe experti – doslova. Každý deň sa vystavujeme nekonečne rôznorodým gravitačným podnetom v rôznych smeroch i rýchlostiach. Práve gravitácia a schopnosť jej čeliť v tomto smere zohráva kľúčovú úlohu. Keď sledujete deti v pohybe, ide im takmer čokoľvek ľahko, elegantne, akoby bez námahy.

Sledujte pri tom istom pohybe človeka po 50-tke (ak je to vôbec pre neho možné) a je vám hneď jasné, že gravitácia je pre nich akoby nemilosrdnejšia. Nepohybujú sa už ako “pierko”, hoci kedysi ako deti to zvládali s rovnakým prehľadom. Nie je to preto vekom. Je to iba tým, ako klesá v živote človeka objem všestranného pohybu (viď graf).

Sedavá práca vedie k degenerácii tela Graf

Čo je dôležitejšie pohyb alebo výživa?

Ak ste niekedy uverili téze o tom, že výživa na 80% rozhoduje o vašom zdravotnom stave či estetických výsledkoch a pohyb len na 20% (alebo podobný príklad), tak vás sklameme. Pohyb pre naše ľudské telo zohráva podstatne väčšiu úlohu v otázkach zdravia či estetiky, ako čokoľvek iné. Ak sa pýtate samých seba kam odišla vaša krásna postava, ktorú ste mali v mladom veku, určite ste si súbežne všimli, že spolu s ňou odišla aj vaša fyzická zdatnosť (žeby tá išla preč prvá?).

Vaša kedysi dávno fyzicky zdatná kostra, svaly, šľachy, kĺby či úpony boli podstatne lepšie adaptované na gravitačné preťaženie ako dnes. Napodobnite tento stupeň fyzickej zdatnosti a všetko čo ste mali kedysi, budete mať aj dnes. Teda v prípade, že ste to s tou nečinnosťou neprehnali a nie ste hlboko pod zónou risku (vysoký stupeň fyzickej degenerácie). V momente, ako si dáte veľkú “gravipauzu” [2] (podobné ako menopauza u žien), čiže dáte si oddych od gravitácie sedavým spôsobom života, tak sa začínajú diať “veľké” a nepekné veci.

Áno, už to dobre chápete, nastáva rôzny stupeň fyzickej degenerácie. Jej výška sa odvíja od stupňa vašej nečinnosti. Teraz jasnejšie chápete fakt, že nie strava či iné modality sú tak dôležité ale vaša schopnosť “komunikovať” s gravitáciou = váš stupeň fyzickej zdatnosti.

NESEDA - farebné verzie
NESEDA – farebné verzie

Čo mám robiť, keď celý deň musím presedieť v práci a nemám na výber?

Toto je veľmi dobrá otázka, na ktorú sme našli odpoveď aj vďaka projektu NESEDA. Na prvý pohľad čudná a drahá stolička, ktorá vyzerá ako mimozemšťan s fajn dizajnom. Ale stolička Neseda nie je o sedení ale naopak nesedení [3]. A hoci toto je stoličky pre dynamické sedenie (striedanie rôznych polôh), my nepredávame “stoličky”. My tvoríme zdravšie pracovné prostredie (kultúru), v ktorom je bežné i normálne sa hýbať počas pracovnej doby.

Voláme to pohyb za no-extra-time. Je to jeden zo spôsobov ako zavádzať kultúru pohybu aj do nášho pracovného života bez toho, aby sme sa museli každú hodinu prepotený sprchovať. Prečo nám to treba? Preto, aby sme sa vyhli zóne risku, z ktorej už nemusí byť návratu. Aj pomocou stoličky vo firmách vytvárame prostredie bohaté na pohybové príležitosti pre tých, ktorí pochopili dôležitosť tohto problému.

Inštalujeme rôzne prvky pre pohyb priamo do firmy (hrazdy, kruhy, rebriny) a učíme ľudí ako sa v práci bezpečne hýbať aby sa nezranili a svoj stupeň fyzickej zdatnosti kúsok po kúsku budovali aj počas pracovnej doby. Mnohí ľudia preceňujú vplyv fyzického tréningu. Myslia si že pár tréningov do týždňa ich zachráni. Ak človek presedí viac ako 8 hodín za deň, nezachráni ho ani tvrdý tréning každý jeden deň.

Naopak ľudia podceňujú drobné pohybové podnety, ktorých kumulačný efekt v rámci roka spôsobí že za 365 dní tonizačného pohybu z vás bude úplne iná osoba. Z obrázku je pochopiteľné čo všetko sa dá realizovať ako pohyb za no-extra-time, aby sme naše telo “vyživovali” takým pohybom, ktoré nás opäť skamaráti s gravitáciou.

Sedavá práca vedie k degenerácii tela Extra No Time

Čo ak je fyzická degenerácia iba nový vágny pojem ktorý má ľudí strašiť a predávať stoličky?

Fyzická degenerácia je niečo, čo vieme elegantne odmerať. V rámci komplexných služieb ktoré v projekte Neseda ponúkame vieme prideliť SKÓRE rizikovosti nie len pracovnému prostrediu, ale aj jednotlivcovi, ktorý v tomto prostredí pracuje. Treba si uvedomiť, že my sme produktom prostredia, v ktorom trávime najviac času. V práci je to “iba” 1/3 života. Zlá správa je, že dnes je bežné že žijeme a pracujeme v prostredí, ktoré je chudobné na pohybové možnosti a naopak bohaté na nevýživné (priamo toxické) kalórie.

Priam ideálny koktail pre nadváhu, obezitu, metabolické ochorenia a rôzne zdravotné komplikácie. Zdravý človek sa stáva raritou a exotom. Ak by ste potrebovali vedieť váš stupeň fyzickej degenerácie, radi otestujeme váš stupeň fyzickej zdatnosti, odmeriame % podkožného tuku, preveríme základné biochemické parametre, odmeriame stupeň metabolického zdravia a ďalšie parametre, ktoré objektívne poukážu na dnešný zdravotný stav (alebo naopak stupeň fyzickej degenerácie).

Zozbierame dáta v bode A a môžeme ich porovnávať v čase s bodom B, kam si želáte sa prepracovať či už ako jednotlivec či celá firma. Dáva vám takáto vízia zmysel?

Sedavá práca vedie k degenerácii tela Zber dát

Preto veríme, že INOVÁCIA nie je o slovách ale činoch. BUDÚCNOSŤ pracovného prostredia nie je pasívna či reaktívna, ale dynamická a PROAKTÍVNA. Projekt NESEDA prináša ZMENU do pracovného prostredia, poradia priorít a VZOROV správania sa. Nasledovné obrázky vás možno taktiež inšpirujú konať ešte dnes.

Vízia o pracovnom prostredí s NESEDA

VÍZIA A SEN O FIREMNEJ KULTÚRE

Predstavujeme si, ako jedného dňa bude úplne normálne vo firme chodiť BOSÍ (barefoot), pracovať v hlbokom DREPE (squat) alebo rúčkovať cestou na WC (pohyb za no-extra-time). Bude bežné VISIEŤ a pritom sa zhovárať s kolegami počas prestávky. Bude normálne mať k dispozícii hodiny POHYBU v pracovnej dobe a nikto sa nebude čudovať, prečo robíte STOJKU o stenu.

Debata na KÁVE bude prebiehať vo vise (hrazda), počas PORADY bude každý sedieť v úplne inej polohe (neseda) a PRESTÁVKU vyplníte cvičením na kruhoch. V takejto kultúre sa potom už viac nemusíte starať o svoje zdravie, pretože prostredie v ktorom pracujete a žijete prirodzene zdravie PODPORUJE cez kolektívne správanie.

Sedavá práca vedie k degenerácii tela - Vízia o pracovnom prostredí s NESEDA

Byť ZDRAVÝ je jediná dlhodobo udržateľná cesta ako produkovať skutočné a spoločensky prínosné HODNOTY (vaše firemné poslanie). Veríme, že múdry človek sa neusiluje za každú cenu o to aby zbohatol. Usiluje sa o to, aby priniesol niečo UŽITOČNÉ pre druhých, čo mu energiu v podobe peňazí zaistí ako dôsledok. Usiluje o spoločenské blaho, pretože iba tak sa dá merať pocit šťastia a vykonanej práce, ktoré človeka napĺňa a baví. Ste súčasťou tohto inovatívneho hnutia? Akú akciu môžete vykonať ešte dnes?

Za rozhovor ďakujeme PaedDr. Vlado Zlatoš, PhD.

Titulná foto: PaedDr. Ľuboš Ďurdiak, PhD.

-v-

——

Odporúčaná literatúra:

[1] Yuval Noah Harrari: Homo Deus, Stručná história zajtrajška

[2] Joan Vernikos: Sitting Kills, Moving Heals: How Everyday Movement Will Prevent Pain, Illness, and Early Death — and Exercise Alone Won’t

[3] www.neseda.com

Mohlo by vás zaujímať…

Podcast Magazínu 40PLUS na Anchor

Víkendový Reštart Tela a Mysle | Wellness Hotel Kontakt