fbpx
Keď vám zistia vysoký cholesterol

Čo robiť, keď vám zistia vysoký cholesterol?

Zvýšená hladina cholesterolu je jedným z prvých príznakov začiatku metabolických porúch.

Zvyčajne sa problém s cholesterolom objaví okolo päťdesiatky. Lenže s obdobím, keď nás zasiahli karantény, práca z domu a všeobecne menej pohybu, sa očakáva, že táto veková hranica sa začne približovať skôr k štyridsiatke.

Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že ak sa už nadbytok cholesterol v krvi objavil, dostať ho do normálu je tvrdý oriešok. Preto je také dôležité o tom hovoriť.

V tomto článku vám najprv objasním rozdiel medzi dobrý a zlým cholesterolom, a potom ukážem na vlastných skúsenostiach, ako sa dá cholesterol ovplyvniť stravou a pohybom.

Keď mi doktor oznámil, že môj cholesterol je zvýšený, urobila som si podrobný výskum odbornej literatúry a podelila sa o tie najdôležitejšie vedomosti v článku Tajomstvo cholesterolu. Stal sa z neho jeden z najčítanejších článkov môjho blogu, a preto som sa rozhodla opäť navštíviť túto tému.

Pravdepodobne ste sa už stretli s výrazmi „dobrý“ a „zlý“ cholesterol. Ak ste na tom podobne, ako som bola ja pri konzultácii s doktorom, zrejme ste z toho dosť zmätené. Ako môže existovať dobrý aj zlý typ? Aký to má dopad na celkový cholesterol? Čo robiť, keď vám zistia vysoký cholesterol? Čo treba robiť, aby sa cholesterol zlepšil?

O tom si teraz povieme.

Typy cholesterolu

Cholesterol má v tele človeka veľkú rolu. Je to mastná látka dôležitá pre funkciu hormónov, stavbu bunkových membrán, tvorbu tráviacich enzýmov aj vitamínu D (teraz tak často spájaného so zdravím a imunitou).

Podobne ako tuk, ani cholesterol sa vo vode nerozpustí. Preto ho sama krv nevie roznášať v organizme. Jeho prepravu teda zabezpečuje napojenie na alipoproteín. Ten si môžeme predstaviť ako malú bielkovinovú ponorku. Cholesterol je schovaný v tejto bielkovinovej ponorke, ktorá sa pohybuje v krvnom riečišti chrániac vo svojom vnútri cholesterolový náklad.

Takáto naplnená ponorka sa volá lipoproteín. Zjednodušene: alipoproteín + cholesterol = lipoproteín.

Lipoproteíny sa delia sa podľa hustotu. Zjednodušene ich rozdeľujeme na:

  • zlé s označením LDL (nízka hustota), ktoré sa usadzujú na stenách tepien, čo môže viesť i ich upchatiu, infarktu či zlyhaniu obličiek,
  • dobré s označením HDL (vysoká hustota), ktoré pomáhajú odviezť cholesterol zo stien ciev späť do pečene, kde sa premieňa na odpadovú látku, ktorú telo vylúči.

Ďalšie typy lipoproteínov sú stredné hustoty (ILD), veľmi nízke hustoty (VLDL) a tzv. chylomikróny, ale o tých sa zatiaľ veľa nehovorí.

Pomer jednotlivých typov lipoproteínov je oveľa viac dôležitý, ako celkové množstvo alebo oddelené množstvá jednotlivých typov. Pomer je tak dôležitý, pretože v našom tele je všetko komplexne previazané.

Ak máte vyšší zlý, ale zároveň aj vyšší dobrý, vôbec to nemusí znamenať katastrofu a riziko blížiaceho sa infarktu, ako sa môže zdať z bežnej správy o celkovej hladine cholesterolu.

Mne môj ošetrujúci lekár neustále predpisoval statíny (lieky na zníženie zlého cholesterolu), ale nikdy mi nebol ochotný povedať, akým mám vlastne pomer dobrého a zlého cholesterolu. Až som si sama zašla do špecializovaného laboratória a zistila som, že pomer dobrého a zlého cholesterolu mám vyvážený a lieky som nepotrebovala.

Ako tento pomer môžete ovplyvniť prirodzene, bez liekov? Najmä stravou a pohybom. Pozrime sa teraz na to.

Keď vám zistia vysoký cholesterol

Cholesterol v potrave

Cholesterol nájdeme v živočíšnych potravinách. Potraviny s najvyšším podielom cholesterolu sú vajcia a krevety. Napriek tomu, že porcia kreviet alebo vajec obsahuje cca 200 miligramov cholesterolu, čo sú približne dve tretiny odporúčanej dennej dávky, ukázalo sa, že konzumácia vajec a kreviet prináša mnoho výhod, pretože nízky obsah nasýtených tukov v týchto potravinách prevyšuje vysokú hladinu cholesterolu.

Strava obohatená o vajcia a krevety zvyšuje dobrý cholesterol a znižuje hladinu triglyceridov. Z čoho vyplýva, že vajcia nezvyšujú riziko kardiovaskulárnych ochorení v dôsledku nízkej koncentrácie nasýtených tukov. Potvrdzuje to aj prípad Emmy Morano, ktorá sa dožila 117 rokov a tvrdila, že každý deň zvykla zjesť tri vajíčka, z toho dve surové. Po prvej svetovej vojne jej to odporučil lekár, ktorý u Moranovej za mlada diagnostikoval anémiu.

Čo robiť, keď vám zistia vysoký cholesterol – Ako znížiť cholesterol

V prípade, že aj vy patríte medzi ľudí, ktorý majú vysoký cholesterol, nezúfajte. Verte, že existuje niekoľko dobrých spôsobov, ako ho znížiť prirodzene.

1. Obmedzte zlé tuky

Trans-mastné kyseliny sú nenasýtené tuky, ktoré boli upravené hydrogenáciou. Keďže trans-mastné kyseliny nie sú úplne nasýtené, pri izbovej teplote zostávajú v tuhej podobe. Preto sa v potravinárstve používajú pri výrobe nátierok, sušienok a pečiva. Okrem podobných polotovarov sa v domácnostiach vyskytujú aj vo forme margarínu a lacných olejov (slnečnicový, repkový, sójový).

Tieto tuky sa však v tele správajú negatívne. Nielenže zvyšujú zlý cholesterol LDL, ale zároveň znižujú dobrý cholesterol HDL. Vysoká konzumácia týchto tukov navyše zvyšuje riziko vzniku srdcových ochorení a vznik cukrovky druhého typu.

2. Zamerajte sa na mono-nenasýtené mastné kyseliny

Určite ste sa už stretli s názorom, že pri vysokom cholesterole by sa mal obmedziť príjem tukov v potrave. Štúdie však ukazujú, že keď obmedzíte všetky tuky, zníži sa vám nielen zlý cholesterol LDL, ale aj ten dobrý HDL. A to má neblahé následky na organizmus.

Preto je lepšia diéta s vysokým obsahom mono-nenasýtených mastných kyselín, ktorá redukuje škodlivý LDL cholesterol, ale zároveň udržiava zdravú hladinu HDL.

Zdroje mono-nenasýtených tukov sú:

  • Olivový olej
  • Orechy ako mandle, vlašské, kešu, lieskové
  • Avokádo

3. Používajte poly-nenasýtené tuky

Všetky polynenasýtené tuky, najmä omega 3 mastné kyseliny sú zdravé pre srdce a slúžia ako prevencia pred vznikom cukrovky.

Zdroje omega 3 mastných kyselín:

  • Losos
  • Makrela
  • Sleď
  • Olej z treščej pečene
  • Ľanové semienka

4. Nezabúdajte na pohyb

Aj cvičenie znižuje cholesterol a prospieva k zdraviu srdca.

Netreba ani príliš veľká námaha. Stačí trikrát týždenne po polhodinke. Prispieva to k zníženiu zlého cholesterolu LDL a zvýšeniu dobrého HDL. Okrem toho sa pravidelným cvičením získava samozrejme aj dobrá postava.

Vyberte si cvičenie, ktoré vám najviac vyhovuje a ktoré máte radi. Nemusí to byť rovno v posilňovni. Môžete sa napríklad zapísať na tanec alebo začať chodiť na svižné polhodinové prechádzky.

5. Homeocysteín

Poslednou časťou skladačky je toxická aminokyselina zvaná homeocysteín. Výskum ukázal, že 60 až 80 % cholesterolu kolujúceho v krvi má na svedomí práve homocysteín.

Z vlastných skúseností môžem potvrdiť, že bojovať s homocysteínom je jednoduchšie ako s cholesterolom, a preto odporúčam tento dôležitý bod nevynechať. Práve o homeocysteíne a mojich osobných skúsenostiach som napísala v článku Tajomstvo cholesterolu, ktorý vám odporúčam si prečítať.

Záver

Čo robiť, keď vám zistia vysoký cholesterol? Teraz už viete, že cholesterol nie je ako cholesterol. Jeden z nich (HDL) podporuje správnu funkciu tela, zatiaľ čo druhý (LDL) jeho snaženie zastavuje. Aj v prípade, že je hladina cholesterolu v krvi v norme, musíte myslieť na prevenciu. Čím skôr začnete, tým ľahšie predídete nepríjemnostiam vo vyššom veku.

V úvode spomínam, že dostať hladinu cholesterolu v krvi je tvrdý oriešok a práve preto nezabúdajme na pravidelnú konzumáciu orieškov. Každý deň za hrsť, avšak nie viac. Veď to poznáte, všetkého veľa škodí 🙂

Júlia Čížová

Začali ste športovať? Chráňte si pohybový aparát…

Mohlo by vás zaujímať