Ako sa začať učiť jazyky v dospelosti i detstve

Tesne pre 40-kou jej ochorel syn aj muž. Erika sa rozhodla podnikať. Jej krédom nie je CHOĎ, ale POĎ!

Erika Rapavá založila tesne pred 40-kou jazykovú školu a dnes jej pôsobnosť, vďaka online platforme, rozšírili na celé Slovensko. Rozprávala som sa s ňou o podnikaní, ale aj o tom, prečo by ste si mohli zistiť viac informácií o tom, ako vie spolu s tímom lektorov pomôcť vám alebo vašim deťom…

Erika, vy ste založili školu pred 6 rokmi a veľmi sa mi páči myšlienka, s ktorou ste do toho išli. Čo bolo na začiatku?

Motiváciu začať podnikať tvorilo viac faktorov. Prvým bol ten, že ako lektor odučíte určité množstvo hodín, maximum koľko sa dá fyzicky zvládnuť, ale tam je váš strop. Ak chcete dosiahnuť viac, je potrebné pracovať v tíme.

V jednom roku v priebehu 3 mesiacov mi ochoreli syn aj manžel. Takže som chcela aj ja trochu viac prispieť do rodinného rozpočtu. A takto nejako to začalo. Našla som byt na prenájom, v lokalite, ktorú poznám, aby boli nablízku školy, ihriská atď.

Ďalšia vec pri rozhodovaní bola, že ak podnikať, tak v oblasti, kde sa cítim sebaisto a ktorá ma napĺňa, v niečom, čo má pridanú hodnotu, poslanie, budúcnosť, čo jazykové vzdelávanie bezpochyby má.

Chcete radšej počúvať? Vypočujte si rozhovor tu!

Pri vytváraní koncepcie školy som už vychádzala z toho, čo by som ja sama hľadala pre moje 4 deti. Hlavným krédom školy je „Nie choď, ale poď.“ Teda, aby sme neposielali deti za vzdelaním, ale boli im v celoživotnom vzdelávaní sami príkladom. Preto má naša škola kredit rodinnej školy.

Ponúkame kurzy pre deti, rodičov, súrodencov, manželov, v rovnakom čase, v inej triede, s iným lektorom alebo aj spoločne. Rodičia len nedovezú deti, ale každý sa príde vzdelávať a potom si povedia, ako im to išlo.

Zároveň sa v tejto dobe ešte markantnejšie ukázalo, že svojím vzdelaním a remeslom si nemôžeme byť úplne istí, a preto je potrebné byť oveľa flexibilnejší, vedieť sa rekvalifikovať a teda mať aj schopnosť učiť sa celý život. A tieto hodnoty dáte deťom do vienka najlepšie vlastným príkladom.

Zaujala ma informácia, že človeku takzvane vypne ucho – teda učenie ušami, niekedy vo veku 15 rokov. Ako je to možné? A dá sa takpovediac zapnúť uši odznova?

Áno, táto informácia sa opiera o výskum učenia sa alebo „nasávania“ jazyka u detí od narodenia. Keď si predstavíte, že v dospelosti začínate s novým jazykom, ste tiež ako to dieťa, kde nemáte s danými zvukmi cudzieho jazyka žiadne asociácie.

Na tomto je postavená aj patentovaná metóda Brainy, ktorej autormi sú manželia Lajčákovci. Brainy SK pôsobí na Slovensku vo firemnom vzdelávaní už 28 rokov. My, BrainyJAM v Trnave, sme ich licencovaným partnerom.

Teda táto metóda je založená na počúvaní a tzv. otváraní ucha. V praxi to funguje tak, že študenti dostanú nahrávky so slovnou zásobou, takže sa počúvaniu na hodinách venujeme intenzívnejšie.

Preto sa teším, že nám vyrastá generácia slúchadlových detí, lebo si posilňujú práve sluch a aj fantáziu. Treba brať do úvahy, že každý študent má dominantné iné zmysly, správny lektor vycíti, ktorý zmysel študent preferuje a, naopak, ktorý podvedome potláča.

Máme študentov, ktorí zatvárajú oči pri konverzácii, takých, čo si všetko píšu a potom aj študentov, ktorých treba prinútiť viac písať. Je to rôzne od študenta k študentovi. Ale základ je ucho, lebo ak prvotnú informáciu nepochopím správne, nemôžem ani správne reagovať.

Úlohou lektora je zapojiť študentovi čo najviac zmyslov. Musím však podotknúť, že lektor má slobodu v didaktike, teda nie na každého použiť rovnakú metódu.

Aké jazyky učíte a aká je skladba vašich žiakov? Je medzi nimi aj veľa dospelých?

Učíme angličtinu, nemčinu, francúzštinu, španielčinu, taliančinu, ruštinu a slovenčinu pre cudzincov. Ako sa začať učiť jazyky v dospelosti i detstve? Učíme od 3 do 99 rokov, deti, študentov, dospelých a firemných klientov. Deti k nám často privedú vlastných rodičov a tí zasa firemných zákazníkov. Tým pádom majú lektori vyplnený rozvrh, keď dopoludnia učia vo firmách a škôlkach a poobede deti a dospelých v našej jazykovke. Začínali sme so 6 lektormi, dnes nás je 23.

Počas leta ponúkame vždy v auguste denné jazykové tábory v angličtine, od desať rokov dokonca dvojjazyčne. Aby si počas campu „pričuchli“ aj k druhému cudziemu jazyku. Odporúčame šikovným deťom druhý jazyk a tretí jazyk pridať v 15-ich, 16-ich. Campy majú vždy nejakú pridanú hodnotu, vyšší empatický, charitatívny alebo ekologický význam.

Učenie cez zážitky a emócie však ponúkame nielen pre deti, ale aj pre dospelých a firmy. Napríklad pobytovo-vzdelávací kurz v Toskánsku. Doobeda výučba TJ, AJ, NJ, poobede výlety so sprievodkyňou a večer kulinárske menu u lokálneho vinára.

Ako sa vám podarilo presunúť do online priestoru?

Korona mnoho vecí urýchlila. Už teraz v septembri sa ukázalo, že budúcnosť je v hybridnom vzdelávaní. Online výučba ukázala aj nám, lektorom, že treba byť flexibilný, reagovať promptne na zmeny, byť kreatívnejší.

To znamená, že ak nemôžeme učiť tábory alebo skupinky, tak je potrebné mať iné alternatívy, aby sme zostali so študentom aj naďalej v kontakte. Online šetrí čas a znižuje mobilitu. Zároveň oveľa menej odpadávali hodiny. Ak niekto nemohol prísť, napojil sa online, neboli sme kapacitne obmedzení voľnými učebňami. Online priestor odstraňuje hranice. Učíme študentov nielen z iných kútov Slovenska, ale napr. aj v Nemecku.

Určite nám pomohla aj investícia do vlastných priestorov pred tromi rokmi. Nielenže to bol môj sen, spojiť kariéru s rodinou, ale naša rodina školou žije. Zatiaľ nepociťujeme zásah do súkromia. Moje deti vidia v priamom prenose, čo znamená podnikanie. Je to pre nich škola života, vidia ma pri učení a pri kontakte s klientmi a kolegami. Zároveň, keď trávim veľa času v škole, vedia, že som nablízku a prídu za mnou sa porozprávať, pritúliť, som im k dispozícii.

Pomáhajú s upratovaním, na recepcii a najstaršia v lete aj lektorovala. Hodila som ju do vody s tým, že môže učiť aj začiatočníčku španielčinu. Zvládla to perfektne. To je tiež jeden z mojich cieľov, vychovať si z našich študentov budúcich lektorov.

Podarilo sa nám vytvoriť komunitu, kde naši študenti pomáhajú na táboroch, rodičia upečú koláč, prídu na cestovateľské kino. Ušili nám rúška, vyrobili stojan na dezinfekciu, len tak, nezištne. To sú hodnoty, ktoré nekúpite.

Keď sme sa spolu rozprávali, spomínali ste, že sa venujete aj doučovaniu klasických predmetov. Deti sú na online vzdelávaní už rok… veľa rodičov má obavy, ako zvládnu prijímačky. Ako vyzerá doučovanie a, keďže je online, môžu sa oň zaujímať ľudia z celého Slovenska?

Áno, kurzy máme rozdelené na doučovanie cudzích jazykov, kde pomáhame deťom so školskými vecami, ale zároveň sa snažíme ich rozrozprávať. A potom sú kurzy, kde sa pracuje s našimi knihami, prípadne s materiálmi podľa potreby. Zároveň pripravujeme na prijímacie pohovory nielen na bilingválne štúdium, ale aj zo slovenčiny a matematiky. Pri slovenčine a matematike neostalo len pri príprave na prijímačky, ale doučujeme ju po celý rok. Dokonca aj fyziku a mechaniku.

Ako bonus v tejto online dobe ponúkame študentom službu navyše, že im pomáhame s domácimi úlohami, rodiča to nič nestojí, ale deti sú si istejšie a spokojnejšie. A ešte sme sa s lektormi rozhodli, že nakoľko deti neučíme prezenčne, je ťažšie vyjadriť emóciu, pochvalu, preto sme ich začali viac povzbudzovať.

Vy sama ste sa začali učiť ďalší jazyk. Čo vás k tomu viedlo? A ide vám to?

To bolo tak, začala som pred dvomi rokmi so španielčinou, v skupinke s mojou dcérou a jej 15-ročnými kamoškami. Po troch mesiacoch som sa odpojila, lebo som mladým bystrým hlavám nestíhala a potrebovala som vlastné tempo, didaktiku 42+.

Brala som to na začiatku hlavne ako prevenciu proti Alzheimerovi. Ale ako lektorke mi to dalo oveľa viac, som empatickejšia k mojim dospeláckym študentom, moje pochopenie pre ich ťažkosti s učením sa znásobilo. A až teraz vidím, ako veľmi som to potrebovala.

Erika, máte nejaký záverečný odkaz pre čitateľov? Ako sa začať učiť jazyky v dospelosti i detstve?

Bez jazykov to nejde – ale pokiaľ nemáte dobrú motiváciu, ani nezačínajte. Neposielajte deti, príďte s nimi a dajte si reálne cieľ, zvládnem to a dám si na to 2-3 roky. Ak to potrebujete rýchlejšie, počítajte s vyššou dotáciou hodín. A čo je ešte dôležité, je pravidelnosť. Ak príde študent len pred písomkou alebo nárazovo, výsledný efekt je slabý. Pri časovej zaneprázdnenosti odporúčam nechať si aspoň hodinu týždenne na udržovanie nadobudnutých vedomostí.

Čo som sa ja musela naučiť, je vyhradiť si v kalendári čas len pre seba. Začala som chodiť na prechádzky sama a s rodinou, občas aj behať, vrátila som sa k tenisu, ktorý som hrávala aj súťažne. Ale až pri pravidelných prechádzkach a tréningoch som začala pociťovať výsledky.

Popri chodení sa modlím, a je to pre mňa forma meditácie, takto v pohybe mi to vyhovuje lepšie ako v sede, odbúram stres a prídem domov spokojná. Prípadne sa pri chôdzi dajú počúvať podcasty, ktoré sú didaktizované a môžete sa zdokonaľovať aj v jazyku. Verte mi, že najhoršia je časť prejsť z domu po bránu, keď sa brána zavrie, čudujem sa sama sebe, že prečo sa mi vlastne nechcelo? A tak je to aj s jazykmi.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Eriku nájdete tu: https://jazykovaskolatrnava.sk/

Nemáte čas čítať? Chcete vedieť ako sa začať učiť jazyky v dospelosti i detstve? Rozhovor nájdete aj tu – vypočujte si ho…

Korektúra: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorkaMáte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Mohlo by vás zaujímať