fbpx
Ako prestať priberať po 40ke? Nela Sullens o tom vie svoje.
Domov / ZDRAVIE A KRÁSA / Ako prestať priberať po 40ke? Nela Sullens o tom vie svoje.

Ako prestať priberať po 40ke? Nela Sullens o tom vie svoje.

Cvičím, zdravo sa stravujem a priberám! Možno to poznáte mnohí. Kedysi ste na týždeň prestali večerať a postava bola späť. S pribúdajúcimi rokmi sa však telo akosi ZATNE! A nie a nie povoliť. Spýtali sme sa preto Nely Sullens, ktorá pôsobí ako trénerka a výživová poradkyňa. Čo s tým? Dá sa to vôbec?

Nela, Ako prestať priberať po 40ke?

Určite sa to dá a je veľa tých, ktorí to dokazujú. Každý deň riešim s klientmi podobné otázky, a aj sama sa posúvam do tejto kategórie. Chcem byť príkladom, tak ako som to zvládala doteraz. Vďaka tomu, že vidím a verím, že sa to s trochou trpezlivosti a odhodlania dá zvládať,  sa nebojím tohto obdobia, ktoré bolo pre mňa predtým len akousi tajomnou zubatou.

Skôr ma zaujala samotná otázka, ktorá niečo prezrádza. Nepýtaš sa ako schudnúť, čo je najotrepanejšia otázka na svete. Ale ako NEPRIBRAŤ a tu sa naozaj mení nielen uhol pohľadu, ale aj nastavenie v hlave. Prečo? Prečo prestávate svojmu telu dôverovať? Môže byť, že mu len nerozumiete?

Asi by som to stručne vysvetlila tým, že naše telo sa NEZAŤALO, len sa prirodzene mení a s tým sa dá pracovať. Tak ako všetko neznáme nám naháňa strach, tak aj jednotlivé štádiá života, či to bola puberta, tehotenstvo alebo prechod či staroba,  sa javia ako problém. Ale iba dovtedy, kým sa s nimi nespriatelíme a spolupracujeme, potom všetko ide ľahšie.

A ako na to?

Možno INAK. To, čo nefunguje, treba vylepšiť.  Táto téma je trošku komplexnejšia a nezahŕňa len samotné priberanie, proste sa posúvame do ďalšieho štádia života. Podľa mňa sa  toho netreba báť. Nie, starnutie nemusíte vnímať len  ako cestu do hrobu, alebo neustále chodenie po doktoroch, aj keď i to môže byť súčasťou tejto etapy. Zároveň máme viac času na veci, čo sme predtým nestíhali, vychutnávanie prítomnosti, napĺňanie poslania, na to nikdy nie je neskoro…a možno zistíte, že na starosti ani nie je priestor.

Z pohľadu odborného sa v tomto období telo mení, je opotrebovanejšie, unavenejšie a pridružujú sa rôzne rozsiahle hormonálne zmeny, ako menopauza u  ženy. Jej prejavy  sú veľmi individuálne a určite to nie je jednoduché. A ani chlapov to neobíde, tiež majú svoje úskalia. Ako teda na to?

Ako s matkou prírodou spolupracovať a nenechať ju ísť proti nám?

1) Zmieriť sa s tým, že čo fungovalo v minulosti, už jednoducho fungovať nebude, alebo len do určitej miery. Možno sa vám to zdá jasné, ale práve tento boj so zmenou nás všeobecne  vie najviac vyčerpať. A my energiu taaaak veľmi potrebujeme práve teraz, keď nás telo neposlúcha a robí si čo chce. Prijatie je oslobodenie. Tvoje telo treba podporiť tam, kde je teraz. Určite viac informácií a hlavne skutkov pomôže.

2) Prestať sa porovnávať s druhými a hlavne so svojím mladším ja. Možno všetko ide pomalšie, proste je to tak, ide to INAK a možno práve tak to má byť? Ako môžem tomu porozumieť a v čom to môže byť prínosom, čo sa mám naučiť?

Prirovnala by som to k situácii, keď je žena tehotná. Jej telo je úplne inak nastavené, funguje v inom režime a sama presne nevie, čo má od toho čakať. Buď sa opustí a berie to, že niekto ničí jej krásnu postavu a nič s tým nespraví. Jedáva za dvoch, nehýbe sa, lebo je predsa unavená (nehovorím o skutočných zdravotných obmedzeniach), je predsa TEHOTNÁ. Alebo na druhej strane to berie ako dar, veď dáva nový život a práve teraz je najlepší čas starať sa o seba a podporiť sa, aj napriek tomu, že je unavená, lebo má úžasné poslanie.

Takisto STARNUTIE nie je choroba. Je to naopak príležitosť pochopiť, že naše telo potrebuje podporu a starostlivosť za všetky tie roky, čo nám slúžilo aj napriek všetkému , čomu sme ho vystavili. Ruku na srdce, nebolo toho málo, či?

3) Naučiť sa udržiavať si dlhodobo zdravý životný štýl. Nie len nárazové zachvaty chudnutia, alebo viac pozornosti, keď už som chorý. Hovorím o každodennej starostlivosti a návykoch. Tie vám zabezpečia úspech v každom veku. Ak som sa o seba už starala a zdravo žila, teda hýbala sa, zdravo jedla, podporovala svojho ducha a záľuby, utužovala vzťahy, tak je čas nepoľaviť a niekedy starostlivosti ešte  pridať. A keď ste sa nestarali, tak si vyberiete práve v tejto fáze za to daň. Preto – začať čím skôr je rada nad zlato.

Koľko percent úspechu je strava?

Píše a hovorí sa, že pri formovaní postavy je 70-80%  v strave. Ja hovorím, že naše nastavenie v hlave je 80% úspechu a zvyšok sa už podelí podľa potreby. Keď sa jednoducho opustím a poddám nepriaznivej situácii a verím, že sa s tým nedá nič robiť, tak sa nedá. Uchovať si zdravie a sviežeho ducha, vnútornú vieru a iskru, sa určite treba naučiť.

Tí, čo to pochopili dávnejšie, majú teraz jednoduchšiu cestu. Tí, čo až teraz, tak treba ísť do toho, lebo iná možnosť nie je, ak to chcem zvládnuť bez ujmy. A niektorí to nepochopia nikdy a to budú tí veční trpitelia.

Strava je náš pohon, naša výživa, zabezpečuje, ako telo a všetky potrebné reakcie prebiehajú. Ovplyvňuje každú sekundu nášho  bytia, takže len chudnutie a postavu by som neriešila. Zabudnime na percentá a snažme sa každý deň spraviť čo najlepšie, aby sa nám to vrátilo, keď to potrebujeme.

Nela Sullens: Chcete schudnúť za 14 dní a udržať si váhu?

Kde robia ľudia základnú chybu?

Zabúdame. A to ide asi s vekom.

Zabúdame, že naše telo nám to raz spočíta. V dobrom, ale aj v zlom.

Mám potrebu rozdeliť to na dve skupiny:

  1. Tí,  čo sa o seba vždy starali, venovali si pozornosť, cvičili a zdravo jedli, a predsa  odrazu veci nefungujú ako predtým. Nevzdávať sa, zmeniť svoje očakávania a pokračovať v dobrej práci s tým,  čo majú momentálne k dispozícii.
  2. Tí, čo sa celý život zanedbávali, starostlivosť brali na ľahkú váhu a teraz sa čudujú a nechcú prijať, čo si navarili. Bohužiaľ je to drsné, ale takto to funguje. Určite, a ak je vôľa a snaha, aj s tým sa dá ešte niečo robiť a mnohokrát úplne zmeniť kurz. Bude to chcieť viac úsilia. Ale kedy, keď nie teraz?

Aký pohyb si zvoliť?

Každý pohyb sa počíta, o tom niet pochýb. Rozdiel je v efektivite a výsledkoch. Tiež treba ísť podľa možností a schopností, tie však vieme zlepšovať. Ako profesionál by som vyzdvihla benefity a účinky funkčného a posilňovacieho tréningu nastaveného na mieru. Nič vás nepodporí viac, ako silné a funkčné telo. Veď to poznáte, keď sa pozeráte na šesťdesiatnika/tničku v tele 20tky (takej udržiavanej myslím). Je to možné, áno je! Videla som to a stretávam sa s tým často. Super by bolo, keby to bolo pravidlo, ale  ľudia by museli pochopiť, že to naozaj majú z veľkej časti vo svojich rukách.

Aká je kvalita ich života? A ako to dosiahli? Makajú na sebe.

Na vysvetlenie:

Vedeli ste, že po 40ke (mnohokrát omnoho skôr) začínajú zanikať svalové bunky? To znamená, že svalová hmota zaniká, a keď zaniká, tak sa spomaľuje metabolizmus, tým telo začne priberať,  chradnúť, vznikajú chronické bolesti, lebo ho nemá čo držať a podporiť kostru atď. To isté sa deje s kosťami, ale už po 30tke.

Ako tomu predísť?

Svalovú hmotu treba vytvárať a udržiavať. A to je možné len pravidelným posilňovacím tréningom. Nemusí to byť vo fitku a na strojoch alebo s činkami.  Každé cvičenie, ktoré dostatočne a komplexne zaťažuje svaly (celého tela) ich  udržiava pri živote. A tým aj nás vo forme.

Ešte stále neviete ako na to? Neváhajte a ozvite sa mi. Alebo sa pridajte na náš Víkendový Reštart. Máme posledné dve miesta. Zoberte aj kamarátku. Okrem mňa tam bude aj fyzioterapeutka Elena Bernáthová – ak by sa  zdalo, že cvičiť nemôžete, lebo…A tešiť sa môžete aj na Roba Kormaňáka, ktorý nás prevedie Oravou.

Víkendový Reštart – balans v živote je potrebný

Nela Sullens

Autorka je výživová poradkyňa a trénerka