fbpx

Naplnenie životnej lásky? Keď je o nej reč, žiariš. Keď sa jej nemôžeš venovať, zhasínaš…

Ako sa starať o svoje zdravieNaplnenie životnej lásky? Keď je o nej reč, žiariš. Keď sa jej nemôžeš venovať, zhasínaš.

Aj keď sú veci veľmi jednoduché, nie vždy je ľahké ich realizovať. Bráni nám neistota, pochybnosti, možno aktuálne okolnosti alebo niečo iné. Nemali by sme však zabudnúť, že raz príde čas rekapitulácie a pri pohľade späť si uvedomíme, že šance sme premárnili.

Presne toto si uvedomujem. Stále som väzňom niektorých situácií, ale ak neurobím zásadný krok, aká je pravdepodobnosť, že sa to niekedy zmení? Je to ako s otázkou „kedy je správny čas na dieťa“  ̶  proste správny čas neexistuje. Je iba čas.

Takže jediný správny čas na naplnenie životnej lásky je teraz.

Mojou životnou láskou je prispievanie k úprimnému úsmevu ľudí. Kto sa usmieva a aký je rozdiel medzi úsmevom a smiechom? Na smiech potrebujeme podnet (alebo nejaké pomocné látky či diagnózu). Smiech nám prospieva, veľmi. Smiech nie je výsmech, a teda ani zabávanie sa na úkor niekoho! Úsmev je niečo, pochádzajúce z nášho vnútra a vypovedá o vnútornom rozpoložení, o stave šťastia.

Aj pocit šťastia nám prospieva. Ak píšem/hovorím o tom, že chcem prispievať k úsmevu ľudí, myslím tým, že chcem prispievať k ich šťastiu. Nie, nepotrebujem byť dôvodom pre šťastie druhých. Každý to šťastie má v sebe a stačí ho dostať von – presne tak, ako dostávame zo seba von aj nešťastie.

Ako to chcem robiť?

Ak je človek bez pocitu vnútorného šťastia, je zrejmé, že je duševne oslabený. Citát „v zdravom tele zdravý duch“ dáva význam starostlivosti o telo, lebo to má dopad aj na myseľ. Logicky chcem teda podporovať ľudí v zlepšovaní zdravia cez starostlivosť o svoje telo, aby im aj myseľ inak fungovala. Ak si myslíte, že dôležité je najskôr dať do poriadku hlavu, tak si položte otázku, či, ak nás trápi zdravie, sa hlava dáva do poriadku ľahšie. Alebo či sa pri lepšom zdraví lepšie pracuje aj s hlavou.

Existuje na to vysvetlenie aj na úrovni neurovedy, ale s tým vás nechcem zaťažovať. Stačí, ak budete vedieť, že prácou na sebe dokážete skrotiť amygdalu, a to môže mať zásadný vplyv na celkové zdravie.

Kde začať…

Ak má človek urobiť trvalé zmeny k lepšiemu, ideálne je začať krok za krokom, ale najskôr musí urobiť ten prvý krok. A nemal by byť chybný, pretože by to mohlo znamenať aj rýchly koniec. Ale veď to asi každý pozná.

Skúsme začať odpoveďou na základnú otázku: Prečo by sme vôbec mali niečo robiť? Dosť silným dôvodom býva snaha napasovať sa do predstáv a očakávaní druhých, resp. spoločnosti. Ibaže spoločnosť je taká, akými sú jej jednotlivci – takže aj každý z nás. Je v poriadku rozhodovať sa podľa seba. Nebudem nikomu vnucovať svoje dôvody, pre ktoré sa oplatí žiť aktívny život, iba ich budem zdieľať. Každý si z toho môže zobrať, čo bude chcieť a môže si urobiť aj svoj vlastný zoznam dôvodov.

Dôvody, pre ktoré som v 42. rokoch opäť začal s pravidelným športovaním (doteraz som neprestal) a pre ktoré neprestanem, sú:

  • mám viac energie;
  • považujem to za zodpovedné;
  • viac sa vládzem zabávať a pomáha mi to lepšie žiť.

Rovnaké dôvody posledných 30 rokov mám pre oblasť stravovania. Takže tieto moje dôvody, prečo niečo robím, sú aj témy, o ktoré sa budem deliť.

Ak máte tiež dôvody, pre ktoré sa o seba chcete starať a oceníte praktické informácie podané ľudskou rečou, sledujte Magazín 40plus, v časti Zdravie. Ideálne, ak zanecháte na FB aj svoje komentáre či otázky, aby som vedel obsah prispôsobovať vašim potrebám.  Otázky mi môžete poslať aj do formulára tu:

Súhlasím so spracovaním údajov. Moja otázka a identita ostanú anonymné a prístupné iba redakcii

Najbližšie vám prinesiem obsah zameraný na čas a energiu – to sú totiž najčastejšie spomínané veci „brániace“ ľuďom v aktivitách.

Martin Vacho

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Mohlo by vás zaujímať