fbpx

Na rozpoznanie miery sebaúcty a sebalásky je dobrý jeden test. Urobte si ho teraz a objavte samu seba

Ako objaviť samu seba

Možno ste jednou zo žien, ktoré trpia tým, že nie sú so sebou spokojné. Vadia vám vaše príliš hrubé nohy, príliš veľký zadok, príliš riedke vlasy, nedostatok konkrétnych schopností, zručností, odbornej kvalifikácie… A keďže to vadí vám, prichádzajú k vám námietky v podobe kritiky a výčitky aj zvonka.

Vždy sa môže nájsť niekto, kto vám povie, ako vás vidí.

Je to však jeho pohľad, pozerá na vás cez optiku filtrov svojej osobnosti. To všetko však hovorí iba o tom, ako na tom ste práve teraz, akým spôsobom ako ľudská bytosť vibrujete, s kým a s čím rezonujete a aké životné okolnosti si potom do života pritiahnete.

Rozumiem vám.

Túžite po úspechu, po láske, uznaní, rešpekte, úcte, pozornosti, prichádzajúcich zvonku. A napriek tomu neviete s tým nič urobiť a myslíte si, že ste odsúdené na neúspech, život bez partnera alebo na život s partnerom bez porozumenia a lásky. Mnohé máte zatvrdnutý či zahorklý prístup k životu, zabudli ste sa smiať, máte prísny pohľad a akoby z vás niekto vysal energiu a prirodzený šarm. S inými ľuďmi, zvlášť ženami sa porovnávate, druhým nedoprajete, možno ticho závidíte a žiarlite.

Možno sa obviňujete a vyčítate si, kde robíte chybu.

A v každom jednom momente vám však niečo uniká: prirodzená neodolateľnosť, pretože seba-vedomie pramení z toho, kým ste práve teraz. Nie kým ste boli alebo kým budete. Tak sa pozrite na seba do zrkadla. Naozaj vám robí dobre ten pohľad? Alebo by ste radšej videli ženu radostnú, ktorá sa teší zo života?

Ako to však dosiahnuť?

Všetko je to o prijatí seba samej, je to vlastnej sebaúcte, sebahodnote a sebaláske. Niekto ju štandardne nemá, niekto ju vekom stráca a niekto si, naopak, časom uvedomí, že má obrovský potenciál zvýšiť si ju. Dnes sa cítim v mojom tele skvele, výrazne lepšie ako v tridsiatke, pred osemnástimi rokmi, keď som mala dve malé deti a nejaké tie kilá navyše. V tom období som si však neuvedomovala, že som krásna aj s tými kilami navyše, že to k obdobiu materstva jednoducho patrí. Chcela som byť iná, neprijímala som sa. Nesúhlasila som s tým, aká som.

Bojovala som s:

  • diétami,
  • chudnutím,
  • pozorovaním sa,
  • porovnávaním sa s inými…

Až raz som pochopila, že to nemôžem zmeniť, ak sa neprijímam taká, aká som.

Precítila som k sebe súcit a sebaprijatie. Uvedomila som si, že moja hodnota nezávisí od toho, ako vyzerám, precítila som vďačnosť za toto poznanie a zmierila som sa s tým. Akonáhle som prestala venovať pozornosť vlastnej nespokojnosti, tak kilá išli bez námahy dole a sebaúcta hore. Ale nie v dôsledku radikálnej diéty, enormného úsilia pri cvičení za účelom zníženia váhy. Sebaúcta, sebahodnota, sebaláska rastú ruka v ruke s prijatím.

Prijatím seba takej, aká som – aj so zdanlivými nedokonalosťami. Ak pochopíte a objavíte tiež, že vaša hodnota spočíva už len v tom, že ste, príde úľava, uvoľnenie a ako vedľajší produkt môže prísť schudnutie, dokonca aj bez cvičenia.

Na rozpoznanie miery svojej sebaúcty a sebalásky je dobrý jeden test.

Pozrieť sa v zrkadle do svojich očí, nevyroniť pritom slzu, dokázať sa usmiať, precítiť lásku a nájsť záľubu k človeku, na ktorého sa pozeráte a dokázať mu povedať: „Milujem ťa“. Pretože človek v tom zrkadle je ten, s ktorým budete do konca života. Ak to hneď nedokážete, nevešajte hlavu a skúšajte to postupne. Usmejte sa na seba vždy, keď pôjdete okolo zrkadla. Keď sa prepracujete k vnútornej spokojnosti, keď z hĺbky srdca precítite lásku k sebe samej, až potom môžete dávať lásku bezpodmienečne. Pretože platí, že nemôžete dať druhému to, čo nemáte sama.

V tom zrkadle postupne objavíte samu seba.

A v zrkadle menom Život vám príde informácia ako potvrdenie toho, ako na tom ste a bude prichádzať denne tisíckrát z rôznych strán. Možno ešte ojedinele príde kritika či výčitka, či iná námietka. Vy však vytrvajte. Postupne presvedčíte samu seba, že ste hodná lásky. Treba však začať od seba. Preto sa v prvom rade postarajte samé o seba, nepotláčajte sa, prijmite sa a naučte sa milovať samu seba takú, aká práve ste.

Keď odkloníte pozornosť od toho, čo nechcete, a zameriate ju na to, čo chcete a súčasne precítite vďačnosť za to, kým ste už tu a teraz, uvedomíte si, že vaša hodnota spočíva už len v tom, že ste. A zmena postupne príde.

Môžete si položiť otázky:

  • Ako sa môžem stať hlavnou postavou v mojom živote?
  • Kto alebo čo mi v tom bráni?
  • Ktoré presvedčenie ma limituje v tom, aby som pochopila, že som hodná toho, čo by som v živote rada mala?
  • Presvedčenia sú myšlienkové konštrukcie, ktoré nás limitujú, obmedzujú alebo zväzujú. Ich rozpoznaním, pustením a nahradením si tvoríte novú realitu.

Ako sa „dopracovať“ k vyššej sebahodnote?

  1. Príčinu zásadne hľadáme v sebe. Pozor, príčina nie je vina. Je to rozpoznanie dôvodu, prečo ste sa ocitli v takomto stave, čo vás sem doviedlo.
  2. Neporovnávajte sa, ani sama so sebou, pričom žiadnu z verzií seba samej neberte ako lepšiu či horšiu. Každá je iba iná. A v tom je to čaro.
  3. Jediného človeka, ktorého môžete zmeniť, ste vy sama. Prestaňte sa kritizovať, odsudzovať a trestať. Myšlienkami, aká ste nedostatočná, ale aj porovnávaním sa a závidením iným si ubližujete.
  4. Začnite teda od seba. Ak túžite po láske, uznaní, rešpekte, úcte, pozornosti prichádzajúcich zvonku, dajte si toto všetko najprv sama sebe. Láska sa rodí vo vás.
  5. Doprajte sama sebe robiť to, čo vám v živote robí skutočnú radosť. Ak si to doprajete, začnete sa správať autenticky v každodennom živote: obliekať sa a prejavovať sa tak, aby vám to robilo radosť, robiť takú prácu, ktorá vám robí radosť, starať sa o seba a o rodinu spôsobom, ktorý vám robí radosť. Doprajte si žiť podľa seba, nie podľa toho, čo chcú druhí.
  6. Doprajte aj druhým – zo srdca. Niekedy si myslíte, že nemáte čo dať, ale vždy môžete dať svoj úsmev, svoju podporu, svoju pozornosť – teda seba. Zákon rovnováhy medzi prijímaním a dávaním sa o dostatok všetkého dobrého vo vašich životoch postará.
  7. Ak závidíte druhým, len si to uvedomte, že je to dôsledok pocitu vášho zdanlivého nedostatku. Strach z nedostatku je ilúzia, ktorá vzniká v hlave. Takže ešte stále sa chcete sústrediť na to, čo nemáte, prípadne, čo nechcete?
  8. Pustite odpor k tomu, čo je, a prijmite okolnosti, ktoré už nastali a ktoré zmeniť nemôžete. Uvedomte si, že plakať nad rozliatym mliekom je vyčerpávajúce. A načo potom plakať nad mliekom, ktoré sa ešte nerozlialo?
  9. Začnite žiť v radosti a vďačnosti za všetko, čo už máte, čoho sa vám dostalo. Poďakujte, že ste prišli až sem a objavili ste, že už to chcete mať v živote inak.
  10. Vyžarovanie pôvabu, charizmy a vašej príťažlivosti príde ako vedľajší produkt prijatia, uvoľnenia a uvedomenia, čo všetko ste si doposiaľ nedopriali, v čom ste neboli v živote autentická.

Miguel de Ruiz, autor knihy Štyri dohody a mnohých ďalších, sa svojich klientok pýtal:

„Si šťastná alebo hlúpa?

Pretože cítiť radosť a byť šťastná je vec vnútorného rozhodnutia. Preberte zodpovednosť za seba a urobte tento krok vedúci k vašej zmene.

Zora Vypušťáková

transformačná koučka, etikoterapeutka, autorka blogu Priestor pre zmenu

www.priestorprezmenu.sk

Korektúry: Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorka

Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

 

 

Pridajte sa k nám… posledné 2 miesta SooGooD

Nový termín a miesto konania SooGooD. Víkendovka tela a mysle spojená s Art&Wine 9.9 -11.9.2022

Mohlo by vás zaujímať