fbpx
Oživila zabudnuté remeslo brkového výšivkárstva

Oživila zabudnuté remeslo brkového výšivkárstva

Rozhodla sa oživiť zabudnuté remeslo a začala sa venovať brkovému výšivkárstvu.

Dnes sa Petra Steiner, pod značkou FEDERTANZ venuje umeleckému brkovému výšivkárstvu naplno. Ako sama hovorí: „Vždy sa oplatí ísť za svojimi snami!“

Petra, ako a kedy vám skrsla myšlienka po prvýkrát zobrať do rúk brko?

Bolo to už takmer pred šiestimi rokmi, keď sa mi do rúk dostala náhodou kniha s názvom : Umenie československého ľudu. Aj keď náhody vlastne neexistujú.

Dá sa popísať proces? Stačila jedna kniha? Alebo ste hľadali aj inde?

Ako som už spomenula, prvou inšpiráciou mi bola hore uvedená kniha a následne som začala v rôznych antikvariátoch zháňať ďalšiu odbornú literatúru. Step by Step všetko krásne do seba zapadalo. Teda aspoň teoreticky. Prakticky to bola samozrejme veľká výzva.

S akými materiálmi najčastejšie pracujete?

K základným materiálom v umeleckom brkovom výšivkárstve patrí samozrejme pávie brko a triesločinená hovädzia hladenica. Taktiež je treba veľa trpezlivosti a jemnej motorickej zručnosti. K tomu dobrú náladu a chuť tvoriť. Bez toho to jednoducho nejde : – )

Pri jednotlivých modeloch vychádzate z histórie? Alebo sa u Vás nájdu aj moderné kúsky spestrené tradičnou výšivkou?

Pri tvorbe vychádzam z historických ornamentov. Moje moto je : Znovuzrodenie zabudnutého remesla s úctou, rešpektom a láskou. Ale taktiež ornamenty inovujem, dávam im nový dych a aplikujem ich aj na všetky možné produkty, podľa želania zákazníka. Takže sa jedná aj o moderné kožené doplnky, spestrené nielen tradičnou ornamentikou.

Oživila zabudnuté remeslo brkového výšivkárstva

Bývate a tvoríte v Rakúsku. Čím je rakúska mentalita ( aj v prístupe k tradíciám) iná? Líši sa od tej našej slovenskej?

Áno, žijem v Rakúsku. Tu sú tradície a kroje bežnou súčasťou života. Rakúšania svoje tradície a folkloristiku naozaj pri každej príležitosti priam celebrujú.

Ale myslím si, že už aj na Slovensku a v Česku pomaly dozrel čas. Aj u nás zažívajú tradície, remeslá a folklór veľkú renesanciu.

Ktorý produkt je medzi klientmi najobľúbenejší?

Najobľúbenejším produktom je vlastne každý jeden originál, pre konkrétneho klienta. Všetko sú to unikáty, či už peňaženka, opasok, a podobne. Ak by som však mala byť presná, tak najčastejším a najobľúbenejším kusom je viacgeneračná taška s vyšívaným terčíkom.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Mohlo by sa vám páčiť...

Diagnóza vyhorenie. Ako sa jej vyhnúť?

V dnešnom rozhovore som sa pýtala Martina Milera na obdobie, kedy prechádzal vyhorením. Ako sa dostal cez najhoršie obdobie? Prečo táto diagnóza číha na čoraz viac ľudí? Ako z toho…

Obdobie ticha a ničnerobenia je potrebné

Sme zvyknutí robiť. Sme zvyknutí stále niečo robiť. Okolo rodiny, okolo deti, s partnerom, v práci, v domácnosti, v kuchyni s kamarátmi a iné... Ale čo sa stane keď zrazu…

Vytvorte si vlastnú mapu k cieľom

Cieľ ešte nie je jasný plán. Aj s tým najlepšie sformulovaným cieľom neuspejete, ak ho neuvediete do praxe. Na plnenie svojich cieľov si musíte vytvoriť priestor, akúsi mapu, podľa ktorej…

Novoročné predsavzatia premeňte na splniteľné ciele

„Takmer 70% ľudí si dáva novoročné predsavzatia, no len málokto ich dokáže dodržať dlhšie ako mesiac.“ Má zmysel  dávať si novoročné predsavzatia? Na sklonku roku 2019 sme priniesli článok od Jána Dubničku o tom, či má zmysel…