Ochrana osobných údajov a GDPR pri autách
Cítili ste sa niekedy doslova byť vysatý až na kosť? Trochu som to s tým prirovnaním prehnal, ale v princípe pri moderných autách sa tak cítiť môžete, pretože len čo sa k ním priblížite (mám na mysli vlastné moderné auto), tak ten proces začína. V tejto oblasti nariadenie GDPR ťažko zaplakalo.
V automobiloch súčasnej generácie sa spracováva obrovské množstvo osobných údajov a to bez vhodného ošetrenia nariadenia GDPR (a aj bez potrebnej SW a HW ochrany). Pri kúpe automobilu maximálne podpíšete niečo o spracúvaní osobných údajov predajcom. Avšak to súvisí len s kúpno-predajnou zmluvou.
O tom, čo všetko vaše nové auto o vás spracováva, kam to posiela, za akým účelom, na akom právnom základe a veľa iného, o tom ste skoro určite nepočuli. A istotne ani nepodpísali vôbec nič. A ani ste sa nič nedozvedeli. Automobilky to jednoducho neriešia. Ak ste boli svedkom opaku, určite sa mi, prosím, ozvite. Nájdete ma na LinkedIn.
Čo vidím v súčasnom modernom automobile?
Vidím jeden veľký lievik, ktorý doslova, ako čierna diera, nasáva také množstvo vašich osobných informácií, až to zabolí v temene hlavy. Asi tak, ako keď si privoniate k čerstvo nastrúhanému chrenu. Je to teda právne ošetrené? Nie, nie je.
Ako teda funguje ochrana osobných údajov a GDPR pri autách?
Priblížite sa k svojmu modernému autu, v lepšom prípade si do neho sadnete. Ako prvé z vášho mobilu doslova vysajú aj farbu vašich boxeriek. A to, čo sa nenájde v mobile, sa potom spracováva priebežne – počas používania. Čo sa deje s údajmi ďalej? Idú tretím stranám. Kto sú to tretie strany? Nuž, žijú z toho IT firmy, automobilky, marketingári, polícia, …
Analytika je silná zbraň a kombináciou rôznych údajov sa dá toho zistiť naozaj veľmi veľa. Až nepríjemne veľa. O aké údaje ide?
Napríklad kamerové záznamy (exteriér/interiér automobilu), odtlačok prsta, hlas, geopoloha, SMS, emaily, pripojené zariadenia aj s obsahom, polohu vášho domova či práce, spôsob vašej jazdy (výška otáčok, prehrievanie motora, zábery senzorov napínačov bezpečnostných pásov, brzdenie a zrýchľovanie, režim jazdy). Ale aj počet prejdených kilometrov, spotreba paliva, tankovanie, tlak v pneumatikách, hladina chladiacej alebo brzdovej kvapaliny.
Tiež to, kedy a kde ste boli v servise, používanie reflektorov v meste či mimo mesto, stav batérie (väčšinou el. automobily) a pozície posledných použitých nabíjacích staníc, frekvencie vašich trás, vkladanie CD/DVD, počet úprav sedadla a spôsob ich úprav. A mohol by som pokračovať.
Priamo alebo nepriamo, s mobilom či bez neho, prípadne aj v spojitosti so sociálnymi sieťami, sa dá vypracovať dokonalý profil obsahujúci napríklad aj toto:
- vašu telesnú výšku a váhu (sila napísania bezpečnostných pásov),
- váš domov či pracovisko (dĺžka parkovania a frekvencia miesta cez noc a weekendy, či cez pracovnú dobu),
- zvyklosti,
- charakterové vlastnosti (štýl jazdy brzda/ plyn, spotreba, dojazd, …),
- minimálny (ale často aj presný) počet rodinných príslušníkov,
- záujmy
Čo je na tom najhoršie? Robí „sa to“ automatizovane a s technickými prostriedkami, ktoré o Vás priamo, ale aj nepriamo vytvárajú skoro dokonalý profil . A tento profil sa vie dokonale spárovať s vašimi profilmi na sociálnych sieťach. Tretie strany sa o vás dozvedia aj to, čo o sebe ani vy možno neviete.
Možno by ani nemuselo vadiť, že o vás tieto údaje zbierajú (hoci to píšem s rezervou), spracúvajú a predávajú/poskytujú ďalej.
Veď mnohé z toho sa naozaj použije na bezpečnejšie a pohodlnejšie cestovanie.
Ale určite by nám malo vadiť, že o tom nevieme. A tiež, že je toho nad rámec legitímneho účelu.