fbpx
Martin Miler: Kam miznú naše peniaze alebo za všetkým hľadaj Freuda

Martin Miler: Kam miznú naše peniaze alebo za všetkým hľadaj Freuda

Ak sa v bežnom živote zvykne hovoriť, „za všetkým hľadaj ženu“, v psychológii, akoby platilo, „za všetkým hľadaj Freuda“. Predpokladám, že tak ako v živote to neplatí na 100%, rovnako ani v psychológii nie, ale predsa len treba povedať, že poznanie, s ktorým Freud prišiel poznačilo naše životy. Možno dokonca viac, než si uvedomujeme. Nie inak je to aj v oblasti reklamy.

Kam miznú naše peniaze a čo s nami robí reklama

Do nej síce Freud nezasiahol priamo, ale jeho poznanie áno. Priniesol ho tam jeho synovec Edward L. Bernays. Ten, inšpirovaný myšlienkami svojho strýka, dokázal postupne zmeniť spotrebiteľské správanie americkej spoločnosti. Základnou a hlavne zásadnou zmenou bolo, že ľudia si začali kupovať viac to čo chcú, než to, čo skutočne potrebujú. Odvtedy prešlo už sto rokov, ale stále to funguje. Dalo by sa povedať, že dokonale. Sám sa niekedy čudujem, aké veľké peniaze sa točia v reklamnom svete, ale ak by to nefungovalo, tak by si reklamu nikto nekupoval.

V podstate ide o to, že reklama sa nám pokúša predať čokoľvek, bez ohľadu na to či to potrebujeme alebo nie.

Ako to funguje.

Je celý rad postupov, ktorými reklama vytvára pocit chcenia. Ľudia pracujúci v reklame vedia ako na nás pôsobia obrazy, farby, zvuky, vône alebo situácie. Je potrebné, aby to čo chcú reklamovať bolo spojené s príjemným zážitkom, s príjemnou emóciu, s príjemnou predstavou. Niekedy ide naopak o to šokovať, prekvapiť, každopádne zakaždým je dôležité vyvolať emóciu a upútať pozornosť. Vždy sú však nejakým spôsobom oslovené aj naše potreby.

Či už základné ako je potreba jedla, pitia, vylučovania, spánku, pohybu. Alebo vyššie potreby bezpečia, istoty, zdravia. Tiež potreby lásky, spolupatričnosti, prijatia, priateľstva. Alebo potreby uznania, úcty, ocenenia. Často tiež potreby spojené so sebarealizáciou a tvorivosťou. Všetky tieto potreby sú pre človeka dôležitou súčasťou jeho života, tak ako to už v päťdesiatych rokoch popísal ďalší významný psychológ Abraham Maslow.

Problém alebo manipulácia s našimi potrebami a následne s našimi emóciami sa začína, keď sa tieto medzi sebou začnú miešať. Keď auto nie je len premiestňovacím prostriedkom, ale stane sa symbolom ocenenia, uznania alebo sa vytvorí dojem, že s ním získate aj nové vzťahy. Keď jedlo nie je iba na zasýtenie hladu, ale aj prostriedok k zdravému a šťastnému životu alebo vec prestíže a luxusu.

Ak si začnete všímať reč reklám určite sami odhalíte, ako fungujú, ako na nás vplývajú, ako splietajú piate cez deviate a vytvárajú koktejl elixíru života, ktorý mnohí chceme piť. To, že obvykle nasleduje sklamanie nikto veľmi nerieši, „veď je to len reklama“. Dôležité totiž je, že ste kúpili.

Dá sa tomu brániť?

Iste, ale vyžaduje to trochu odstupu a používanie rozumu namiesto emócií. Samozrejme, že je ľahké a príjemné podľahnúť presvedčeniu, že byť majiteľom, majiteľkou automobilu značky XYZ z nás spraví uznávanú a rešpektovanú osobu, zabezpečí nám skvelú prácu, komfortné cestovanie a stojí menej ako šesťcifernú sumu. Lenže máte na to tie peniaze? Aha vlastne to nie je problém, lebo si môžete požičať, samozrejme výhodne. A splácať začnete až o tri mesiace. Dovtedy aj zabudnete, že ste si požičali, ale spoločnosť, ktorá vám požičala nezabudne, nebojte sa.

Čo s tým teda robiť? Nuž prvá otázka je. Na čo potrebujete (alebo chcete?) auto? Potrebujete sa ním prepravovať do práce? A nedá sa do práce cestovať aj inak? Hromadnou dopravou? S niekým kto auto má a vy mu prispejete na palivo a prevádzku auta? Možno si hovoríte, dobre, ale auto za zíde. Iste a ako veľmi? Občas treba niekam zájsť. Dal by sa na to využiť taxi? Každopádne, ak si aj na všetky otázky, ktoré vám zídu na um proti tomu mať auto negatívne a vy usúdite, že auto naozaj potrebujete, tak nastáva ďalšie kolo.

Čo má to auto pre vás robiť? Má vás odviezť z jedného miesta na druhé. Výborne to dokáže aj auto z druhej ruky za pár stoviek eur. Také autá sa kazia. Dobre prišli ste na to, že potrebujete (alebo chcete?) nové auto. Aj nové auto môže stáť len pár tisíc eur. Áno asi nebude imidžové, ale vy ste sa chceli odviezť z jedného miesta na druhé, nechceli ste kupovať imidž? Či?

Takto by sme mohli pokračovať takmer do nekonečna. A nie len o autách, ale o čomkoľvek čo potrebujete (alebo chcete?). Preto prv než sa rozbehnete kúpiť si najnovšie čokoľvek (mobilné telefóny nevynímajúc) skúste sa zastaviť a naozaj racionálne zamyslieť, čo z toho čo si idete kúpiť naozaj potrebujete a čo je už navyše a vy budete platiť za niečo čo nepotrebujete (a niekedy ani nechcete).

Martin Miler

Autor je psychológ