fbpx

Porazte nepriateľa, ktorý neberie ohľad na váš vek ani pohlavie

Porazte nepriateľa, ktorý neberie ohľad na váš vek ani pohlaviePorazte nepriateľa, ktorý neberie ohľad na váš vek ani pohlavie

Stres je prirodzenou reakciou nášho tela na výzvy a je súčasťou nášho každodenného života. Znamená  tlak a napätie, ktoré sú pri krátkodobom pôsobení a dosahovaní optimálneho výkonu do určitej miery nápomocné. Po krátkej relaxácií sa ho dokáže organizmus dokonca aj sám zbaviť. Pokiaľ máme stresu v tele priveľa a dlho, jeho odbúranie je oveľa náročnejšie a nie vždy bez následkov na naše zdravie.

Ak sa chcete takýmto dopadom stresu vyhnúť, je dôležité vedieť, aké sú jeho prvé príznaky. V stresových situáciách majú ľudia tendenciu nevnímať, a preto sú príznaky stresu a preťaženia často ignorované, prehliadané alebo dokonca nesprávne interpretované.

Aby sa vám to nestalo a vedeli ste, kedy je najvyšší čas stres odbúrať, máme tu  pre vás prehľad jeho najdôležitejších príznakov a zvládania.

Nepodceňujte prvé príznaky stresu

Prvými  príznakmi psychického stresu sú neustála nervozita, napätie a únava, ako aj problémy so sústredením. Fyzické príznaky stresu sú zasa nespavosť, nočné prebúdzanie a škrípanie zubov, ako aj bolesti hlavy. Pre stres je charakteristická aj strata chuti do jedla.

Ak ste obzvlášť náchylní na stres, mali by ste prijať opatrenia, ktoré na jednej strane posilnia a ochránia vaše nervy a na druhej strane vrátia váš metabolizmus do rovnováhy.

Aby ste stres odbúrali a natrvalo ho zvládli, určite by ste mali zvážiť niekoľko nasledujúcich možných východísk zvládania stresu.

Pomôžte si športom

Šport je účinným prostriedkom na zvládanie stresu a ponúka vám veľa možností: či už beh alebo prechádzky v lese, bicyklovanie, plávanie, fitness alebo gymnastika. Ideálne  množstvo pohybu je okolo 30 minút denne,  najlepšie vonku a na dennom svetle.

Fyzická rovnováha je dôležitá pre váš každodenný život, aby ste si vyčistili hlavu a znížili stres. Ak si nemôžete tento typ aktívneho relaxu z rôznych dôvodov dovoliť, využite na odbúranie stresu príjemné prostredie v blízkosti domu pod pevnou pergolou.

Dbajte na zdravé stravovanie

Zdravá  potravina na nervy  je  palivom pre ľudský organizmus a dobrým prostriedkom proti stresu. Výživou môžete výrazne ovplyvniť svoj fyzický a duševný výkon.

Dobrým základom pevných nervov je pestrá a zdravá strava s dostatočným príjmom tekutín. V stresových situáciách by ste sa mali spoliehať na potraviny ako celozrnné výrobky, strukoviny, orechy a čerstvú zeleninu či ovocie. Niektoré z nich patria aj k základným potravinám, ktoré si vaše telo premieňa na základné stavebné prvky.

Nájdite si čas na koníčky, rodinu a priateľov

Okrem práce a každodenného stresu sa často zanedbáva rodina, priatelia a koníčky. Veľa ľudí sa preto snaží všetky voľnočasové aktivity, na ktoré cez týždeň nemali čas, vtesnať do najbližšieho víkendu a zabudnúť na oddych a relax.  Ale nahradiť stres v práci alebo v každodennom živote  „stresom vo voľnom čase“ tiež nie je dobrou alternatívou. Vo voľnom čase nie je dôležité, koľko toho dokážete, ale či robíte veci, ktoré vám prinášajú radosť. Tak sa skúste sa o tom v príjemnom relaxačnom kresle presvedčiť.

Doprajte si dostatok spánku

Okrem fyzickej aktivity a zdravého stravovania v strese je dôležitý aj ďalší bod:  dostatok spánku pre vaše telo a rovnováhu. Pracujúci človek potrebuje dostatok spánku, napríklad aby si udržal svoju produktivitu počas dňa. Zdravý spánok tiež pomáha znižovať hladiny kortizolu.

To, koľko spánku vaše telo na to všetko potrebuje, sa líši od človeka k človeku a závisí okrem iného od vášho veku. V stresových situáciách by ste mali predovšetkým počúvať svoje telo a dopriať si oddychové obdobia. Vy predsa najlepšie poznáte svoje vlastné telo a viete, koľko spánku vám prospieva.

Ak sa vám zaspať nedarí, je potrebné navodiť atmosféru, v ktorej vám môžu pomôcť závesy, žalúzie, rolety alebo moderné markízy.

Schlaďte sa

Ťažko uveriteľné, ale  studená voda skutočne pomáha proti stresu.  Navyše sa ľahko používa a dá sa aplikovať do praxe takmer kdekoľvek. Ako to funguje? Nechajte si  počas stresu chvíľu tiecť po zápästiach studenú vodu alebo si dajte pár kvapiek za uši a napätie sa pomaly uvoľní.

Zdroj obrázka: Billion Photos/Shutterstock.com

Mohlo by vás zaujímať