Prvý dojem: Umenie zapôsobiť v zlomku sekundy

Prvý dojem: Umenie zapôsobiť v zlomku sekundyPrvý dojem: Umenie zapôsobiť v zlomku sekundy

Všetci to poznáme. Vstúpime do miestnosti, stretneme niekoho nového a zrazu cítime, že sme jeho zrakom od hlavy až po päty „skenovaní“. Očami, intuíciou, dokonca možno aj podvedomím. Nepríjemné na tom celom je, že na prvý dobrý dojem máme len niekoľko sekúnd. Avšak, práve tieto sekundy môžu rozhodnúť o všetkom – o tom, či vás budú rešpektovať, či získate nového obchodného partnera alebo či niekto vôbec prejaví záujem vypočuť si váš nápad.

Ako teda urobiť dojem, ktorý bude nezabudnuteľný? Aké faktory to ovplyvňujú a ako to súvisí s výdobytkami modernej doby? Prekvapivo, viac, než by ste čakali.

Intuícia rozhoduje rýchlejšie, než stihnete pozdraviť

Výskum z Princetonskej univerzity hovorí jasne: váš mozog si o druhej osobe vytvorí prvý dojem už za 0,1 sekundy. Áno, desatina sekundy – ešte rýchlejšie, než by ste mohli povedať „dobrý deň“. Toto intuitívne hodnotenie sa opiera hlavne o vizuálne dojmy, ako je oblečenie, držanie tela či mimika.

Napríklad ak prezentujete nový produkt, dôraz na vizuálne prvky je kľúčový. Tak ako dokáže špeciálny rezací ploter dodať konkrétnemu produktu precízne a profesionálne krivky, aj vaše oblečenie, úprava a celkový vzhľad sú prvou vecou, ktorú si ľudia všimnú.

Investujte preto do správnej prezentácie a uvidíte, že pozitívne výsledky sa dostavia. Atraktívny prejav je nevyhnutný, pretože váš vzhľad alebo vzhľad vašej práce je prvým signálom, ktorý druhá strana vníma.

Reč tela hovorí hlasnejšie než slová

Podľa odborníkov na neverbálnu komunikáciu, prvé štyri sekundy stretnutia určujú až 65-70 % toho, aký dojem zanecháte. Je to všetko o gestách, mimike a postoji. Napríklad široký úsmev naznačuje otvorenosť, kým prekrížené ruky môžu evokovať obranný postoj.

Ak teda zastupujete firmu, ktorá sa zaoberá zodpovednými špedičnými službami, o spoľahlivosti nestačí len hovoriť – musíte ju aj ukázať. Sebavedomé gesto, istý hlas a upravený vzhľad posilnia dojem, že vaša služba je rovnako dôveryhodná, ako ju prezentujete!

Váš hlas a tón dokončia dielo

Aby sme zanechali naozaj dobrý dojem máme podľa odborníkov žalostne málo času. Počas tohto úseku ľudia venujú pozornosť nielen vášmu vzhľadu, ale aj hlasu a tomu, ako hovoríte.

Predstavte si, že predávate krásne vyzerajúci produkt, ktorý sa k vám dostal vďaka veľmi obľúbenému a výhodnému importu z Číny a zodpovednej logistike, no neviete zaujať tónom hlasu, takže riskujete stratu pozornosti. Hlas by mal byť pokojný, ale istý, a intonácia by mala zdôrazniť, čo je dôležité – najmä pri komunikácii kľúčových hodnôt, ako sú kvalita a spoľahlivosť.

30 sekúnd: Posledná šanca, počas ktorej môžete zaujať

Ak máte šťastie, niekto vám venuje až 30 sekúnd na to, aby ste ho presvedčili. Tento čas by ste preto mali využiť efektívne. Tu vstupuje do hry kombinácia všetkého, čo sme spomenuli: váš vzhľad, reč tela, tón hlasu, ale aj slová.

Nech už ide o osobné stretnutie, obchodné rokovanie alebo prezentáciu produktu, na prvý dojem máte vždy len niekoľko sekúnd. Ak sa na tento čas ale vždy dobre pripravíte – upravený vzhľad, sebavedomá reč tela, premyslené slová a dôraz na detaily – tak šanca na úspech sa znásobí.

A pamätajte, najlepší dojem spravíte, keď dokážete spojiť kvalitu s dôveryhodnosťou. Na to sa predsa nikdy nezabúda.

Zdroj obrázka: Atstock Productions/adobe.stock.com

-Infoservis-

Mohlo by vás zaujímať