Riskovali svoj život pre záchranu iných. Falšovaním dokladov zachránili tisícky ľudských životov.

Kniha stratených mien - Kristina Harmelová - recenziaKniha stratených mien – falšovaním dokladov zachránili tisícky ľudských životov

Kristin Harmelová: Kniha stratených mien, Fortuna Libri

Určite mi dáte za pravdu, že kníh s témou 2. svetovej vojny máme na slovenskom knižnom trhu naozaj veľmi veľa. Väčšina z nich opisuje hrôzy koncentračných táborov. Kniha stratených mien od Kristin Harmelovej z vydavateľstva Fortuna Libri je iná. Odohráva sa počas vojnových čias, no spracúva zaujímavú a pre mnohých čitateľov nevšednú tému falšovania dokladov.

Autorka knihy sa k nej dostala viac-menej náhodou.

Keď zbierala podklady na svoj knižný príbeh s názvom Vinárova žena, zaujali ju údaje o falšovateľoch osobných dokladov. V Harmelovej príbehu sa hlavnou postavou stáva Eva – mladá poľská Židovka žijúca v Paríži, ktorá uteká z Francúzska po zatknutí jej otca nacistami. So svojou matkou nachádza útočisko v malom mestečku v horách, kde sa dozvedá o falšovaní dokladov židovských detí a ich prevádzaní cez hranice do bezpečného Švajčiarska.

Zoznámi sa s tajomným falšovateľom Rémym a spolu dávajú deťom novú identitu.

Avšak Eva sa rozhodne ich pravé mená uchovať pomocou šifrovacieho kódu do starej náboženskej knihy, ktorú nazve Kniha stratených mien.

Autorka zvolila čitateľsky pútavý spôsob striedania dvoch časových línií – obdobie vojny a súčasnosti. Tu sa stretávame s už dôchodkyňou Evou, ktorá sa rozhodne vycestovať z Floridy do Paríža, aby si so šesťdesiatročným odstupom poslednýkrát prelistovala svoju Knihu stratených mien. Tú objavil nemecký knihovník, netušiac, čo nezvyčajná kniha ukrýva. Čitateľ odkrýva fascinujúci príbeh techník falšovania dokladov, dozvedá sa zaujímavosti spojené s touto činnosťou a zároveň je svedkom ľúbostného príbehu dvoch mladých ľudí.

Kniha stratených mien - Kristina Harmelová - recenzia

Skutočná obeta

Príbeh obety, sily a statočnosti literárnych postáv je inšpirovaný skutočným príbehom dvoch mladých Židov. Adolfa Kaminského a Oscara Rosowského, ktorí vďaka falšovaniu dokumentov zachránili tisícky ľudských životov. Kaminský unikol len o kúsok deportácii a postaral sa o záchranu viac ako 14 000 Židov a len osemnásťročný Rosowsky sa podobne ako knižná postava Eva postaral o efektívnejšie falšovateľské metódy. Vďaka tomu zachránil 35 000 Židov. Šialené číslo, však?

Kniha stratených mien ponúka „neošúchanú“ tému, ktorá viacerých čitateľov určite inšpiruje k hľadaniu ďalších informácií o hrdinoch, ktorí denne riskovali svoj život pre záchranu iných.

Pripravila: Jana Túry

Korektúry: Katarína Málková