Deti, peniaze a hospodárenie v praxi

Schopnosť manažovať vlastné financie bude čím ďalej, tým viac kľúčové…

Žijeme turbulentné časy. Svet sa aktuálne zbláznil z koronavírusu a rôzne, viac či menej rozumné opatrenia obmedzujú náš súkromný a aj pracovný život. Je mimoriadne dôležité udržať si, aj napriek rastúcej neistote, pozitívne myslenie, či aspoň zdravý rozum. A akú-takú pohodu. Hrozba straty zamestnania, či ukončenia podnikania je teraz viac než hmatateľná a schopnosť rozumne narábať so svojimi financiami je viac než potrebná.

Ale, kde získať znalosti, návyky a informácie ako narábať so svojimi financiami?

V škole? V rodine? Samoštúdiom? V jednom z mnohých rozhovorov s mojím bratom Petrom sme o tomto pred rokmi hovorili, kto nás to má naučiť. Zhodli sme sa, že do školských osnov sa povinný samostatný predmet Finančná gramotnosť asi tak skoro nedostane,  tak sme naše občianske združenie Spoločenstvo poznania o. z. zamerali týmto smerom. Problémom boli financie, ale podarilo sa mi zapojiť nás do programu Škola rodinných financií, ktorý viedla Nadácia detí Slovenska.

Deti, peniaze a hospodárenie v praxi

Náš projekt Vedomosťami proti kríze bol podporený a vrhli sme sa na vzdelávanie žiakov  na základných školách a študentov na stredných školách v Bratislave.  V programe sme fungovali štyri roky, potom odišiel sponzor a program skončil. Avšak, my sme pokračovali ďalej, nakoľko sa nám podarilo získať významného podporovateľa cez asignáciu dane, maklérsku spoločnosť INSIA, ktorá nás priamo a aj prostredníctvom svojich členov, podporuje dodnes.

Celé naše vzdelávanie je založené na workshopoch, počas ktorých vysvetľujeme deťom pojmy z oblasti financií ako mzda, úver, úrok, splátka, čo je hypotekárny úver, čo spotrebný, ako funguje kreditná karta, ako debetná, čo je povolené prečerpanie, omeškanie a čo si všímať v zmluvách o finančných produktoch.

Deti, peniaze a hospodárenie v praxi

Tiež sa venujeme príprave na pracovný pohovor, ako prebieha, ako napísať životopis, čo má obsahovať, aký je náš zdravotný a sociálny systém. Ďalšou veľkou oblasťou je téma Podnikania, aké máme formy podnikania, ako sa tvorí podnikateľský plán a s čím v podnikaní treba počítať.

Z niekoľkoročných skúseností musím povedať, že hranie pracovného pohovoru a prezentácia podnikateľského plánu sú najobľúbenejšími témami. Sama som bola častokrát veľmi príjemne prekvapená, aké kreatívne sú deti, pokiaľ ich necháte pripraviť si podnikateľský plán napríklad na vlastnú kaviareň. Jeden by hneď utekal kúpiť si kapučíno s koláčikom.

Príprava aktivít na workshopy mi vždy zaberie niekoľko hodín sústredenej práce. Najnáročnejšia býva príprava pre stredoškolákov, najmä pokiaľ sú to čisto „chalanské“ odbory, ako napr. automechanici. Mám v čerstvej pamäti, ako na mňa v triede pozeralo pätnásť znudených mladíkov, čiastočne spokojných, že im odpadli tradičné hodiny a čiastočne otrávených, že čo tá baba od nich chce.

Avšak, pri tvorbe podnikateľského plánu sa predsa len rozprúdila debata, keď sme preberali, čo treba obstarať na otvorenie malého autoservisu, koľko peňazí stojí náradie, prístroje a nástroje, ako osloviť klientov a kde ich hľadať, na aké činnosti sa zamerať a v konečnom dôsledku sme sa dopracovali k celkom uspokojivému výsledku.

Počas workshopov vždy robíme aktivity, do ktorých sú zapojené samotní žiaci, či už vyplňujeme osemsmerovky, hráme Milionára, v skupinách zostavujeme rodinný rozpočet, počítame čistú mzdu alebo riešime finančné životné situácie v prípadových štúdiách.

Celé fungovanie vzdelávania, ktoré poskytujeme zdarma, je vždy podmienené pozitívnym prístupom zo strany vedenia školy a ochoty učiteľov, ktorí vyučujú finančnú gramotnosť v rámci nejakého predmetu, aby nám poskytli priestor a čas, aspoň dve vyučovacie hodiny za sebou. Do skupiny sa vraciame opakovane, aby sme prešli všetky témy, ktoré si dohodneme s učiteľom. Aktuálne nás zatvorenie škôl a prísne zdravotné opatrenia obmedzili v činnosti, no veríme, že sa čoskoro dostaneme späť k žiakom a študentom.

Avšak, nezaháľame.

Koncom minulého roka sme s  Petrom, ktorý sa venuje právnemu vzdelávaniu, vymysleli pexeso finančnej gramotnosti. Na rubovej strane každého obrázku je QR kód, v ktorom je skrytý popis pojmu znázorneného na obrázku. Stačí použiť aplikáciu na čítanie QR kódov na mobilnom telefóne, dekódovať text a hneď viete, či ste sa trafili pri hádaní znázorneného termínu. Je to ozaj zábavné, lebo obrázky sú rozkošne nakreslené a ktoré z detí by sa nechcelo hrať s mobilným telefónom.

Deti, peniaze a hospodárenie v praxi

Námety na znázornenie pojmov som kreslila ešte na Bali a Peťo ich potom doplnil svojimi návrhmi do celkového počtu 30. Pexeso predávame na našom e-sklepe a jeho kúpou podporíte činnosť nášho občianskeho združenia.

Máme ambíciu na rovnakom princípe vytvoriť aj pexeso právneho vzdelávania a vytvoriť portál chcemvediet.info, kde budeme publikovať návody na výučbu finančnej gramotnosti pre školy a aj domáce využitie. Verím, že sa nám to podarí zrealizovať už v tomto turbulentnom roku. Lebo žijeme turbulentné časy a schopnosť manažovať vlastné financie bude čím ďalej, tým viac kľúčová na ich úspešné prežitie.

Katarína Serinová

Spoločenstvo poznania o. z.

Link na kúpu pexesa finančnej gramotnosti: https://www.spolocenstvopoznania.sk/produkt/pexeso-financnej-gramotnosti-pre-ms-a-i-stupen-zakladnych-skol/

Link na podporu činnosti Spoločenstvo poznania o.z.

https://www.spolocenstvopoznania.sk/podporte-vzdelavanie/#toggle-id-7

Až 80% Slovákov má problémy s hospodárením a nemajú finančnú rezervu…

Kniha KAM MIZNÚ VAŠE PENIAZE vám pomôže na ceste k budovaniu finančnej rezervy…

Ako udržať zarobené peniaze a vytvárať finančnú rezervu

 

Mohlo by vás zaujímať