Obyvatelia ázijských krajín veria, že svrčky prinášajú šťastie a odháňajú zlých duchov.

Charles Martin: Kde svrčky plačúCharles Martin: Kde svrčky plačú – recenzia knihy

Lindeni, 2019, preklad: Marta Gergelyová

Obyvatelia ázijských krajín veria, že svrčky prinášajú šťastie a odháňajú zlých duchov. Názov knihy, tak ako aj obálka, predáva, takže americký spisovateľ Charles Martin ho určite zvolil správne. Kniha rozpráva príbeh o bývalom špičkovom kardiochirurgovi Jonathanovi Reese Mitchellovi, ktorý zachránil stovky pacientov, no svoju manželku Emmu uzdraviť nedokázal. Zomrela na srdcové ochorenie, ktorým trpela od detstva. Zronený Jonathan sa utiahne k jazeru Burton, kde spolu s nevidiacim švagrom Charliem renovujú staré pretekárske lode. Ťaží ho pocit viny, sebaľútosť, hnev. Už nikdy sa neplánuje vrátiť k práci lekára, no zlom nastáva v okamihu, keď stretne sedemročnú Annie, ktorá trpí rovnakým ochorením ako jeho manželka Emma. Zachrániť ju môže len operácia a výnimočný lekár, ktorý ju zvládne…

Neuveriteľný zmysel pre detail

V knihe sa prelínajú dve dejové línie – minulosť, ktorá vykresľuje detstvo a osudový vzťah Johathana a Emmy, jeho cestu k medicíne a smrť milovanej manželky a súčasnosť, ktorej nosným pilierom je práve malá Annie a jej teta, ktorá sa o ňu po smrti rodičov stará. Autorovi nemožno uprieť cit pre detail. Opisy medicíny, štúdia, operácie srdca sú tu vykreslené do najmenších detailov. Charles Martin si na nich dal extrémne záležať. Zvedavý čitateľ je uspokojený, čitateľovi, ktorý uprednostňuje dynamické pasáže, môžu rozsiahle opisy prekážať. Každopádne cítiť, že autor sa na písanie knihy pedantne pripravoval, tému kardiochirurgie si naštudoval do najmenších detailov a v závere knihy sa dozvedáme, že si všetko overoval v rámci poradenstva s lekármi. Príbeh tak dostáva nový edukatívny rozmer a mne osobne detailné opisy vôbec neprekážali, skôr naopak.

Pretkané symbolmi

V pomerne rozsiahlom príbehu sa opakuje niekoľko motívov, ktoré sa prelínajú. Vidno, že autor má rád symboliku. Symbol srdca je tu zobrazený vo viacerých rovinách. Či už v priamom zmysle slova (choré srdce manželky Emmy a Annie) alebo metaforicky vyjadrené zamknuté srdce lekára, ktorý je presvedčený, že stratil všetko, na čom mu v živote záležalo a svoj život v podstate len dožíva. Symbol vody ako ničivá sila (búrka, prasknuté vodovodné potrubie) je vybalancovaný symbolom vody ako nového života. Jonathanovi sa často opakuje rovnaký sen – ako jeho žena Emma leje vodu z džbánu. Voda v tomto prípade predstavuje očistu od minulosti, výčitiek, pocitu zlyhania a začiatok niečoho nového. Nechýbajú citáty z diel Shakespeara, ktoré odzrkadľujú vnútorné pocity hlavnej postavy či listy, ktoré mu napísala jeho manželka ešte pred smrťou a ktoré ho majú nasmerovať správnym smerom.

Charles Martin: Kde svrčky plačú

Na záver…

Charles Martin patrí medzi najpredávanejších autorov v New Yorku. Keď som si čítala recenzie na jeho romány, čitatelia sa delia na dve skupiny – na tých, ktorí ho bezmedzne milujú a netrpezlivo čakajú na autorove nové knihy a na tých, pre ktorých ide o sentimentálne príbehy skĺzajúce do klišé. Knihu veľmi výstižne charakterizovala čitateľka na knižnom portáli martinus.sk: „Romantickým dušiam a takým, ktorým nevadí predvídateľný dej sa určite bude páčiť.“  Kniha Kde cvrčky plačú neurazí, no náročnejších čitateľov neuspokojí.

Pripravila: Jana Túry

Korektúra: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorkaMáte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/