fbpx
Dôvody prečo meditovať a cvičiť yogu
Domov / ZAMYSLENIA / Ján Dubnička: Dôvody prečo meditovať a cvičiť yogu

Ján Dubnička: Dôvody prečo meditovať a cvičiť yogu

Ľudia sa ma často pýtajú, prečo meditujem a cvičím jogu? Čo mi to dáva a kam ma to posúva? Tak som sa nad tým trocha zamyslel. A na začiatku zamyslenia mi hneď napadá Gándhiho myšlienka: “Mimovoľná myšlienka je chorobou mysle a udržať na uzde myšlienku znamená udržať na uzde myseľ, čo je ťažšie ako skrotiť vietor.” Dnes môžem potvrdiť, že je to veľká pravda.

Ale poďme pekne postupne. Vracia ma to v spomienkach dva a pol roka dozadu. Pamätám si, ako keby to bolo dnes. Mal som hlavu plnú myšlienok. Bolo ich veľa a stále vznikali nové. Veľa otázok Čo, Prečo a Ako? Jednoducho pretlak a tlak. V noci som sa budieval a nevedel zaspať, pretože som mal hlavu plnú myšlienok, bol tam hluk a ten hluk prehlušoval spánok.

Vedel som, že niečo musím urobiť, lebo bolo len otázkou času, kedy ma to pohltí. Chcel som začať postupne meditovať. Lenže…len čo som sa posadil do tureckého sedu a začal „meditovať“, neobsedel som, stále som sledoval hodinky, lebo som mal pocit, že je to trvá večnosť. Skúsil som teda niečo iné.

Kúpil som si knihu Mindfulness za 8 týždňov. Vynikajúca kniha, ktorá obsahovala aj CD s vedenou meditáciou. Lenže čím dlhšie na mňa ten ženský hlas hovoril, tým viac som ho prestával počuť a do piatich minút zaspal. Takže z bdelej pozornosti sa stal nebdelý spánok.

Vtedy sa ku mne dostal blog Jara Páveka a článok s názvom Ashtanga yoga – Za hranicou fyzickej praxe. A veľmi ma oslovil. Zavolal som mu, vysvetlil, čo sa mi deje. Povedal mi: „Čakám ťa v sobotu o 8 v štúdiu“. A tým sa to celé začalo. Odvtedy praktizujem ashtanga jogu takmer denne. Pridal som k tomu meditáciu (dnes už na hodinky nepozerám, obsedím a meditáciu si užívam) a pranajámu (kontrola dychu, dychové cvičenie).

Jeden z ľudí, ktorých sledujem a inšpirujú ma, je Sadhguru. V knihe “Vnútorné inžinierstvo” píše: “Jóga je v podstate spôsob, ako pretvoriť telo, aby slúžilo vyššiemu zámeru.” Syn Krsnamačarju, Desikachar, v knihe “Srdce jógy” napísal: “Jóga je v prvom rade cvičenie, pomocou ktorého zmúdrieme a chápeme veci lepšie ako predtým. Zviazanie prameňov mysle. Konať tak, aby všetka naša pozornosť bola nasmerovaná na činnosť, ktorú práve robíme.

Ustálenie zmien v mysli.” Sri Pattabi Jois v knihe “Joga mala” uvádza: “Jóga znamená upaja, cesta alebo spôsob, ktorý dodržujeme alebo prostredníctvom ktorého môžeme doasiahnuť cieľ. Spôsob, ktorým sa myseľ zjednocuje s Ja. Je to pevné ovládanie mysle.” Môj učiteľ Jaro Pávek v už spomínanom texte “Ashtanga yoga – za hranicou fyzickej praxe” píše: “Joga je spojenie tela, mysle a duše. Je to pohyb z jedného bodu do druhého, vyššieho.”

Pre mňa je joga zastavenie pohybov mysle alebo ešte inak, ustálenie zmien v mysli. Metóda prepojenia dychu a pohybu, čiže práca s mysľou a telom. Poznávanie seba cez seba. Praktizovanie jógy nás zobúdza. Takže som každodenný učeň.

A prečo teda ja praktizujem jógu a meditujem? Hlavne pre radosť, zdravie a pocit vnútornej spokojnosti. Znižuje stres, zlepšuje kvalitu života, flexibilitu, vnímavosť, rozhýbe telo. Zároveň nastaví zrkadlo môjmu egu. Som vnímavejší nielen voči sebe ale aj voči iným, ľuďom aj situáciám.

Na začiatku to bola snaha dostať sa do ďalšej pozície, dať nohu za hlavu, posadiť sa do lotosa, zdokonaľovať sa. Dnes je to o vnútornej spokojnosti a pohode.

A ako hovorí Pattabi Jois, joga je 90% praxe a 1% teórie.

Tak končím s mudrovaním a idem sa vrhnúť do jógovej praxe.

Ján Dubnička
Autor je lektor a kouč

Inšpiratívne príbehy