Ornamenty v kampani. Moravská telenovela. Diel 485-ty.

Začalo to v podstate úplne nevinne. V sobotu večer mi traja či štyria kamaráti (jedným z nich bol aj ďalší člen teamu Slovenský folklór bez fejku – fotograf Martin Habánek) poslali odkaz na nový billboard Slovenskej národnej strany.

Zdroj: Facebook SNS https://www.facebook.com/stranasns/photos/a.681047248594032/2769501673081902/?type=3&theater

Kamaráti, známi či sledovatelia totiž vedia, že zbieram „pseudoslovenské“ paornamenty, a čím väčšia absurdita, tým viac kozopes. Prezradím, že zatiaľ neprekonaný a zrejme navždy neprekonateľný zostáva dizajn tričiek so slovenským znakom, vyskladaným z maďarských ornamentov, a škandinávsky ornamentom so slovenským znakom.

(Ha, to by bolo niečo pre SNS!)

 

V dominujúcej grafike billboardu SNS som hneď identifikovala známy moravský ornament od českej grafičky a ilustrátorky Lucie Skálovej.

Zdroj_ https://www.123rf.com/photo_63802013_stock-vector-moravian-folk-ornament.html

Jej portfólio nájdeme v každej väčšej grafickej databanke a jeden takýto ornament v editovateľnom zdrojovom súbore (tzv. vektor) sa podľa typu predplatného kreditov v tej-ktorej databanke dá kúpiť v cene rádovo niekoľko eur. Dizajnérka vychádzala z nástenných malieb domov, vínnych pivníc a kaplniek na Moravskom Slovácku.

Táto ornamentika je typická štyrmi farbami – červená (jasná tehlovočervená – rumelka), zelená (stredná jarná), žltá, modrá (ultramarín), a prvkami ako tulipán, jabúčko („granátové jablko), strapec hrozna, nevädza, ruža, a  pritrafí sa i nejaký vtáčik – kohút či holubička.

Foto: Mirek Deml / Dreamstime.com

Prišlo mi to naozaj komické pretože ten súbor sa aj v databanke volá „Moravian Folk Ornament“. Nevravím, že za to môžu samotní politici zo SNS; v tomto prípade však predpokladám, že to pravdepodobne trocha (dosť) „odflákla“ reklamná agentúra, ktorá vytvárala pre SNS tento vizuál.

Neboli by prví ani poslední, už sme tu mali napríklad tradičný hustý slovenský jogurt RAJO so škandinávskym vzorom. Je mi jedno, či ide o politickú stranu, výrobcu jogurtov, buchiet alebo predajcu suvenírov z Vysokých Tatier. Je to folklórny fejk? JE!

 

Neskoro večer (22:23) som ako pikošku dala príspevok zazdieľať na Slovenský folklór bez fejku a išla spať.

Netuším, do akej miery rozpútala ošiaľ práve táto naša platforma,  ktorej hlavným poslaním je uchrániť naše dedičstvo a tradície čisté, ako má byť, bez spotvorenín a spindrenín.

Zrazu nás začali citovať sociálne médiá, spravodajské portály aj denníky.

https://www.omediach.com/blog/16553-nacionalisticka-sns-kampanuje-za-narod-s-moravskym-ornamentom-foto

https://www.facebook.com/PrecoLudomHrabe/photos/a.623424144372127/2499375346776988/

https://dennikn.sk/1640024/sns-na-bilborde-kampanuju-sloganom-za-narod-ornament-je-z-moravy/

https://www.mediahub.sk/slovenska-narodna-strana-vo-svojej-kampani-za-rodinu-za-narod-pouzila-folklorne-prvky-moravy/

V pondelok ráno ma dokonca kontaktovala pani Veronika Folentová, redaktorka z Denníka N, a pýtala sa na zopár detailov. Pripravila obsiahly článok, v ktorom bolo zahrnuté aj prvé vyjadrenie zo SNS:

Slovenská národná strana tvrdí, že na vytvorenie reklamy oslovila externú kreatívnu spoločnosť, ktorá je zodpovedná za vizuál a kampaň v mesiaci november. „Predmetný vzor má staroslovanský pôvod,“ tvrdí hovorkyňa Zuzana Škopcová.

To, že za to môže reklamná agentúra, sa mi potvrdilo. Ale staroslovanský pôvod? Hm…

Zacitujem teraz rozsiahlejšiu stať z publikácie Oľgy Danglovej: Dekor symbol (dekoratívna tradícia na slovensku a európsky kontext):

https://veda.sav.sk/kniha/danglova-olga-dekor-symbol-dekorativna-tradicia-na-slovensku-a-europsky-kontext

Etnografi J.Grabowski a M. Haberlandt pri určovaní územných odlišností v prejavoch ľudového umenia v rámci Európy a teritoriálnom vymedzovaní ľudových výtvarných tradícií napokon tiež zvolili ako jedno z najdôležitejších klasifikačných kritérií (vedľa kritéria nadväznosti na historické slohy európskeho umenia, ktoré sa prejavovalo hlavne v západnej Európe), dlhotrvajúce uchovanie prehistorických foriem geometrickej ornamentiky.

To bolo zas evidentné najmä vo východnej Európe, u väčšiny slovanských národov, u Albáncov a Grékov.

(…)

Pozorovanie a porovnávanie geometrických motívov v prejavoch neolitického a ľudového umenia v najelementárnejšej podobe bodu čiary, kruhu, špirály, štvoruholníka, trojuholníka, elipsy zvádza k myšlienke považovať geometrické prvky ľudovej ornamentiky za fragmenty neolitického umenia.

Prispievajú k tomu i etnografické záznamy, podľa ktorých sa v ľudovom prostredí prítomnosť znakov geometrického charakteru na určitých predmetoch stotožňovala s magickým, kultovým zámerom.

Ak chcete vedieť a vidieť, ako vyzerá teda staroslovanská ornamentika, vyzerá približne takto:

https://www.slavica.sk/galeria/slovanske-symboly

Občianske združenie Slavica organizuje akurát koncom novembra v Nitre kurz Symboly v ornamentálnej tvorbe Slovanov; pani hovorkyni SNS vrelo odporúčam zúčastniť sa:

https://www.facebook.com/events/401921003822197/

Zaujímavú ornamentiku nájdeme aj na artefaktoch zo staroslovanských pohrebísk…

no ani o nej nemožno povedať, že sa čo i len z rýchlika podobá na kvietkovaný ornament.

ZDROJ: http://ff.ujep.cz/velimsky/cs_1_1/02CS/02CS.htm

 

 

Vráťme sa ale k naším maľovaným ornamentom. Jedným z najväčších súčasných odborníkov na tradičné maľované ornamenty zo Slovácka je maliar Vladimír Šácha, vďaka ktorému toto remeslo stále žije.

A jaký je vlastně původ malovaného ornamentu na Slovácku? Vychází z tradiční lidové tvorby nebo je něčím novým? Dle Šáchy je známo několik různých teorií, jejichž autoři hovořili o možném vlivu ať již pravěké tvorby, o inspiraci přírodou, o vlivu propojení pohanských a křesťanských představ, či přenesení slohových a orientálních motivů do zdejších podmínek.

A velmi pravděpodobně vycházela lidová malba z tradiční lidové výšivky.

První dochované písemné zmínky o ornamentálních malbách na Slovácku pochází z roku 1811. V polovině 19. století pak známý malíř Josef Mánes zachytil malovaný ornament na svém obraze malovaného žudra a dále na svých skicách, které pořídil na Břeclavsku.

Ornament se na Slovácku maluje již více než 200 let, není tedy novotvarem, ale plnohodnotnou součástí zdejší tradiční lidové kultury,“ dodává Šácha.

Zdroj: https://www.hustopece.cz/malir-vladimir-sacha-predstavil-tradicni-malovane-ornamenty-ze-slovacka

Geografický priestor so starými Slovanmi rovnaký, ale časový rozdiel plusmínus tisíc rokov.

Pán Anton Hrnko ešte v ten deň vytasil na svojom profile fotografie od Karola Plicku, na ktorých sú maľby z Viničného:

Maľby z Viničného, podobne ako maľby zo Slovenského Grobu alebo Vajnor, sú však

  1. v úplne inej farebnej škále ako maľby zo Slovácka!

Vajnory:

 

http://old.ludovakultura.sk/index.php?id=6096

V moravskoslováckych sú iba štyri farby – červená, zelená, žltá, modrá. V malokarpatských maľbách nájdeme aj fialovú, ružovú, hnedú…

  1. ornamenty sa líšia tvarom, spracovaním, kompozíciou…

Niektoré tvary sa môžu vzdialene podobať (napríklad rozšírený motív granátového jablka), ale sú to jednoznačne rozdielne ornamenty. Vidíme rozdiely?

Kto nevidí, tak ešte raz.

Slovácko tu:

Zdroj: https://www.mas-dolnimorava.cz/dedictvi/component/zoo/category/lidove-stavitelstvi/6

SNS si však nedala pokoj a prišla s novým výhlásením:

❤️??ĽUDOVÝ MOTÍV Z OKOLIA PIEŠŤAN?

Ide o prastarý slovenský vzor, v minulosti rovnako rozšírený na území východnej Moravy (dnes nazývanej Slovácko) i západného Slovenska. Veríme, že verejnosť ocení motív našej kampane ako nekonfliktný a vyzývame na väčšiu férovosť našich politických súperov ako aj niektoré médiá.“

Jeden takýto domček sa nachádza v Balneologickom múzeu Imricha Wintera v Piešťanoch.

Jeho bohatá maľba s florálnou ornamentikou vychádza z výšiviek, typických pre túto oblasť.

Zdroj: https://www.piestanskydennik.sk/2017/10/05/impulzom-k-zachrane-dedicstva-boli-spalene-kroje/

Takisto sa mi to na ornament z billboardov vôbec nepodobá. A ako vám?

Známa slovenská etnologička PhDr. Katarína Nádaská, PhD. pre HN Online povedala: „„Motív pochádza z oblasti Slovácka, ale to nie je Slovensko ako si to niekto často zamieňa alebo si to dôsledne nepreštuduje“ 

https://strategie.hnonline.sk/media/2035350-sns-propaguje-narodnu-politiku-zahranicnym-ornamentom-ma-staroslovansky-povod-brani-sa

Podporovatelia SNS sa však opreli o protichodné stanovisko PhDr. Juraja Zajonca, Csc. z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV, ktoré poskytol pre fici.sme.sk

https://fici.sme.sk/c/22252962/je-ornament-na-vizuali-sns-moravsky-alebo-slovensky-odpoveda-etnolog.html

Vyjadrenia pána doktora sú vyhýbavé, nejasné a neurčité, spomína dokonca, že SNS vysiela cez ornament akési šifrované správy:

„ Očividne tu chcela SNS poslať nejaký odkaz, ale výsledok nie je jednoznačný, lebo vyvoláva veľkú škálu reakcií od prijímania až po odmietanie.“

Ďalej hovorí:

Ak by bola k dispozícii konkrétna fotografia, z ktorej by bolo jasné, že ornament našla napríklad na vínnej pivnici, teda v autentickom prostredí, vtedy by bolo jednoznačné, odkiaľ je. Tu sa však ornament prenáša cez viac sprostredkovateľov a už nie je istý jeho pôvod.“

Nedalo mi. Vzala som to ako výzvu. Hľadala som. Našla som.

Tramtadadá!  Tu je TEN ornament, podľa ktorej Lucie Skálová vytvorila svoju grafiku.  Ide o motív z LUŽIC pri Hodoníne. Fotografia pochádza zo stránky

https://www.mas-dolnimorava.cz/dedictvi/lidova-architektura/fotogalerie

Fotografia ma názov: Motiv-z-Luzic.jpg

A toto je slávna Kaplička Všech svatých zo Strážnice

(ktorá bohužial už dnes neexistuje, lebo vrazil do nej nákladiak ☹ ). Kvet naspodku bol zakomponovaný do krajných častí ornamentu.

https://www.mas-dolnimorava.cz/dedictvi/component/zoo/category/lidove-stavitelstvi/6

Keď si to zoradíme vedľa seba, toto je výsledok:

A ešte pikoška na záver… ten element, čo je v strede ornamentu SNS, je napoly prerezané granátové jablko (jablůčko), antický symbol života, plodnosti, asociovaný s horúcou láskou vďaka svojej červenej farbe, plod granátového stromu.

Ako kríkovitá rastlina stredoázijského pôvodu sa granátové jablko najskôr udomácnilo v južnej Európe, do Uhorska sa dostalo vďaka obchodu s Osmanskou ríšou prostredníctvom balkánskych obchodníkov. Ako výlučne dekoratívny ornament sa objavuje najprv na arabsko-osmanských tkaninách.

Neskôr ho do svojho dekoratívneho repertoáru prijali i cechoví tkáči v Európe. Vyskytovalo sa vo vzoroch historických tkanín zo 14. storočia, v motivickej škále talianskych brokátov z 15. storočia patrilo k najfrekventovanejším prvkom. V Uhorsku bolo obľúbené ako prvok renesančnej ornamentiky.

Postupne sa adaptovalo aj do ľudového prejavu po celej Európe. (Oľga Danglová: Dekor Symbol https://veda.sav.sk/kniha/danglova-olga-dekor-symbol-dekorativna-tradicia-na-slovensku-a-europsky-kontext)

Toto konkrétne „jablůčko“ však bolo zobraté z iného ornamentu z databanky, pomenovaného ako „Traditional moravian folk embroidery and ornaments“ od poľského autora „Black Peter“.

https://www.shutterstock.com/cs/image-vector/traditional-moravian-folk-embroidery-ornaments-1504713989

Vyzerá, že bol voľne nakreslený a zjednodušený podľa tohto ornamentu z Lanžhota:

ZDROJ: https://www.obecprusanky.cz/novy/malovane-budy-v-nechorach/

Zakomponovanie lanžhotského „jablůčka“ do ornamentu na billboarde SNS má však jednu chybu – je dole hlavou.

…tu je už všetko na hlavu…

Nikto z nás tu z iniciatívy Slovenský folklór bez fejku nie je vyštudovaný etnológ. Sme „iba“ nadšenci pre folklór. Svoje vedomosti sme získali samoštúdiom, zvedavosťou, bádaním, skúsenosťami, prácou, pýtaním sa, túžbou dozvedieť sa niečo nové.

Pretože náš folklór je krásny. Neskutočne pestrý a bohatý. Nie je hádam ani možné, aby jedna ľudská bytosť za celý život obsiahla všetky vedomosti o ňom a videla každý jeden ornament, ktorý tu máme. Môžeme sa aj pomýliť a patent na rozum nikto z nás nemá. Môžete nám veriť a aj nemusíte, lebo tu už takmer 30 rokov máme demokraciu a slobodu názorov.

Chválabohu za ňu!

Veľké poďakovanie za pomoc, postrehy a ochotu pomôcť:

  • Zuzana Tajek Piešová, folkloristka a znalkyňa krojov
  • Sylvia Ciulis, dizajnérka
  • Martin Habánek, fotograf (že si to začal ako úplne úplne prvý)
  • Lucie Skálová, dizajnérka
  • Dagmar Hermi Benešová, ornament v grafike
  • komunita Lidový ornament PodlužíPripravila: Zora Puškáčová
    Autorka je právnička a grafická dizajnérka

 

Mohlo by vás zaujímať