Odišla z korporátu a buduje vlastnú značku oblečenia ZIK
Mariana Ježíková: Odišla z korporátu a buduje vlastnú značku oblečenia ZIK

Mariana Ježíková: Odišla z korporátu a buduje vlastnú značku oblečenia ZIK

Mariana Ježíková sa tesne pred štyridsiatkou rozhodla urobiť odvážny krok. Zo stabilnej a dobre platenej pozície v audítorskej spoločnosti odišla a už niekoľko mesiacov buduje vlastnú značku ZIK. Biznis oblečenie, ktoré nie je nudné, ale zároveň je nápadité. Príbeh ako „vyšitý“, či v tomto prípade skôr šitý pre náš magazín.

Mariana, ako dlho sa ti rodil plán zmeny v hlave?

Plán zmeny sa nezrodil hneď. Bol to relatívne dlhý proces. Viac ako rok som si uvedomovala, že to, čo robím, mi prestáva dávať zmysel, radosť a pocit sebarealizácie. Prestal sa mi páčiť celý môj životný štýl a každodenný kolotoč, v ktorom som sa dlhé roky točila. To bol však len stav rozpoznania, že to, čo som robila, mi prestalo vyhovovať a potrebujem zmenu. Stále som sa však niekde na pozadí zapodievala myšlienkami, že toľko rokov som venovala určitému odboru a teraz to všetko chcem len tak zahodiť. Aj reakcie môjho okolia boli v tejto záležitosti obdobné. Moji známi nechápali, že chcem po toľkých rokoch skončiť v danom obore a zanechať všetko čo som dosiahla. Radili mi len skrátiť si úväzok, dať si pauzu, alebo zmeniť zamestnávateľa. Ja som však cítila, že ma nebaví samotný stereotypný obsah mojej práce a zmena zamestnávateľa, ani výšky pracovného úväzku mi nepomôžu. Zlomové u mňa bolo, keď som si uvedomila, že som síce až 15 rokov  strávila vo finančno-ekonomickej sfére, ale pred sebou mám ešte možno 25 rokov profesionálneho života. A vtedy prišlo rozhodnutie skončiť s mojim dovtedajším fungovaním.

Vedela si od začiatku, že to bude móda?

Áno, ešte keď som bola zamestnaná a uvažovala nad zmenou, uvedomovala som si, že by ma bavilo pracovať v módnom biznise, lebo móda ma odjakživa zaujímala. Moje predstavy vtedy však siahali len po obraz zamestnania sa v „nejakej“ spoločnosti z módneho biznisu. Vedela som si predstaviť zastrešovať napríklad obchod, budovať nové trhy, možno aj menšej módnej značky. Avšak reálne žiadnu konkrétnu firmu, kde by som toto mohla aplikovať, som nepoznala. A tak po troch mesiacoch upratovania našej domácnosti, ale hlavne vo vlastnej hlave, som sa rozhodla budovať vlastnú módnu značku. V tom čase som bola súčasťou jedného osobnostného rozvojového programu, ktorý mi v tomto rozhodnutí určite veľmi pomohol a dodal odvahu k radikálnej zmene – vlastnému podnikaniu.

Čo bol hlavný spúšťač k rozhodnutiu?

Túto otázku som asi sčasti odpovedala vyššie. Každopádne, hlavným spúšťačom bola obrovská túžba po zmene života. A keď ideme hlbšie, túžba venovať sa móde, túžba tvoriť biznis oblečenie, aké mne samej na slovenskom trhu chýbalo, keď som ho potrebovala pre svoj každodenný život.

Aké boli prvé dni a týždne? Podporovala ťa rodina?

Keďže deti sú ešte relatívne malé na to, aby nejako výrazne vedeli zaujať svoj postoj k mojej životnej zmene, jediný, koho sa táto otázka môže týkať, je môj manžel.  Vnímal, videl a často odo mňa počúval, že som nespokojná so svojim fungovaním. Mám pocit, že by ma podporil v čomkoľvek, len aby som bola šťastná. Keďže je sám podnikateľ, rozprával mi, že podnikanie nebude ľahké, že si to úplne ako dlhoročný zamestnanec asi neviem predstaviť, ale absolútne ma podporoval v mojom rozhodnutí  a podporuje ma dodnes. Moje dievčatá mi v rámci svojich možností veľmi fandia a pomáhajú – skladajú škatule, viažu veľkostné etikety na šaty a ukladajú účtovné doklady do šanónu. 🙂

Máš zaujímavé modely. Jeden z nich som si aj vyskúšala a zožalo to úspech. Ako reagujú klientky?

Ďakujem. Je to osobitý štýl. Dámy, ktoré majú takýto štýl obliekania, a už spoznali ZIK, sú nadšené a modely sa im veľmi páčia.

Odkiaľ berieš nápady na strihy?

Zatiaľ som neidentifikovala žiadny konkrétny zdroj alebo miesto. Je to len bežný život, niekedy možno obrázok, na ktorom vidím zaujímavý detail, ktorý sa mi páči, alebo námet príde aj od klientky. Moje modely nevychádzajú v tematických kolekciách, ako to robia dizajnéri, ktorí väčšinou tvoria módu na príležitosti. V mojom prípade ide o konfekčnú módu na každý deň. Viaceré z aktuálnych modelov sú len modifikáciou strihu svojich predchodcov. V budúcnosti by som, čo sa týka kreatívy, chcela rozvinúť rôzne spolupráce, ale o tých je ešte skoro v tomto štádiu hovoriť.

Ktorý je tvoj najobľúbenejší model? Alebo inak: Čo sa teší najväčšej obľube u žien?

V zimných mesiacoch to bol oversize model šiat s ovinovacím golierom a trištvrťovými ovinovacími rukávmi, teraz sú to jednoznačne letné šaty s asymetrickým výstrihom.

Čo by si poradila ľuďom, ktorí uvažujú o zmene a reštarte v živote?

Ak je túžba po zmene taká intenzívna, ako bola u mňa, určite ju odporúčam. Treba si veriť a veriť v dosiahnutie svojich cieľov. Ja sama som ešte len na začiatku svojej podnikateľskej cesty a priznávam, nie je to ľahšie, ako byť zamestnancom. Svoje rozhodnutie som však ešte ani na sekundu neoľutovala. Beriem to ako obrovskú životnú a profesionálnu výzvu a túžba zdolať ju, je mojou najväčšou motiváciou. Mať vlastný biznis je pre mňa jednoznačne vyšší level profesionálnej realizácie a rozvoja.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Foto: Archív ZIK a Mariana Ježíková

Mohlo by vás zaujímať