Je ADHD skutočne porucha? Prečo sú deti príliš aktívne, neovládateľné sebou ani okolím?

Je ADHD skutočne poruchaJe ADHD skutočne porucha?

Skúsme sa zamyslieť. Čo sa nám žiada urobiť, keď sedíme dlhšie, ako je pre nás prirodzené? Zrejme každý povie – prejsť sa, možno aj zabehať.

Aký prístup k činnostiam preferujeme, keď dlhšie musíme robiť to, čo chce od nás niekto iný a veľa z toho nám nevyhovuje, takže sa musíme nútiť? Robíme potom niečo podľa seba, po svojom.

Takto je to so všetkým. Keď dlho pracujeme, potrebujeme dlho oddychovať. Po Vianociach siahame po jednoduchom jedle, po saune sa ideme ochladiť. Po dni plnom ľudí hľadáme ticho a samotu. Môžeme pokračovať, ale dôležitý je jeden fakt. Každý extrém si pýta vyrovnanie, ktoré často robíme celkom automaticky, aby sme sa cítili lepšie. Preto je dobré zamyslieť sa, prečo sú deti príliš aktívne, neovládateľné sebou ani okolím…

A čo je vlastne príliš.

Určite je pre dieťa príliš, keď má dlho sedieť, napríklad v škole.

Utlmuje samé seba, lebo je preňho veľmi prirodzené hýbať sa, pokiaľ nie je vyslovene typ, čo rád vysedáva (to je zriedkavé). Okrem toho robí mnoho činností, ktoré má určené, spôsobom, ktorý má predpísaný, v obmedzenom časovom úseku. Často nemôže hovoriť, prejsť sa, sadnúť si trebárs na zem do polohy, ktorá mu vyhovuje, jesť, keď je hladné a oddýchnuť si, keď potrebuje. Celý čas samo seba drží na uzde. Dokedy je toto možné bez toho, aby nebolo pod tlakom? Ten tlak potom naozaj musí von, telo sa stará o svoju pohodu, aj keď to vždy tak necítime. Prečo – to je iná téma.

To, že deti pridlho sedia a priveľa musia, som začala vnímať v škole viac ako učiteľka, nie ako dieťa. Ako poslušné a ustráchané dieťa som väčšinou potichu čakala na koniec hodiny a tešila sa na príchod domov. Ako učiteľka na porade som si uvedomila svoju nervozitu v celom tele a dochádzalo mi, čo vlastne od detí chceme. Začala som ich viac chápať. Tu sa otvára veľa tém, teraz chcem ostať pri ADHD.

Nie som klasický psychológ, pracujem metódou Three In One Concepts, systém One Brain.

Jednotný mozog doslova znamená rovnováhu hemisfér, zladenie seba a podmienok. To znamená aj viac sebaovládania a ochotného prispôsobovania sa. Vždy je to otázka našej osobnosti, čo je na nás priveľa a čo už môže byť, povedzme, diagnóza, keď vôbec je potrebná . Metóda, ktorá prináša výsledky, je spojením psychológie a genetiky správania. Nediagnostikuje. Hľadá miesto, kde vzniká tlak a ten ide von rôznym spôsobom. Nenálepkuje a neutvrdzuje človeka v diagnóze, podľa ktorej sa často začne správať ešte viac. Hľadá spôsob, ako sa správať inak, jemne a zároveň efektívne, s trvalým výsledkom.

Každé dieťa má vo vienku svoje danosti

Vlastnosti zdedené po oboch rodičoch a predkoch, a nosí si všetko, čo sa naučilo z okolia, doslova nasalo. Preto nie je najvhodnejší spôsob hľadanie poruchy a jej riešenie zvonka, ale príčiny, aké faktory sa stretávajú a ktoré vieme ovplyvniť. Nikto sa nemusí cítiť chybný, vinný ani bezmocný. Vieme s tým veľa urobiť.

Denisa Nemcová

konzultant a facilitátor Three In One Concepts

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

 

Mohlo by sa vám páčiť…

Mohlo by vás zaujímať