fbpx

Ohromný nárast cien nielen v doprave môže spustiť boj o prežitie aj medzi bežnými občanmi.

Krach firiem v autodoprave a cestovnom ruchuOhromný nárast cien nielen v doprave môže spustiť boj o prežitie aj medzi bežnými občanmi.

Darina Mosná podniká 20 rokov v oblasti dopravy. Počas posledných 2 rokov to bolo jedno z odvetví, ktoré najviac doplatilo na opatrenia a zároveň dostali v roku 2021 podporu, ktorá iba čiastočne pokryla straty z roku 2020. Momentálne sa nachádzame na konci roku 2021 a tento sektor je stále na tom veľmi zle, tržby u väčšiny dopravcov padli na cca 30 % úrovne tržieb spred krízy. Aj keď dotácia by mohla v nasledujúcich týždňoch konečne „doraziť“.

Aká je situácia dnes a čo urobí s dopravou stúpajúca cena pohonných hmôt?

Stúpajúca cena pohonných hmôt nepomáha k oživeniu sektoru dopravy, nakoľko je nutné z tohto dôvodu zvýšiť cenu pre klientov a v dnešnej dobe, keď takmer každý sektor služieb zápasí s nepriaznivou situáciou a prvé, čo obmedzia, sú benefity pre zamestnancov, čiže rôzne firemné eventy, školenia. Obmedzia sa výlety a exkurzie na školách, lebo rodičia budú mať problém zaplatiť deťom výlety. Cestovné kancelárie sa stále snažia zubami-nechtami udržať na trhu, ale presne tak, ako sektor dopravy, aj im brzdia podnikanie rôzne pandemické nariadenia.

Ako vnímate situáciu vo vašej branži po 2 vlnách a uprostred tretej? Ide mi konkrétne o vašu firmu, keďže to môžete za 20 rokov porovnať, ale aj o skúsenosti vašich kolegov, ak máte od nich informácie…

Naša firma, tak ako väčšina kolegov v branži po 2 vlnách a uprostred tretej, padla s tržbami na minimum, čo sa týka nepravidelnej dopravy, a firma je v takom udržiavacom móde. Najhoršie to znášajú kolegovia, ktorí majú vo firmách autobusy na leasing. Leasingové spoločnosti síce chápu situáciu, ale taktiež nemôžeme očakávať, že budú 2-3 roky čakať na svoje peniaze.

Aktuálne stúpajú aj ceny energií, nielen pohonných hmôt. Bude vedieť spotrebiteľ služby ufinancovať?

To je presne to, čo som spomínala vyššie. Všetky tieto vstupy, či už cenu energií, alebo pohonných hmôt či AdBlue, a to hlavne týchto dvoch položiek, musí dopravca premietnuť do ceny za kilometer, a tým pádom služby dopravcov začínajú byť nedostupné pre doterajšiu klientelu.

Novšie vozidlá AdBlue k prevádzke potrebujú. Bez tohto aditíva vozidlá nevedia vyjsť na cesty. Pokiaľ mám informácie od kolegov, snažia si urobiť aspoň akú-takú zásobu, ale nie každý si vie urobiť zásoby na niekoľko mesiacov dopredu, pokiaľ by nastala takáto situácia.

Komunikujete aj s kolegami v tzv. čiernych okresoch? Dostávajú aktuálne od štátu určitú formu podpory?

Čo sa týka pomoci, tak tá by mala, dúfajme, konečne prísť za tento rok v najbližších týždňoch – plošne pre všetkých dopravcov, bez ohľadu na farbu okresu podľa Covid automatu. Viete, nikto z nás, dopravcov, nechce „prežívať“ na dotáciách od štátu, všetci by sme boli radi, keby sa to vrátilo do starých koľají a my by sme si mohli robiť svoju prácu, vrátiť späť prácu vodičom, odvádzať štátu dane a podieľať sa na tejto ekonomike ako predtým. V čiernych okresoch sú zakázané všetky hromadné akcie, tak kolegovia sú úplne bez práce a možnosti jazdiť, pomoc od štátu je aktuálne nulová.

Kam porastú ceny za prepravu? Máte to spočítané?

Momentálne si asi nikto netrúfa odhadnúť, kam ceny PHM porastú a ako to bude s dodávkami AdBlue. Táto situácia v ekonomike postihuje nielen náš sektor, ale takmer každý sektor hospodárstva.

Pokiaľ vláda nepodnikne kroky k stabilizácii cien AdBlue, tak hrozí kolaps v doprave, a to nielen v autobusovej, ale aj v nákladnej a zásobovaní, čo by malo za následok ohromný nárast cien a doslova by začal boj o prežitie aj medzi bežnými občanmi. Bez AdBlue totiž nebude možné jazdiť s vozidlami Euro 4 až Euro 6, a starších vozidiel bez AdBlue už nie je dostatok, aby dokázali zvládnuť zásobovacie reťazce.

Všetky vstupy budú musieť taktiež firmy premietnuť do cenotvorby, ktorú, v konečnom dôsledku, zaplatí koncový spotrebiteľ – obyvateľ, takže by sme mohli očakávať nárast cien väčšiny komodít a produktov.

Pripravila: Martina Valachová

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

 

Mohlo by vás zaujať…

S Milanom Markovičom som sa rozprávala o jeho pohľade na dnešnú dobu. Témou bola aj satira a jej úloha v modernej dobe. Ako hodnotí ľudí na vysokých postoch a ich rozhodnutia? Prečo si myslí, že politika sa prezliekla za epidémiu a prešlo jej to? Porozprával aj o svojich aktuálnych projektoch a pripravovanej knihe.

Mohlo by vás zaujímať