Fúrik alebo „táčky“ – pomocníci na záhrade

Fúrik alebo „táčky“ - pomocníci na záhradeFúrik alebo „táčky“ – pomocníci na záhrade

V určitom okamihu väčšina záhradníkov zistí, že na dokončenie určitých záhradných prác potrebuje fúrik. Alebo táčky? Že neviete aký je rozdiel!? Žiadny. Ide o ten istý nástroj „optimalizovaný na prepravu sypkých materiálov“ – ako hovorí Wikipedia. Ale fúriky toho vedia oveľa viac – používajú sa napríklad na premiestňovanie kameňa, kompostu alebo mulču do záhrady, na premiestňovanie stromov alebo veľkých kríkov z jedného miesta na druhé, na prepravu tehál, likvidáciu záhradného odpadu, alebo dokonca na miešanie betónu alebo hnojív. Nie všetky sú však rovnaké, preto typ fúrika, ktorý by ste si mali kúpiť, závisí od úloh, na ktoré ho potrebujete.

Použitie fúrika v záhrade

Spravidla sú na výber dva typy fúrikov: oceľové alebo plastové.

  • Oceľové zvládnu väčšiu váhu, ale môžu zhrdzavieť a je ťažšie nimi manipulovať. Oceľové fúriky sa používajú na ťažké práce, ako je premiestňovanie kameňov, tehál alebo veľkých rastlín.
  • Plastové fúriky sú ľahšie a zvyčajne aj lacnejšie ako oceľové, ale môžu prasknúť v dôsledku príliš veľkej hmotnosti, extrémnych teplotných výkyvov alebo nesprávnej manipulácie. Plastové fúriky sa používajú na premiestňovanie kompostu, mulču, rastlinného odpadu a menších rastlín. Plast je tiež vhodnejší na miešanie betónu alebo hnojív a na nosenie kravského hnoja, pretože tieto látky môžu poškodiť oceľ.

Fúriky môžu mať aj rôznu kapacitu alebo objem. Predávajú sa s objemom 60-180 l, pričom najbežnejší je 100 l. Avšak len preto, že štítok fúrika hovorí, že pojme napríklad 200 kg, neznamená to, že ho musíte po okraj naplniť kameňom alebo tehlami. To, akú veľkú váhu do fúrika vložíte, bude závisieť od vašej vlastnej sily. Napriek tomu, že sú fúriky navrhnuté tak, aby uľahčovali premiestňovanie a vysypávanie ťažkých predmetov, fúrik plný kameňa alebo iného ťažkého materiálu môže byť pre mnohých príliš ťažký na manipuláciu.

Ako vybrať vhodný fúrik?

Fúrik je majstrovské dielo jednoduchej vynaliezavosti. Prvýkrát bol použitý v Číne pred takmer 2000 rokmi a dizajn sa za celý ten čas zmenil len veľmi málo. Jeho korba má spravidla podlhovastý tvar. Bočnice sa budú zvažovať, aby sa uľahčilo preklápanie. Fúrik sa tlačí zozadu a ľahšie sa ovláda a manévruje, pokiaľ nie je veľmi naložený, alebo ak nie je ťažisko bremena príliš vysoko. Má spravidla jedno koleso, niektoré však budú mať aj dve. Dvojkolesový fúrik nie je taký svižný ako fúrik s jedným kolesom, ale pri vyklápaní je stabilnejší. Niektoré fúriky majú zaoblený „nos“, čo znamená, že sa dajú vyklopiť v ľubovoľnom uhle, zatiaľ čo ploché nosy je možné sklápať iba dopredu.

Fúrik alebo „táčky“ - pomocníci na záhrade

zdroj: Cherries/shutterstock.com

Čo je potrebné vziať do úvahy pred výberom

  • Hmotnosť nákladu – myslite na hmotnosť typického nákladu. Sťahujete tehly, ktoré sú denzné a ťažké? Alebo presúvate záhradný odpad, ktorý je objemný, ale ľahký?
  • Priestor – budete pracovať v obmedzenom priestore? Alebo máte prístup obmedzený, napríklad úzky vchod alebo brána? Vždy sa uistite, že sa fúrik zmestí do vášho najužšieho priestoru.
  • Schopnosti používateľa – ak máte problémy s pohyblivosťou, môže byť jednoduchšie ťahať vozík, než tlačiť fúrik.
  • Rozmer – vyberte si iba vtedy veľký a ťažký fúrik, ak máte silu s ním pohnúť. Ak budete pracovať na veľkej ploche, môže vás lákať kúpiť si väčší, ako dokážete zvládnuť.
  • Konštrukcia – kov je pevný, ale hrdzavie, pozinkovanie poskytne ochranu, ale v konečnom dôsledku ho budete musieť natierať. Kovové fúriky môžu byť ovplyvnené toxickými látkami a ak budú používané napríklad v stajni, budú pravdepodobne ovplyvnené živočíšnym odpadom. Plastové fúriky sú ľahšie a odolnejšie voči poveternostným vplyvom, ale nie sú také pevné ako kovové. Plast je odolnejší aj voči niektorým toxickým látkam a ceny fúrikov, vyrobených z plastu sú aj nižšie oproti kovovým.
  • Kolesá – pneumatické absorbujú nerovnosti v teréne, ale môžu dostať defekt. Pevným gumeným pneumatikám defekt nehrozí, ale jazda nebude v nerovnom teréne taká hladká, ani ľahká. Niektoré lacnejšie modely ušetria na pneumatikách, majú kolesá vyrobené z plastu. Pokúste sa im vyhnúť, pretože sa rozpadnú celkom rýchlo.

Väčšina fúrikov má jedno koleso pod korbou a dve nohy, ktoré zabezpečujú stabilitu vzadu. Vďaka tomu sa s nimi ľahko manévruje v kopcoch, alebo rôznorodom teréne a uľahčuje sa vysypávanie a vykladanie materiálu. Jednokolesové konštrukcie môžu byť však zároveň nestabilné a ťažšie ovládateľné pri ťažkých nákladoch. Dvojkolesové konštrukcie sú o niečo menej bežné, ale sú mimoriadne stabilné a dobre vyvážené. V tesných priestoroch sa otáčajú a pohybujú ťažšie, takže ak používate dvojkolesové zariadenie, potrebujete na pohyb väčší priestor.

  • Rukoväte – Keď počujete „fúrik“, pravdepodobne si predstavíte klasický fúrik s dvoma rovnými držadlami, jedným kolesom vycentrovaným vpredu a dvoma podperami rovnomerne rozmiestnenými vzadu. Novšie typy fúrikov však už môžu mať aj ergonomické držadlá. Klasický dvojdržadlový fúrik je navrhnutý tak, aby dokonale využíval pákový efekt. Tieto držadlá sú zvyčajne kovové a počas dlhého pobytu na slnku sa môžu extrémne zahriať. Fúriky s dvomi rukoväťami môžu tiež vyžadovať veľkú silu hornej časti tela a spôsobiť bolesť ramien, paží a chrbta. Ergonomické držadlá sú podobné ako na kosačke na trávu. Sú navrhnuté tak, aby spôsobovali menšie napätie v ramenách, ale môžu spôsobiť väčšiu bolesť chrbta tým, že pri vyklopení bremena budú mať menší pákový efekt.

Na výber najvhodnejšieho fúrika pre vaše potreby si doprajte dostatok času. Každý typ fúrika má svoje klady a zápory, takže pri výbere vychádzajte z toho, čo sa vám zdá najjednoduchšie na použitie.

.zdroj: Lazhko Svetlana/shutterstock.com

Nezabudnite na bezpečnosť pri práci

Aj keď sa môže zdať, že ide o veľmi jednoduchý, „neškodný“ nástroj, aj pri práci s fúrikom môžete prísť k úrazu, alebo si nejakým spôsobom ublížiť. Majte preto na pamäti:

  • Pred naložením fúrika sa uistite, že je pneumatika úplne nahustená a nepoužívajte fúrik, ktorému chýbajú skrutky, alebo má ohnuté podpery, alebo rukoväte.
  • Zabezpečte, aby oblasť, ktorou budete prechádzať bola zbavená prekážok, ako sú skaly alebo veľké konáre.
  • Vyhnite sa preťaženiu fúrika hmotnosťou alebo objemom.
  • Korbu fúrika naložte tak, aby bola hmotnosť nad kolesom a bola predpätá smerom k prednej časti korby, ale rovnomerne rozložená doľava a doprava.
  • Udržujte náklad nízko a nikdy sa nepokúšajte pohnúť fúrikom, keď nevidíte na okolie a nenoste náklad, ktorý vyčnieva z bokov.
  • Zdvíhajte fúrik nohami, nie chrbtom.
  • Fúrik tlačte pred sebou, neťahajte ho zozadu.
  • Zvýšte opatrnosť pri nestabilnom zaťažení, ako je betón alebo suť, pretože môže meniť polohu a veľmi ľahko prevážiť fúrik.
  • Nechajte fúrik ísť, ak sa prevrhne, nepokúšajte sa ho stiahnuť späť. Páka vám umožní zdvihnúť ťažké bremeno, ale keď sa nakloní, stratíte výhodu pákového efektu.
  • Fúrik vyprázdňujte pomaly a pritom udržiavajte pevný úchop.
  • Použite rampu. Zdolávanie schodov s naloženým fúrikom je výzvou aj pre tých najskúsenejších. Dočasné rampy sú najbezpečnejším spôsobom, ako prekonať tento problém, ale ich správne nastavenie môže chvíľu trvať. Hľadajte jednoduchú skladaciu rampu s vysokou nosnosťou, ale malou hmotnosťou. To umožní jej nastavenie v priebehu niekoľkých sekúnd.

Zdroje informácií:

-INFOSERVIS-

Mohlo by vás zaujímať