Prišiel vám list z plynární? Pozor, NEdoplatok mohol byť vypočítaný iba intuitívne.

Prišiel vám list z plynární? Pozor, NEdoplatok mohol byť vypočítaný iba intuitívne.

Dovoľujem si vás informovať o spôsobe, akým pristúpil náš dodávateľ plynu k vyúčtovaniu za plyn. Možno sa v tom nájdete a ušetríte si stres a nervy.

Dnes sme dostali list z plynární. Otvorila som ho a nestihla som sa čudovať. Aj keď sme cez zimu nemíňali a vykurovali sme kombinovane, výška nedoplatku bola vysoká. Nešlo mi to do hlavy. Na základe nedoplatku, samozrejme, iniciatívne zvýšili aj zálohy na plyn.

Preto som zavolala do Innogy…

Po absolvovaní potrebných overení sme sa dostali k veci. Prišli moje všetečné otázky. Spýtala som sa či boli odpisovať plyn alebo či účtovali urobili len tak odhadom. Intuitívne. Lebo inak mi to nevychádzalo. Krátke ticho prerušil hlas operátorky, že odpisovať neboli. Moja ďalšia otázka smerovala veľmi priamo: „Ako teda viete, že máme, resp. budeme mať nedoplatok?“ Odpoveď ma šokovala. Chceli sa vyhnúť nášmu nepríjemnému prekvapeniu a prípadnému nabúraniu rozpočtu, preto nám poslali list, aby sme zaplatili (nimi vymyslený) nedoplatok v tvoch splátkach. Skrátka, aby sme neutrpeli šok, keď príde k vyúčtovaniu.

Ohľaduplnosť či kalkul?

Áno, viem, že sme boli dva roky vedení k noseniu respirátorov, dokonca aj v exteriéri a ľuďom sa nedokysličoval mozog. Iba toto môže ospravedlniť kalkul tejto spoločnosti voči svojim klientom. Počítajú s tým, že nám nedopína.  Inak si to neviem vysvetliť.

Pani ma požiadala o stav plynomeru. Keď sme jej ho nadiktovali, nastala malá pauza. Potom prišla zaujímavá informácia. „Podľa stavu plynomeru budete mať napokon preplatok“, pani Valachová. Neverila som vlastným ušiam.

A koľko je ten preplatok? Suma preplatku bola o 100% vyššia, ako ich vyúčtovaný vymyslený nedoplatok.

Suma sumárum, spoločnosť chcela odo mňa stovky Eur navyše…

Je to jednoduchá matematika. 140 € už dodávateľ má (to je môj preplatok, na ktorý prišli vďaka môjmu telefonátu) a chceli ďalších takmer 80 € ako NEdoplatok. Intuitívny nedoplatok. Mali by teda odo mňa navyše 220€ do augusta a plus ďalších 80€ za intuitívne zvýšené zálohy, ktoré už aj zrealizovali a oznámili mi, že mi pošta strhne viac, pretože už to nahlásili. Bodka.

Myslela som si, že sa mi sníva. Niekto chce mojich 300 € vopred. Len tak. Pôžička bez úrokov. Jasné, že potom by mi to raz vrátili. Ale. Čo ak by sa to stalo niekomu, kto je s rozpočtom len tak tak (čo dnes vôbec nie je výnimočné) a takýto človek by v domnení, že nemá peniaze, nezaplatil dieťaťu tábor? Alebo by sa mu pokazila pračka a musel by si zobrať spotrebný úver? Ďalšie situácie z reálneho života v dobe cválajúcej inflácie ani nejdem otvárať! A len tak zľahka sa pýtam. Je takéto narábanie s dôverou a peniazmi klienta právne možné?

Pikoška na záver…

Na záver listu mi ešte napísali, že:  výšku platieb sme vám nastavili my.

Keby to nebolo trúvalé a drzé, človek sa aj zasmeje. Ak aj vám chodia takéto listy, zavolajte poskytovateľovi. Možno to nie je tak, ako si myslia. A možno máte preplatok a nie nedoplatok. Preverte si to skôr, ako chytíte stres a zaplatíte.

Aké skúsenosti máte vy?

Martina Valachová

Zdroj foto: Freepik.com

Mohlo by vás zaujímať