fbpx

Večer už vodu nepite, lebo sa budete v noci šúrať na záchod ako starý prostatik. V noci sa má spať!

Koľko vody má človek vypiťKoľko vody má človek vypiť?

No čo, už ste sa niekedy spýtali svojho domáceho miláčika, či má dostatok vodičky? Verím, že sa aj niekto taký nájde. Z vody sa totižto stala modla. Ešte aj psovi by sme dali na krk fľašu s vodou. Ukážem vám moje dva pohľady na vodu. A aj to, koľko vody má človek vypiť…

Z homo sapiens sapiens sa stal aquaholik.

Podaktorí bez fľaše ani neopustíme domov, v duchu hesla „s fľašou na večné časy a nikdy inak“.

Stala sa z toho doslova mánia.

Uvediem zopár príkladov, kam vedie maniacky prístup k pitnému režimu.

Známa televízna kuchárka Nigella (inak krásna žena) pila denne 5 litrov a hlavne večer. Verila, že tým jej pleť počas noci a spánku nasaje vodu a ona bude svieža a krásna navždy. „Svatá prostata!“, chce sa mi zvolať. Lebo musela mať pocit, že aj keď je žena, musí mať niečo s prostatou, keď furt chodí v noci síkať.

Ďalšia žena, bežkyňa maratónu, pila toľko vody počas maratónu, až z toho odkväcla. Pribehli jej na pomoc a čo spravili? Naliali do nej hneď ďalšiu vodu. Lebo si mysleli, že je dehydrovaná.

Až v nemocnici zistili, že má opuch mozgu z toľkej vody.

Tak na kieho frasa vlastne pijeme toľko vody, keď nás to môže pokojne aj zabiť? A veľmi spoľahlivo. Stačí vypiť 6 litrov vody behom hodiny a naše obličky to nezvládnu.

Propaganda.

Aby sa predalo čo najviac balenej vody?

Dokonca sa vraj nepreukázalo, že keď budeme lúchať vodu ako bernardín, tak bude naša pleť dokonale hydratovaná a do vysokého veku bez vrások.

  • Vraj to robíme zbytočne.
  • Vraj tým ani neodstránime jedy a toxíny z tela.
  • Vraj hlad nie je skrytý smäd a nebudeme rýchlejšie chudnúť.
  • Vraj, vraj, vraj.

Pokiaľ máme zdravé obličky, normálny krvný tlak a nie sme opuchnutí, tak správny pitný režim nám určite neuškodí.

Len čo je ten správny pitný režim? 

Poučme sa z Nigelly a bežkyne.

Nič nepreháňajme, ale zase ani nefungujme na hltoch vody celý deň.

To skáčeme z extrému do extrému.

Milujem, keď dám niekomu pohár vody počas tropického dňa a on vypije dva hlty. Mám chuť mu ten zbytok vyliať na hlavu, nech sa preberie. Zbytočne som zašpinila pohár. A pre jeho telo sú tie dva hlty potrebné asi ako bezdomovcovi pevná linka.

Keď už pijeme, vypime celý pohár.

Pohár!

Nie krígeľ.

Maximálne 2,5 dl. Skôr by som sa prikláňala ku 2 dl, to je ideál. Ale niekedy je aj jedno deci veľa. O tom neskôr.

Každý už vie, že keď ráno vstaneme, je super si zapáliť cigaretu a k tomu si dať dobrú kávičku.

Jasne, že nie, ale aj takí sú medzi nami. Keď ich to baví, bude ich časom baviť behať po lekároch. Rozumnejšie je vyplaviť z tela splodiny látkovej výmeny, ktoré sa uvoľnili počas spánku. Ráno a doobeda sa totižto naše telo fakt čistí.

Je priam logické, že ráno začíname vodou. Čistou! 

A pokojne z vodovodu, len ju nechajte chvíľu odtiecť.

Z našich vodovodov tečie veľmi kvalitná voda. Len zanesené potrubie a chlór z nej robia strašiak. Tak si kúpte filter, na trhu ich je dosť. Do osmózy by som už ja nešla, ale tak, kto na to má, nech pije aj ultračistú vodu, len pozor, môžu vám chýbať minerály a hlavne, napodiv, jód.

A koľko jej teda máte ráno vypiť?

Tie dva poháre. Nie naraz.

V pokoji jeden, a keď máte pocit, že zvládnete druhý, tak s chuťou do toho. A potom aj tretí, štvrtý, keď raňajkujete obed. Proste pite, pite. Ale, keď už idete jesť, tak pred jedlom už nie. Ideálne je pol hodinu pred jedlom už nepiť, ale tak nie vždy to odhadnete a nie vždy sa to dá.

Keď sa najete, ideálne je nepiť hodinu.

Trochu vody si môžete dať, ale teraz je vhodné hrať sa na bábätko a cuckať. Môžete zapiť aj tabletky, samozrejme, ak nejaké užívate a majú sa dávať s jedlom alebo po ňom.

Prečo je nevhodné piť po jedle? Riedite si tráviace šťavy a zhoršujete tým trávenie.

A správne a ľahké trávenie je alfa a omega nášho zdravia.

A ešte jedno pravidlo je fajn dodržiavať.

2/3 denného objemu vypite tak do 13:00 hod.

A teraz, čo je ten denný objem, že?

No tých 5 litrov je ideálnych pre nejakú Nigellu vážiacu 125 kíl. Teda myslím si. V matematike nie som moc dobrá. Je na to vzorec. Na 10 kg svojej hmotnosti máte vypiť 3, max. 4 dl vody. Tak si to vyrátajte každý sám sebe. A poobede už zvoľnite tempo, respektíve predlžujte čas, keď opäť vypijete pohár vody. A večer už prijímajte len minimum tekutín. Zaťažujete si tým obličky. A hlavne sa budete v noci šúrať na záchod ako starý prostatik.

No je vám to treba? Nie. V noci sa má spať. Raz za noc sa môže stať, že pôjdete občas, ale keď idete viac a pravidelne, niekde je zrada. Tí, čo pracujú v noci, môžu piť, ale majú to celkovo na figu. Ale tak im môžeme len vyjadriť súcit. Pracovať v noci je náročné.

Pamätajme si preto:

  • Nepime viac, než si naše telo žiada, vyplavujeme si tým minerály.
  • Nepime ani málo, naše telo tým trpí.
  • Stále platí, že zlatá stredná cesta je to najlepšie.

Magdaléna Ruttkayová

Ak máte záujem nahliadnuť do môjho blogu, je to ľahké. Použite najznámejšiu sociálnu sieť. Tam ma hravo podľa mena nájdete. A potom mi stačí napísať správu a ja vám pošlem link.

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

Mohlo by vás zaujímať