fbpx

Pije vám šéf krv? Zviera vám v nedeľu večer pri pomyslení na prácu žalúdok? Takto to zmeníte…

Aj vám pije váš šéf krv? Zviera vám v nedeľu večer žalúdok? Dobrá správa je, že nemusí…

Manažér nemá poberať plat za to, že dokáže ľudí nahnať do zasadačky alebo že kontroluje dochádzku! To, čo dnes vo firmách zúfalo potrebujeme, sú lídri a nie dozorcovia s titulom manažér.

Súhlasíte s úvodnými vetami? Mňa veľmi oslovili. Asi ste sa počas života stretli s rôznymi manažérmi. Mne sa dosť často stávalo, že to boli ľudia, ktorí sa v slovenských podmienkach dostali k funkcii rôznorodo. Keď som sa na to nemohla dívať a v nedeľu večer som dostávala kŕče do brucha, radšej som vždy odišla.

Neviem, aké skúsenosti máte vy. Či ste zotrvali vo firme, aj keď si o manažérovi myslíte svoje. Ale dobrá správa je, že NEMUSÍTE. Dnes už existuje niekoľko spôsobov, ako môžete pracovať na rôznych projektoch a nemusíte mať nad sebou niekoho, koho nápady a postupy vám pijú krv. A to doslovne.

Rozhodla som sa preto vyspovedať Naďu Roštek, ktorá spolu s Luciou Schweizer a Zuzanou Lešovou pripravili miesto, kde sa môžu stretnúť všetci ľudia, ktorí už nechcú byť zamestnaní a zároveň chcú odovzdať svoje skúsenosti na projektoch. Je to aj výzva pre firmy, ktoré hľadajú skutočných expertov a nie „dozorcov“… Práca na voľnej nohe a homeoffice sú budúcnosť

Naďa, ty aktuálne pracuješ od mora. Ako sa to dá a čo konkrétne robíš? Podeľ sa s nami. Je čo závidieť? 

Srdečne pozdravujem z maltského ostrova Gozo. Presťahovať sa na nejakú dobu na Maltu bol náš sen odkedy máme našu dcéru Tamarku. Na dobré veci musí dozrieť čas a tak to bolo aj v tomto prípade. Pomohla aj pandémia, mne do seba zacvakli niektoré veci, ktoré už dozrievali dlhší čas, a tak som korporátnu kariéru vymenila za home office.

V mojom prípade to nebol útek od šéfa, ktorý by mi pil krv, ale skôr ma naplno dobehla taká tá fáza života, s ktorou sa nejakým spôsobom vyrovnáva väčšina ľudí niekedy po štyridsiatke. Začala som si uvedomovať, ako veľmi rýchlo plynie čas a chcela som pracovať menej a mať viac času nielen na svoju rodinu, ale aj sama na seba. A pandémia bola takou poslednou kvapkou uvedomenia.

Tak ako som spomenula, priamo z Goza sa podieľam na príprave online platformy FlexiExpert.com, ktorá bude vytvárať priestor pre flexibilné uplatnenie sa skúsených špecialistov. Okrem tohto projektu sa tiež venujem konzultáciám pre klientov, píšem blogy o živote a práci z domu a na diaľku a vôbec o výzvach tejto doby.

Nedávna doba nás naučila na home office. Myslíš si, že je to prvý krok aj k flexi práci?

Áno, presne to si myslím. Práve pandémia a robustný presun ľudí na home office, prakticky zo dňa na deň a bez prípravy, ma inšpiroval k tomu, aby som o tom napísala e-book Home Office nie je za trest, v ktorom sa práve delím o svoje skúsenosti s prácou z domu a na diaľku. Aby som pomohla zvládať prácu na home office aj za podmienok, ktoré sú obzvlášť náročné – všetci doma pokope 24 hodín denne, home office prekladaný online školou, varenie, domácnosť a obmedzený životný priestor v lockdowne. A to všetko bez svetla na konci tunela.

Prečo je práca na voľnej nohe a homeoffice podľa teba budúcnosť?

Môj e-book je taký sprievodca tým, ako zvládnuť home office, zároveň som sa v ňom snažila inšpirovať a ukázať benefity, ktoré nám môže práca z domu priniesť do života a to je presne tá flexi práca. Home office však bude cestou k flexi práci len vtedy, keď porozumieme tomu, že práca z domu nie je len práca na inom mieste, ale je to úplne iný spôsob práce. Nestačí skrátka zobrať laptop pod pazuchu a pracovať tak ako v kancelárii, od 9 do 17.

Skutočný benefit práce z domu je v tom, že si prácu počas dňa môžem rozdeliť do viacerých blokov, počas ktorých vždy robím na určitom type úloh. Viem tak byť oveľa viac efektívna a zároveň nemať ten pocit, že celý život trávim (doslova v oboch významoch slova) v práci.

Samozrejme, že freelancer – teda ten, čo pracuje na voľnej nohe, má väčšiu flexibilitu v tom, ako si prácu rozdeliť a naplánovať, než zamestnanec, na ktorého sú kladené požiadavky na dostupnosť v určitom čase. Ale aj v takomto prípade sa to dá. A o tom presne je môj e-book. Ako na to.

https://nadarostek.com/ebook-homeoffice/

Veľa manažérov neverí zamestnancom, keď pracujú z domu. Firmy nasadzujú rôzne sledovacie zariadenia. Ako sa na to dívaš?

Z môjho pohľadu je to veľké zlyhanie manažmentu a veľa vypovedá o kultúre spoločnosti a o prístupe k ľuďom. Som presvedčená, že investícia do rôznych sledovacích zariadení je naozaj zlou investíciou. A, navyše, nie malou. Keby firmy radšej tieto prostriedky venovali na to, aby podporovali ľudí v tom, ako z domu efektívne pracovať, ako svoju prácu zdieľať a evidovať a ako aj na diaľku spolupracovať, žiadne sledovanie by ani nepotrebovali.

Doba sa zásadne zmenila a na stráženie skutočne stačí dozorca. Vo firmách však potrebujeme lídrov. Lídrov, ktorí ľudí budú viesť a podporovať, nie riadiť a kontrolovať. Žiaľ, častokrát platí, že ryba smrdí od hlavy.

Kvalitní lídri firmu, v ktorej vládne kultúra dozorcov, opustia, pretože ich to bude ubíjať a nedá sa stále bojovať s veternými mlynmi. A nahradia ich opäť len manažéri – dozorcovia, ktorí do takejto kultúry zapadnú. A nič sa nezmení, je to začarovaný kruh. Odtiaľ treba odísť.

Myslíš, že práca na voľnej nohe a homeoffice, resp. flexi práca je trend a budúcnosť?

Osobne o tom vôbec nepochybujem. Ale určite to nebude zo dňa na deň. Dnes má veľa ľudí mylne vnímaný home office cez optiku pandémie a obmedzení, ktoré s ňou boli spojené. Častokrát sa tie negatíva pripisujú home office, hoci sú to dôsledky a obmedzenia spôsobené pandémiou. Home office za štandardných podmienok neobmedzuje, naopak, poskytuje veľké možnosti prispôsobiť a zladiť svoju prácu a osobný život. Umožňuje rešpektovať našu životnú situáciu, v ktorej sa nachádzame. Poznáme to ako work/life balance.

Po únavných mesiacoch pandemickej práce z domu sa niektorí doslova tešia nazad do kancelárií. Ja som však presvedčená, že toto nadšenie nepotrvá dlho. Príde vytriezvenie. Po ceste do a z práce si opäť uvedomíme, koľko času strácame dochádzaním. Docvakne nám, že to, čo nás na home office najviac vyčerpávalo a obmedzovalo, bola vlastne pandémia, nie práca z domu. No a svoje urobí aj spomienkový optimizmus.

Som presvedčená, že tlak na flexi prácu bude enormný. Pandémia nám zatriasla základnými istotami a ukázala, ako sa všetko môže zo dňa na deň zmeniť. Veľa ľudí si začína uvedomovať, že nechcú pracovať od rána do večera, že sú aj iné dôležité veci v živote.

A práve zvládnutie umenia, ako pracovať z domu, je cestou k flexi práci. A teraz je ten čas, ktorý by sme mali využiť na to, aby sme sa naučili ako z home office vyťažiť čo najviac pre seba a svoj životný štýl, v ktorom sa budeme cítiť spokojne.

Práca na voľnej nohe a homeoffice

Vy ste vyvinuli zaujímavú platformu. O čo konkrétne v blindspot ide?

Blindspot je spoločnosť, v rámci ktorej spolu s Luciou Schweizer a Zuzanou Lešovou pracujeme na projektoch, ktoré majú jedno spoločné – pomáhajú odhaľovať tzv. slepé miesta. Napríklad vo firmách sú to problémy, ktoré firmy nedokážu efektívne riešiť pre takzvanú prevádzkovú slepotu, ktorá vám zvnútra organizácie nedovolí vidieť mimo zaužívané postupy. Podľahnete spoločnému videniu sveta, čo však nemusí odrážať realitu.

S tým dokáže veľmi efektívne pomôcť online platforma Flexiexpert.com. FlexiExperti, ako špecialisti, vedia prísť s riešeniami, ktoré možno nikto vo firme nevidí, ale oni existujú. A vďaka svojim skúsenostiam a expertíze sa FlexiExpert vie vo firme prakticky ihneď zorientovať a naskočiť do rozbehnutého vlaku a prinášať tie riešenia od prvého dňa.

Pre FlexiExpertov je práve flexibilita v práci aj v živote podstatná a dôležitejšia ako zdanlivé istoty zamestnania. Flexibilita v tom kedy, koľko, ako a pre koho chcú pracovať. Preto budú spolupracovať s klientmi na komerčnom základe, nie ako zamestnanci, ale ako partneri.

Klienti, väčšie či menšie firmy alebo korporácie, získajú možnosť najať si FlexiExperta na takú dobu, ako budú potrebovať a s presne takými skúsenosťami, aké im v internom tíme chýbajú. Môžu vďaka nim vytvárať inovatívne projektové tímy alebo zabezpečiť zastupovanie svojich kľúčových zamestnancov, napríklad počas rodičovskej dovolenky, dlhodobej PN-ky a pod.

Budú si, podľa teba, musieť firmy zvykať na to, že ak budú hľadať kvalitu, tak využitie flexi práce ich neminie?

Som o tom presvedčená. Demografia nepustí. Aktuálne avizované kroky ministra financií na jej prelomenie ma nepresvedčili, že by sa to mohlo zmeniť. Treba sa pripraviť na to, že budeme pracovať dlhšie, do neskoršieho veku. Žiadne umelé nastavenie veku odchodu do dôchodku to nezmení. Aby sme to však zvládli, tak fyzicky, ako psychicky, budú sa musieť podmienky na prácu zmeniť a viac prispôsobiť našim potrebám.

Budeme, skrátka, potrebovať oveľa viac flexibility. A pokiaľ nechceme pracovať viac, ale, naopak, menej, budeme musieť pracovať efektívnejšie. A cestou tak k vyššej flexibilite, ako aj efektívnejšej práci, môže byť práve aj home office. Len treba vedieť, ako na to.

Naši rodičia boli generáciou čakajúcou na dôchodok. My, a o to viac naše deti, budeme chcieť ten „dôchodok“ zakomponovať do svojho každodenného života. Prispôsobovať to, ako a koľko pracujeme, aktuálnej životnej situácii a nie naopak. Mať čas, priestor a prostriedky užívať si život naplno každý deň. A na to víkendy, sviatky a 25 dní dovolenky za rok nestačia. Toto je jedna z dobrých vecí, ktorú nám tu zanechá pandémia. Aj keď si to možno ešte teraz neuvedomujeme. Všetko zlé je totiž aj na niečo dobré.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Na tému SLOBODA V PRÁCI som robila rozhovor aj s Lucie Schweizer. Vypočuť si ho môžete priamo tu:

Mohlo by vás zaujímať