Európska komisia zvažuje preradenie lítia do zoznamu prvkov nebezpečných pre zdravie.
To by mohlo ohroziť výrobu batérií pre elektrické vozidlá a výrazne spomaliť proces ich zavádzania. Informuje o tom portál autozive.cz
Keby to nebolo také smutné, bolo by to neuveriteľne vtipné.
To sme už niekde počuli. Teraz to je navyše smiešne aj smutné zároveň. Pretože konanie Európskej komisie si nevieme vysvetliť inak. Prekážali nám spaľovacie motory? Prekážali. A stále vadia. Dobre, takže urobíme čokoľvek, ale naozaj čokoľvek, aby zanikli. Všetky normy Euro, všetky limity CO2, všetky emisné kvóty. Nikto to dlho nevydrží. Máte pravdu, pán komisár, nikto to dlho nevydrží.
Nemáme radi spaľovacie motory. Ani lítium.
A poďme ďalej. Čo teda budeme odporúčať? Na čom budeme jazdiť? Na elektromobiloch. Samozrejme, o tom niet pochýb. Všetci si budete kupovať Fiat 500e, Teslu, niektorý z modelov ID.X od VW alebo, ak ste naozaj za vodou, elektrický EQS od Mercedesu. Trochu nátlak, ale nech sa páči. Začíname sa s tým zmierovať. Čo potrebujú elektromobily? Batérie. Čo obsahujú batérie? Lítium, a nie úplne málo, popravde… Lenže Lítium sa nám nepáči a uvažujeme, že ho zakážeme. Aha… Tak toto by sme mali… A na čom teda budeme jazdiť? Na vzduch.Vitajte v EÚ.
Ako napísala agentúra Standard & Poor’s Global, Európska komisia sa pohráva s myšlienkou klasifikovať lítium ako toxický prvok a je „na najlepšej ceste“ rozbiť len nedávno vzniknutý reťazec dodavatelsko-odberatelský reťazec na trhu s batériami. Čo by naozaj nebola dobrá správa. Nielen pre Elona Muska. Vzhľadom na to, že celý automobilový priemysel čelí kríze, akú možno ešte nezažil, môže to byť jeden z posledných klincov do rakvy. Otázkou je, či je to rakva automobilového priemyslu alebo rakva kompetentných úradníkov (nielen) v Bruseli.
Komisia pre hodnotenie rizík zriadená v rámci Európskej chemickej agentúry (ECHA) prijala na konci roku 2021 francúzsky návrh na klasifikáciu solí lítia (konkrétne uhličitanu lítneho, hydroxidu lítneho a chloridu lítneho) do kategórie 1A alebo ako toxické pre reprodukciu. Dôvodom sú obavy z možných negatívnych účinkov na ľudskú plodnosť, ako aj na zdravie nenarodených alebo dojčených detí. To sú celkom pochopiteľné dôvody a obavy, ale preradenie do kategórie 1A je len začiatok.
Spôsob, ako sa stať pre EÚ nepohodlným
Ak by sa tak stalo, otvorilo by to cestu ku klasifikácii týchto solí ako látok vzbudzujúcich veľmi veľké obavy (SVHC), čo by mohlo viesť k obmedzeniu ich používania v rámci stratégie EÚ pre udržateľné chemické látky. Preložené do zrozumiteľného jazyka, lítium by bolo označené za „prvok non grata“ a celý proces ťažby, rafinácie, používania a recyklácie by bol spochybnený. A netreba dodávať, že čokoľvek sa stane s niečím, čo Európska komisia považuje za akýmkoľvek spôsobom neprijateľné, stane sa to. Spaľovacie motory by o tom mohli rozprávať. Veľmi dlhý príbeh. A že potrebujeme lítium, aby sme nahradili spaľovacie motory? Takže?
Musíme len dúfať, že zvíťazí rozum a EK si pod vlastnou propagovanou elektromobilitou obrazne povedané nepodreže konár.
Samozrejme, vyjadrili sa aj združenia a výrobcovia, ktorí majú v oblasti batérií rozhodujúce slovo. Napríklad, ako povedal Vincent Ledoux Pedailles, obchodný riaditeľ spoločnosti Vulcan Energy Resources, zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, či bude návrh prijatý alebo nie. Jeho prijatie by bolo v rozpore s cieľom EÚ stať sa sebestačnou v oblasti Li-On batérií, vrátane 80 % vlastnej výroby lítia do roku 2025. Môžeme len dúfať, že sa tak skutočne stane. Pretože autá v skutočnosti nebudú jazdiť na vzduch.
Zdroj: www.autozive.cz
Foto: Pixabay