Čo vám módne ikony nikdy nepovedali
Nie je to mojím zvykom, ale dnes urobím výnimku a podelím sa s vami o vlastnú skúsenosť. Nedávno som vyhodila 2 páry topánok, ktoré mi obuvník už odmietol opraviť. Nastal teda čas kúpiť si nové, aspoň jedny jediné.
Moja predstava bola jasná, členkové čižmičky z pravej kože na nízkom podpätku a s jemne profilovanou podrážkou. Skrátka a dobre, aby boli mäkké, pohodlné, šik. A aby som sa v nich hneď pri prvom daždi neutopila alebo nezlámala väzy. Keďže si žijem na veľkej nohe, vedela som, že nákupná turistika nebude prechádzka ružovým sadom. Postupne som prechádzala obchod za obchodom, prešla som sa aj on-line svetom.
Asi po tretej návšteve obchodu s obuvou som zneistela… Nie som ja náhodou vo vojenskom sklade?
Z každého regálu na mňa výhražne zízali bagandže. Pýtam sa sama seba: My sme vo vojnovom stave alebo máme hnoja povyše členky, že potrebujeme riadne podrážky aby sme to ustáli? To má však háčik, bahno, v ktorom sa brodíme nie je len vonku ale hlavne vnútri, teda v nás samých, kde by nám ani rybárske čižmy nepomohli.
Musím podotknúť, že nič nie je náhoda a nikdy, nikde nevznikne niečo z ničoho. Všetky predmety, malé, či veľké, ich tvary, štruktúry, farby, vône aj chute sú následkom. Príčinou ich vzniku sú myšlienky.
Kto vlastne vymýšľa a ponúka trendy dychtivému publiku?
Sú to nagélovaní tajtrlíci a vyškerené celebrity? Nie, tomu hádam sami neveríte. Oni sú tiež len produktami vyrobenými na mieru /podobne ako politici/ aby kvákali to, čo je treba. A potrebné je aby sa verejná mienka, vkus a peniaze hýbali z bodu A do bodu B. Stačí sa len poohliadnuť trošku do minulosti, čo, kedy a prečo bolo ľuďom ponúkané. Každý tvar má totiž v sebe svoj obsah a inak pôsobí na vnímanie, pocity aj telesnú pohodu. /Marketingoví mágovia určite vedia o čom hovorím/ Asi stále platí slávna Werichova veta:
„Je to pravda odvěká, že šaty dělaj člověka.“
Iný význam a pôsobenie malo Art-deco a iný podnikateľské baroko, iné posolstvo nesú infantilné volániky, iné zvieracie motívy, iné posolstvo odhaľuje všetkým naokolo holé ženské brucho a úplne iné významy majú obojky na ľudských krkoch. Len tak mimochodom, na obojkoch sa vodia nielen zvieratá ale aj otroci. Určite stojí za povšimnutie akým zázrakom sa z džínsov stal módny hit. Čo keby sme z našich domácich montérok spravili to isté. Stačilo by ich savom orajbať, urobiť diery na kolenách, v luxusnej verzii popriliepať zopár kryštálikov značky Swarovski, prípadne prišiť strapce a je to! Mnohí nám vyčítajú, že Slovensko nemá idey do budúcnosti. Možno toto je cesta ako sa stať svetovou módnou veľmocou.
A čo nám teda hovoria bagandže na nohách? /Vynechám z toho gumáky do dažďa, snehule do snehu a turistické topánky do náročného terénu/. Hovoria o slabosti a neistote postojov, ktoré treba agresiou nahradiť a militantnosť namiesto rozumu podporiť. A preto:
Resumé
Všímajte si pozorne svet okolo seba, premýšľajte a dovoľte si možnosť voľby. Podľa českého architekta Adama Gebriana je architektúra zhmotnením medziľudských vzťahov a ja dodám, že obliekanie je tiež zhmotnením medziľudských vzťahov, v prvom rade vzťahu k sebe samému.
Neviem ako vaše, ale moje srdce stále prahne po kráse, teda po usporiadanosti, proporcionalite a funkčnosti, kde zlatý rez a pravidlá ergonómie sú viac než opodstatnené. Asi nám neostane nič iné, len tvoriť v sebe a k sebe navzájom záujem, úctu a rešpekt, inak povedané – porozumenie. Z toho sa následne začnú rodiť krásne odevy, budovy aj mestské záhony.
A čo budú potom robiť módne ikony?…
Ostaňte zdraví na tele aj na duchu!
Ilustračná foto: Pixabay
Mohlo by sa vám páčiť…
Pripravila: Martina Valachová