ý je stav v Gastro počas Korony?

Reštaurácie, ktoré samé zažívajú ťažké časy pomáhajú a vozia zdarma teplé jedlo zdravotníkom v nemocniciach.

Spolupatričnosť. Pomocná ruka. Uvedomenie si, že sme v tom namočení všetci rovnako. Žijeme dobu, ktorú si nikto z nás nemá ako porovnať. Je výnimočná. Ťažká. Korona vírus sa skloňuje všade. A niektoré profesie, akými sú napríklad zdravotníci idú na 150%. Niektoré reštaurácie sa preto rozhodli, že sa postarajú o to, aby lekári a zdravotnícky personál neboli hladní. Rozprávali sme sa s Kamilou Slašťanovou.

Kamila, ty robíš s reštauráciami na dennej báze v rámci portálu a appky menucka.sk Aký je stav v Gastro počas Korony? 

Všetky gastro prevádzky majú veľmi ťažkú situáciu. Už úvodné správy o šírení vírusu v susedných krajinách spôsobili pokles návštev v reštauráciách a teda aj tržieb. Po mimoriadnych nariadeniach o úplnom uzatvorení priestorov gastro prevádzok sa situácia ešte zhoršila. Odhadujem, že asi tak 80 % reštaurácií zatvorilo hneď, mysliac si vtedy, že to bude tak na 14 dní. Niektoré už vtedy pokračovali alebo začali s donáškou a výdajom na osobný odber.

Postupne sa k tejto forme poskytovania svojich služieb pridávali stále ďalšie a ďalšie reštaurácie a skúšali, čo sa dá, aby si zabezpečili aspoň nejaké drobné príjmy a fungujú na zlomok percent.

Otázna je aj „rýchla“ štátna pomoc, ktorá im mala pomôcť hneď a rýchlo, aby nemuseli prepúšťať zamestnancov. Reštaurácie avšak nemajú nárok na pomoc z opatrenia č.1 na podporu zachovania pracovných miest, keďže sú odtiaľ vyňaté, nakoľko nemali zákaz predávať a teda neboli zo zákona “zatvorené”. Napriek tomu, že v médiách sa často pri tomto opatrení spomínajú reštaurácie, práve na ne to vôbec neplatí.

Aj ďalšia pomoc, kde by teoreticky mali mať nárok je komplikovaná, zdĺhavá, nejasná a zatiaľ som sa nestretla s tým, že by pomoc aj niekto reálne dostal alebo ju mal schválenú, často nemajú ani žiadne vyjadrenie a stále len čakajú aspoň na nejakú odpoveď.

Okrem platov zamestnancov majú prevádzky aj ďalšie výrazné náklady, najmä nájmy a tam je tiež situácia veľmi náročná. Minulý týždeň sa malo rokovať o pomoci na čiastočnom krytí nájmov štátom, ale namiesto toho parlament schválil len to, že prenajímateľ (akýchkoľvek priestorov) nemôže svojho nájomcu do konca roka vyhodiť, nemôže mu dať výpoveď z nájmu aj keď napríklad nezaplatí nájomné. To ale problém vôbec nerieši.

Nevie sa, čo bude potom, podmienky si musia dohodnúť medzi sebou a aj dôsledkom týchto – súčasných – rokovaní bude, že výpovede budú dávať naopak nájomcovia, keďže napríklad odklady budú tlačiť pred sebou a aj keď sa “otvorí” očakáva sa, že im tržby nebudú stačiť ani na bežnú prevádzku, nie to ešte na splátky za minulé mesiace. Ak sa nič v tejto veci nezmení, veľmi veľa dlhé roky budovaných a fungujúcich reštaurácií bude musieť zatvoriť, niektoré už teraz od mája.

Budú sa reštaurácie schopné z tejto situácie pozviechať?

Ťažko povedať, určite to bude veľmi individuálne. Bude to závisieť najmä od toho, kedy budú môcť otvoriť svoje priestory a od atmosféry v spoločnosti, či a nakoľko budú reštaurácie navštevované. Majú veľmi veľké straty a starosti z toho, čo ich čaká. Mnohí z nich budú musieť svoje roky budované podniky zatvoriť a prídu tak o svoje živobytie a budú musieť hľadať iné možnosti. Sama som zvedavá, ako sa situácia vyvinie a koľko z nich to zvládne.

Niektoré prevádzky sa rozhodli, že budú robiť rozvoz jedál formou donášky. Ako to funguje? 

Áno, je to jedna z dvoch možností, ako môžu reštaurácie momentálne fungovať. Samozrejme, niektoré robili donášku aj pred tým, ale v tomto období sa na ňu dávajú aj jej striktní odporcovia. Alebo tiež využívajú objednávkové aplikácie a služby kuriérov, ktorí jedlo vozia za nich. Je možné si objednať donášku alebo osobný odber aj z exkluzívnejších reštaurácií, a dopriať si výborný obed alebo večeru doma či v práci aj keď, samozrejme, tá atmosféra, servis a prostredie nič nenahradí.

Aj u nás na www.menucka.sk sme viac dali do popredia náš filter na donášku a aj vo všeobecnosti si u nás vedia ľudia pozrieť kde najbližšie sú otvorené reštaurácie, ktoré ponújakú obedy a večere či už na výdaj na osobný odber alebo aj s donáškou, aj s podmienkami a potrebnými kontaktami. Reštauráciám sme aj my vyšli v ústrety a ponúkame aktuálne zvýhodnené podmienky registrácie u nás na portáli a bonusy s tým spojené.

Zachytila som, že časť gastro prevádzok sa rozhodlo variť aj pre zdravotníkov v nemocniciach. O čo presne ide a ako sa jedlo distribuuje?

Približne v polovici marca môj kamarát, moderátor Richard Vrablec, na Facebooku zdieľal video výzvu, že by bolo super, ak by reštaurácie nosili zdravotníkom jedlo. Že je síce krásne tlieskať im na balkónoch, ale dobré jedlo a prejav úcty touto formou by mohol byť dobrý nápad. Mne sa myšlienka veľmi páčila a keďže prevádzkujem portál o reštauráciách Menucka.sk, tak som nad tým začala rozmýšľať, ako reštaurácie a zdravotníkov prepojiť a pomoc v tomto smere skoordinovať.

Reštaurácie som chcela odbremeniť od manažovania kedy kam koľko porcií doniesť a na strane zdravotníkov zas donášku jedla zabezpečiť tak, aby s tým mali čo najmenej starostí. Nejako som cítila, že v tejto veci by som mohla a vedela pomôcť.  Cieľom bolo pokryť zdravotníkov a ľudí v prvej línii, tých čo sú najohrozenejší, najzaneprázdnenejší, najviac vyťažení alebo majú zhoršený prístup k jedlu. Samozrejme celá myšlienka je aj o spolupatričnosti a prejave úcty a rešpektu k ich práci, čo by si zaslúžilo oveľa viac z nich.

Na začiatku som oslovila naše partnerské reštauácie a výzvami na sociálnych sieťach aj ďalšie.

Postupne sa pridávali aj reštaurácie aj oddelenia kam sa vozí pravidelne. Celé to prebieha v spoluprácii a komunikácii s vedením Univerzitnej Nemocnice Bratislava a ďalších zložiek, kam sa vozí jedlo.

Ja osobne koordinujem najmä Bratislavu, pripravujem rozvrh, ktorá reštaurácia kedy a kam pôjde zaviesť jedlo. Všetko najmä na základe toho aké možnosti daná reštaurácia má. S reštauráciami máme dohodnuté dni, počty, časy a miesta donášok podľa ich možností a ochoty poskytnúť bezplatne jedlo a doručiť ho zdravotníkom. Každému to vyhovuje inak, niekto vozí 1 x týždenne, niekto 2, 3 krát alebo aj každý deň.

Niekto len cez týždeň obedy, iný aj večere alebo víkendy, niekto len svoju lokalitu, iný vie aj celú Bratislavu. Je to časovo celkom náročné, preto by som bola veľmi rada, ak by sa v ostatných mestách zapájali do iniciatívy ľudia a reštaurácie aj individuálne. V tomto zmysle sa mi veľmi páčila iniciatíva reštaurácií v Malackách, ktoré všetko riešia sami, mne len pošlú o tom občas info alebo fotku. Okrem toho čiastočne fungujeme aj v Žiline a Pezinku a v Košiciach výborne funguje samostatná iniciatíva Energia Hrdinom, s ktorou spolupracujeme. 

Mám veľmi veľa pozitívnych ohlasov. Na strane zdravotníkov vidím a počujem obrovskú vďačnosť. Veľmi si to vážia a tešia sa a dokonca sa aj radi s jedlom odfotia, aby aj oni takýmto spôsobom poďakovali reštauráciám, ktoré to tiež nemajú v týchto dňoch jednoduché. Myslím, že najväčšou odmenou mne ako aj zúčastneným reštauráciám je dobrý pocit z toho, že môžme niekomu pomôcť, potešiť ho a usmiate tváre (alebo skôr oči) zdravotníkov na fotkách ktoré sa k nám dostávajú.

Všetko o tom, ako je možné sa zapojiť a iniciatívu podporiť je možné nájsť na webe www.jedlozdravotnikom.sk.

Čo môžeme urobiť my ostatní, aby sme podporili majiteľov drobných prevádzok v týchto ťažkých časoch?

Najlepšou podporou je podľa mňa objednať si v reštauráciách aspoň raz za čas jedlo pre seba a tým podporiť vaše obľúbené podniky a v konečnom dôsledku aj celú gastro scénu. Istým spôsobom ponúkame aj u nás prostredníctvom podpory iniciatívy Jedlo Zdravotníkom na našom darčekovom webe www.darcekove-vouchery.sk tiež možnosť finančne prispieť konkrétnym reštauráciám, ktoré pomáhajú alebo podporiť samotnú iniciatívu.

Okrem toho existuje aj množstvo ďalších iniciatív na záchranu podnikov ako napríklad www.podporsvojpub.sk, či www.zachrannekoleso.sk, kde je možné finančne podporiť konkrétny – aj aktuálne zavretý – podnik buď darom alebo nákupom voucheru vopred. Samozrejme, keďže v aktuálnej dobe sociálnych sietí sme všetci istým spôsobom médiami, pomôže aj akékoľvek zdieľanie, šírenie osvety aby ľudia objednávali u reštaurácií či inak ich podporili.

Môžu tak inšpirovať a motivovať k tomu aj ďalších ľudí vo svojom okolí a pomôžu svojim obľúbeným reštauráciám prežiť lepšie tieto náročné časy.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Máte vlastné skúsenosti a príbeh, o ktorý sa chcete podeliť? 

Mohlo by vás zaujímať