fbpx

Pohroma, ktorú môže nedostatok bielkovín v tele veľmi rýchlo spôsobiť

Prostock-studio/Shutterstock.com

Pohroma, ktorú môže nedostatok bielkovín v tele veľmi rýchlo spôsobiť

Naše telo je zložené z obrovského množstva látok a buniek, ktoré časom na svojej sile strácajú a ich množstvo sa zmenšuje. Najčastejšie je to spôsobené nedostatkom bielkovín. Výsledným efektom je nechcené starnutie pokožky, zhoršenie stavu a rednutia vlasov a minimum energie. To však neznamená, že ste odsúdení na roky „večného utrpenia“.

Práve naopak. My vám prezradíme, ako rozpoznať nedostatok najdôležitejšieho stavebného materiálu tela ─ bielkovín ─ a ako s ním zaobchádzať.

Bielkoviny nie sú určené len pre športovcov. Aj bežný človek, ktorého „motorickým maximom“ je každodenný výlet do kaviarne na rohu mesta, potrebuje asi 1,3 gramu bielkovín na každý kilogram hmotnosti. To znamená, že ak vážite 55 kilogramov, budete potrebovať 71,5 gramu bielkovín denne.

Ich nedostatok, naopak, spôsobuje nášmu organizmu vážne problémy, ktoré sa určite ani vám nevyhýbajú. Tak sa poďte s tými najčastejšími dôvodmi nedostatku bielkovín zoznámiť a možno zistíte, že je najvyšší čas si ich dôležité hladiny opäť doplniť.

Matná pokožka

Nedostatok bielkovín spôsobuje nedostatok kolagénu, pretože kolagén je tiež bielkovina. To vedie k zníženiu tónu pleti, vzniku jemných vrások, suchej a matnej pokožke. Nájsť bielkoviny v strave nie je vždy jednoduché a pre náročný životný štýl ani pohodlné.

Preto je lepšie ísť niekedy kratšou, no pritom stále bezpečnou cestou a doplniť si zásoby kolagénu jednoduchšou alternatívou v podobe prírodných výživových doplnkov, ktoré môžete mať neustále pri sebe v kabelke ako napríklad jedinečný DuoLife collagen 750ml – zázrak večnej mladosti.

Slabé vlasy a nechty

Keratín, ktorý tvorí nechty a vlasy, je tiež bielkovina. Ak jej máte nedostatok, všimne si to ako prvá  vaša manikérka alebo kaderníčka. Odrazí sa to aj na vašom vonkajšom vzhľade, pretože kvôli nedostatku keratínu sa končeky vlasov štiepia, ničia a ich rast sa spomaľuje.

Keratín je v podstate niečo ako „tekuté vlasy“, pretože vlasy sú z 88 percent keratín. Ten posilňuje vlasy zvnútra aj zvonka a chráni ich pred viacerými negatívnymi vplyvmi, ktorými často býva aj neodborný a narýchlo vytvorený styling. Môžete to zmeniť.

Pre udržanie lepšej kondície vlasov, pokožky aj nechtov sa dobre, a nielen u žien, osvedčil ďalší prírodný výživový doplnok DuoLife Keratin Hair complex 750ml. Tak ho vyskúšajte.

Nálada na bode mrazu

Bielkoviny sú nevyhnutné aj pre syntézu neurotransmiteru serotonínu, ktorý je zodpovedný za našu dobrú náladu, ktorej máme v dnešnej náročnej dobe čoraz menej. Dôsledky nedostatku serotonínu sú smutné. Vaša nálada rýchlo a často klesá, všetci naokolo vás sa vám zdajú nepríjemní a aj nevinné poznámky na vašu adresu sa zdajú byť urážkami. Nespavosť a denná ospalosť nie sú v tomto stave veľmi nápomocné. Kolagén, vďaka ktorému budete mať aj krajšie telo do krásnych nových šiat, naopak, áno!

Pomalá rekonvalescencia

Proteín je hlavným stavebným prvkom pre bunky, a ak sú jeho hladiny v tele príliš nízke, trvá oveľa dlhšie poškodené tkanivá „opraviť“. Ak sa škrabance nehoja celé týždne a podráždenie napriek najlepšej starostlivosti pretrváva, je dôvodné podozrenie, že máte nedostatok bielkovín a treba ich telu dodať.

nedostatok bielkovín v tele
Sokor Space/Shutterstock.com

Časté opuchy tela

Sú pre vás v poslednej dobe vaše topánky „nástrojom mučenia“? Budíte sa po dobrom spánku s veľkými kruhmi pod očami? Bielkoviny sa priamo podieľajú na metabolizme, v ktorom zohráva dôležitú úlohu aj voda a soľ. Bez nich tento proces začína fungovať nesprávne, čo sa prejavuje edémom. Doplnením chýbajúcich bielkovín to môžete vyriešiť bez ďalších komplikovaných procesov a kozmetických procedúr.

Všeobecná slabosť svalov

Proteín a teda bielkovina je potrebný aj vo svalových bunkách – preto sú kulturisti takí fanúšikovia proteínových koktailov. Bez potrebného množstva bielkovín sa svalové tkanivo zmenší a všimnete si, že aj malé úsilie vás rýchlo unavuje. Svaly vás bolia už po krátkej chôdzi a vy sa cítite unavení, aj keď ste ešte len vstali z postele.

Čo robiť?

Navštívte odborníka na výživu. Veľmi často sa stáva, že bielkovín konzumujeme veľa, ale ich absorpcia telom je nedostatočná. Dôvodom sú gastrointestinálne ochorenia, najmä zúženie pažeráka alebo ulcerózna kolitída. Ak existujú tieto podozrenia, je lepšie ich potvrdiť alebo vyvrátiť u lekára.

Niekedy (vo veľmi zriedkavých prípadoch) sa objaví nedostatok bielkovín, pretože ich telo rozkladá príliš rýchlo. Zrýchlený katabolizmus je charakteristický pre neoplastické choroby, rozsiahle popáleniny a vážne poranenia.

Ďalším krokom je prehodnotiť stravu. Vegánom a vegetariánom, ktorí držia príliš prísnu diétu, ako aj tým, ktorí nesledujú rovnováhu kalórií, bielkovín, tukov a sacharidov, hrozí riziko nedostatku bielkovín v tele.

Strava chudobná na bielkoviny je hlavnou príčinou nedostatku bielkovín. Jedálny lístok by mal byť preto štruktúrovaný tak, aby ste aj počas pôstu alebo diéty vždy prijímali dostatočné množstvo všetkých potrebných živín. Je predsa vo vašom vlastnom záujme, aby ste sa cítili a vyzerali lepšie a sviežo bez ohľadu na vek.

-Infoservis-

Mohlo by vás zaujímať