fbpx
Ako si vyškoliť pamäť a koncentráciu bez použitia liekov
Zdroj: Shutterstock
Domov / ZDRAVIE A KRÁSA / Ako si vyškoliť pamäť a koncentráciu bez použitia liekov

Ako si vyškoliť pamäť a koncentráciu bez použitia liekov

S pribúdajúcim vekom človek získava viac životných skúseností a návykov, ktoré ho posúvajú vpred, alebo naopak robia po zvyšok života nešťastným. S pribúdajúcim vekom však človek aj starne a jeho skúsenosti a prax ho pred niektorými následkami tohto nezvratného procesu neuchránia. Z času na čas je preto dobré a ideálne doplniť energiu, zlepšiť koncentráciu a pamäť. Bez použitia chémie a často pre telo toxických látok a prípravkov sa o to pokúsime aj my.

Na vás už potom bude, aby ste si z toho urobili dobrý návyk a praktizovali tieto veľmi dôležité činnosti čo najčastejšie. Uvidíte, že potom bude vaša pozornosť, koncentrácia a pamäť na tom oveľa lepšie! V opačnom prípade to môže dopadnúť veľmi zle. Tak sa pokúste to zmeniť, kým je ešte čas. Na príjemné a užitočné veci nie je predsa nikdy neskoro! Naopak…

„To, čo vás urobí nešťastným v dospelom veku, sú zlé návyky nadobudnuté v mladosti.“ (Giovanni Bosco)

Ak si svoju pamäť nevyškolíte včas, proces jej starnutia sa nedá len tak vrátiť späť a nebude možné obnoviť všetky stratené funkcie. Funkcie pamäte a schopnosti sústrediť sa u ľudí, ktorí už niečo zažili.

Učte sa nové veci

Tým, že starnete sa automaticky straty alebo zhoršenia pamäte báť nemusíte. Dôvodom, prečo sa to niektorým z nás ale deje, je iba to, že vo veku, kedy nemusíme možno už chodiť do práce, sa prakticky nezaoberáme žiadnou duševnou činnosťou a aktivitou. Nejeden prieskum a prax ukázali, že pracujúci ľudia  si udržujú intelektuálne ukazovatele na vyššej úrovni.

TIP: Ak nechcete, aby ste o pamäť prišli rýchlejšie ako o peniaze na vašom účte, mali by ste sa snažiť preto aj niečo urobiť. Štúdium na univerzite tretieho veku je jedna z možností. Možností, ako si  napríklad vypracovaním rozsiahlej diplomovej práce dokázať, že na to máte. Máte na vyšší level, v ktorom sa nehrá o preteky. Naopak, pozvoľným tempom si precvičujete svoj mozog a popri štúdiu spoznávate nové fakty, veci a priateľov.

/unsplash.com/photos/Dajte si kávu

A pridajte do nej cukor. Španielski vedci totiž zistili, že lahodná výberová káva, ktorá vám mimochodom dodá energiu aj pri spomínanom štúdiu, podporuje zlepšenie pamäte, koncentráciu a výkon (vraj)  len s pridaným cukrom. Ten je mimochodom považovaný za ďalší z unikátnych zdrojov energie, ktorý v kombinácii s kofeínom zaisťuje tie najlepšie výsledky.

Sledujte svoje telo

Ako ďalšiu vec, ktorej by ste mali venovať pozornosť, je sledovanie zdravotného stavu vášho tela. Stavu, ktorý je potrebné analyzovať a včas odhaliť prípadné porušenia. Obrátiť sa potom na lekára, spolu s ktorým by ste mali odhaliť a liečiť zvlášť nebezpečné chronické ochorenia kardiovaskulárneho systému alebo aterosklerózy, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú pamäť.

Čítajte

Určite sa vám to vyplatí. Pýtate sa prečo? Pri čítaní knihy je do pozoru postavených niekoľko funkcií mozgu, takže literatúra je užitočná v každom veku. Využijete ju aj pri už plánovanom písaní bakalárskej práce (bez odpisovania samozrejme – odpisovanie sa nám v poslednom čase rozmohlo), no môžete si s jej pomocou precvičiť aj svoju predstavivosť. Nie je predsa nič jednoduchšie, ako reprodukcia zaujímavého textu do ešte krajších obrázkov!

“Dom bez kníh je ako miestnosť bez okien.” (Horace Mann)

Viac sa hýbte

Spolu s telom tak dávate do pohybu aj značnú časť mozgu, ktorá sa postará o správne fungovanie všetkých ostatných častí tela, teda aj správny a možno rýchlejší metabolizmus. Okrem štíhlej línie, lepšieho zdravia a pohody, sa bude cítiť dobre aj váš mozog, pamäť, koncentrácia a všetko, čo pre spokojný život potrebujete.

Pozor na stravu

O správnu štíhlu líniu a veľkú kapacitu pamäte sa postará aj správna výživa. Mozog potrebuje veľké množstvo glukózy denne, ktorej nedostatok je zlý pre jeho prácu. Naopak, na prevenciu alebo zmiernenie aterosklerózy by človek nemal jesť potraviny, ktoré obsahujú veľa cholesterolu.

TIP: Jedzte veľa čerstvých rýb, obsahujú množstvo prospešných vitamínov, čučoriedky bohaté na antioxidanty, celozrnný chlieb, kakao a tmavú čokoládu, paradajky alebo brokolicu. Najúčinnejšie orechy a množstvo iných zložiek potravy, ktoré doma určite máte.

Neuškodí vám ani manuálna práca. Pletenie alebo vyšívanie nie je predsa fyzicky náročné. Naopak zlepšuje stav vašich jemných motorických schopností a pozornosť. Pohybujte sa na čerstvom vzduchu, okysličenie je pre mozog dôležité v každom veku.

Hrajte sa a riešte hlavolamy, lúštite, prípadne sa dajte na štúdium cudzieho jazykaZaspievajte si a nestrácajte dôveru  v seba samých a zistíte, že to funguje!

Júlia Podhorcová

VÍKENDOVÝ REŠTART II.Po 40ke sa menia naše priority, mení sa telo, mení sa aj rozmýšľanie. Ak ste doteraz napríklad necvičili, cítite, že asi by ste mali. Lebo chrbát bolí. A telo sa tiež ťažšie udržiava v kondícii.

Dámy, ktoré zažili náš jarný reštart už vedia, že na našom pobyte sa nudiť nebudú. A máme pre všetkých absolútnu pecku. V sobotu nás na turistike kombinovanej s Nordic Walking bude sprevádzať Róbert Kormaňák. Oravák znalý prostredia Zuberca a Roháčov. Budeme hľadať aj balans v živote. Víkend bude aj o rozhovoroch s odborníkmi na témy ako sa stravovať, či a ako cvičiť - lektorky Nela Sullens a Elena Bernáthová.  Ujsť z reality a naučiť sa vytvoriť si realitu novú, Aj taký bude náš pobyt!

Pridajte sa